کد خبر: ۵۲۲۳۳
۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۴/۱۷

برنامه های حال و آینده اولین شرکت اصل 44 بورسی اعلام شد
توسط مشاور مدیرعامل :

برنامه های حال و آینده اولین شرکت اصل 44 بورسی اعلام شد

مشاور مدیرعامل ملی مس که اولین شرکت مشمول اصل 44 محسوب می شود، در بازدید کارشناسان بازار از معدن سونگون، برنامه های حال و آینده و حاشیه سود این شرکت را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ملی مس پس از بانک پاسارگاد با سرمایه اسمی 5 هزار میلیارد تومانی در بورس با کسب رتبه ششم حضور دارد و توانسته با رکورد تعداد سهامدار در بین 50 شرکت فعال بورس رتبه پنجم را کسب کند. سهام عدالت با 36.93 درصد،ایمیدرو با 12.05 درصد و صندوق بازنشستگی ملی مس با 5.97 درصد جزء بیشترین ترکیب سهامداری "فملی محسوب می شوند.

در بازدید کارشناسان بازار سرمایه از معدن مس سونگون که با حضور ابوالفضل متین عضو هیات مدیره شرکت ملی مس، محسن بازار نوی معاون مالی و اقتصادی و بهروز رحمتی مشاور مدیرعامل و جمعی از سهامداران صورت گرفت، رحمتی در خصوص دستاوردهای کلیدی شرکت در سال 95، برنامه تولید در سال جاری و مقایسه با سال گذشته، سود خالص شرکت،کاهش قیمت تمام شده محصولات، بازپرداخت تسهیلات و بدهی ها،طرح های توسعه ای توضیحاتی داد.

تاریخچه

معدن مس سونگون بعنوان دومین تولید کننده مس ایران و یکی از دو معدن شرکت صنایع ملی مس، در روستای ورزقان با فاصله 130 کیلومتری ازشهر تبریز به صورت توده نفوذی بر روی رشته کوه‌های ارسباران قرار دارد.سابقه معدن کاری در این معدن به دوره قاجاریه برمی گردد وکانی سازی اصلی آن شامل مس و مولیبدن است ،مجموع کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن آن حدود 1.7 میلیارد تن سنگ مس با عیار 0.61 درصد است و غیر از فلز با ارزش مس، مولیبدن، طلا، نقره و دیگر عناصر با اهمیت به صورت فلزات همراه وجود دارند.

این معدن با همکاری 3 پیمانکار آهن آجین،مبین و نوآوران و 18 هزار نیروی انسانی بصورت 3 شیفت مشغول تولید سالانه 51 میلیون تن مس با عیار 25 درصد است.در این کانسار در دو مرحله معدن و تغلیظ پس از انفجار ونمونه برداری خاک منطقه،سنگ شکن اولیه با تناژ 2500 تن در ساعت،سنگ ها را شکسته و توسط نوار نقاله انبار می شود سپس این سنگ ها با گلوله های آهنی و یک سری مواد،داخل آسیاب های بزرگ پس از 8 مرحله با عیار 50 درصد بصورت کنسانتره در بشکه های 270 کیلویی بسته بندی و برای فروش به بورس کالا روانه می شوند.

هزینه خرید هر تن کنسانتره، 2000 دلار معادل 8 هزار میلیون تومان است.موارد مصرف آن هم مفتول سازی و کابل و سیم،صنایع آلیاژی،ساختمان،لوله،تسمه و ورق مسی است.مقاصد صادراتی این محصول به کشورهای فیلیپین،هند،چین ،تایوان و اروپا بوده که طی 10 سال گذشته بیشترین مقدار صادرات به چین، ایتالیا ،هند و ترکیه صورت گرفته است.

دستاوردهای کلیدی و برنامه تولید در سال 96

بهروزرحمتی در خصوص دستاوردهای کلیدی شرکت در سال گذشته اظهار داشت: با تقسیم بندی 3حوزه فعالیت،این شرکت در حوزه تولید به بالاترین رکورد تولید کنسانتره مس وتولید مس محتوا از بدو راه اندازی دست یافته،همچنین کسب رکورد فروش کل سالانه به میزان بیش از 7 هزار میلیارد تومان در حوزه فروش و تکمیل و به بهره برداری رساندن 10 پروژه جدید در مناطق مختلف در حوزه توسعه جزء عملکردهای "فملی" به حساب می آید.

وی درباره برنامه تولید مس در سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته افزود: این شرکت با افزایش 100 درصدی کل استخراج در مقایسه با سال 95 این میزان را به 50 هزار تن رسانده،همچنین تولید کنسانتره مس با 102 درصد افزایش به 302 تن با عیار 25 درصد در سال جاری رسیده و تولید همین مقدار را در برنامه تولید سال جاری دارد.

حاشیه سود و کاهش قیمت تمام شده محصولات

این مقام مسئول با توجه به تولید میزان کنسانتره مس در سال و قیمت جهانی مس گفت: اگرطی 10 سال گذشته میانگین فروش هر تن را 2000 دلار در نظر بگیریم این شرکت با تولید 300 هزار تن کنسانتره در سال مبلغ 600 هزار دلار معادل 2 هزار میلیارد تومان درآمدزایی بهمراه تولید اشتغال داشته است.

رحمتی در خصوص مقایسه فروش و سود گفت:  ملی مس با کسب حاشیه سود 23 درصد در سال گذشته توانسته بیشترین میزان فروش در این سال را به مبلغ یک میلیارد و 941 میلیون دلار را داشته باشد. طی 11 سال گذشته مقدار فروش شرکت 21 میلیارد دلار بوده و قیمت محصولات طی 2 سال گذشته روند کاهشی داشته است. در سال 95 میزان حجم فروش،مبلغ 7 هزار میلیارد تومان و سود شرکت با توجه به کمترین میانگین قیمت جهانی مس در 10 سال گذشته بالغ بر 1600 میلیارد تومان بوده است.میزان سود هر سهم شرکت نیز در سال گذشته 324 ریال بوده است.

وی با اشاره به قیمت تمام شده 3000 دلاری جهانی مس و تغییر طرح فناوری از ریور به فلش در مرحله ذوب گفت: این طرح منجر به ارتقای بهره وری و کاهش قیمت از 250 دلار به 25 دلارشده اما با این حال قیمت تمام شده در ایران 900 دلار با قیمت جهانی فاصله دارد که این طرح می تواند به کاهش قیمت و آینده درخشان آن کمک کند.

بدهی ها و بازپرداخت تسهیلات،طرح های توسعه ای

مشاورمدیرعامل ملی مس درخصوص بازپرداخت تسهیلات و بدهی ها اظهار داشت: مبلغ تسهیلات گرفته شده"فملی" 2500 میلیارد تومان و 316 میلیارد تومان معادل عرضه بوده که 2269 میلیارد تومان در سال گذشته تسویه و 236 میلیارد تومان باقی مانده با تسهیلات مجدد گرفته شده که جمع جبری آن تقریبا صفر شده است.

رحمتی درمورد طرح های توسعه ای توضیح داد: سرمایه گذاری صورت گرفته از سال 85 تا 92 میزان 35 میلیارد تومان بوده و هیات مدیره در راستای منابع سهامداران و رایزنی با شرکت های خارجی از 40 طرح توسعه ای، طرح های تولید مس کاتد سونگون،کارخانه هیب لیچینگ وکارخانه تولید آهک با دو روش رقابتی طرح استخراج و احداث کارخانه ذوب جهت بازده اقتصادی را در دست بررسی دارد که طی 2 ماه آینده مشخص خواهد شد.پیش بینی می شود مجموعه صفر تا 100 کارخانه مس کاتد،36 ماهه به مرحله تولید برسد.

پاسخ به دو سوال

وی درباره روند مثبت یا منفی واگذاری اولین شرکت مشمول اصل 44 به بورس پرس پاسخ داد: با اجرای اصل 44 موافقم اما شرکت ملی مس باید پس از بازسازی، بهینه شده و سپس با ارزیابی خریداران به دست بخش خصوصی واقعی سپرده می شد که این امر به درستی انجام نشده است.

رحمتی درخصوص اثرات تحریم بر این صنعت اظهار داشت: با وجود ذخایر مس فراوان و شناسایی تنها 7 درصد آن در ایران،ما در دوران تحریم توانستیم به میزان 700 هزار دلار به کشورهای طرف قرارداد،صادرات داشته باشیم.با توجه به دشواری انتقال پول در این برهه می توان گفت تحریم ها فقط 10 درصد بر این صنعت ارزآور اثرگذار بوده است.

بنابر این گزارش،مس دارای دو قابلیت هدایت حرارتی و الکتریکی است و به تازگی قابلیت ضد باکتریایی آن شناسایی شده که می توان آن را جایگزین دستگیره های در فولادی کرد.در معدن سونگون فقط دو مرحله معدن و تغلیظ با هزینه سرمایه گذاری 50 درصد و حاشیه سود 90 درصدی و در معدن مس سرچشمه علاوه بر مراحل ذکر شده دو مرحله ذوب و پالایشگاه هم با هزینه سرمایه گذاری 50 درصدی وجود دارد اماحاشیه سود آن 10 درصد است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ