کد خبر: ۵۲۷۲۴
۱۳:۶ - ۱۳۹۶/۴/۲۸

سازمان حسابرسی به سازمان بورس پاسخ داد/ بدقولی جمالی و ابهام مهندسی مالی
درباره صورت های مالی سایپا برای سال ۹۵ :

سازمان حسابرسی به سازمان بورس پاسخ داد/ بدقولی جمالی و ابهام مهندسی مالی

آخرین وضعیت سایپا با بد قولی مدیرعامل، اعلام نظر سازمان حسابرسی به سازمان بورس و باقی ماندن ابهام در چند و چون مهندسی مالی همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، قول هفته پیش مدیرعامل سایپا مبنی بر بازگشایی نماد قبل از مجمع علمی نشد و این شرکت با چند ابهام بزرگ و مهم آماده برگزاری مجمع سالانه صبح شنبه خواهد شد. هر چند احتمال لغو مجمع دور از ذهن نیست.

در این میان آخرین پیگیری های بورس پرس نشان می دهد سازمان حسابرسی بعد از ارسال نظر در مورد گزارش تلفیقی سال مالی گذشته سایپا، روز شنبه هم اقدام به ارسال گزارش کمیته فنی کرده و طی آن موارد اعلامی سازمان بورس مبنی بر مبهم بودن گزارش سال مالی گذشته سایپا را تلویحا" تایید کرده است.

این در حالی است که سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر در مورد چند و چون کاهش فروش 2 هزار میلیارد تومانی و افزایش سود سال مالی قبل چند سئوال را مطرح کرده که تاکنون پاسخی هم از مدیران سایپا ارایه نشده است.

براساس این گزارش، آخرین وضعیت این موضوع هم نشان می دهد از قرار معلوم سایپا کاهش زیان انباشته از 5 هزار میلیارد تومان به 160 میلیارد تومان سال قبل صورت های تلفیقی را به زیرمجموعه هایی چون سرمایه گذاری رنا و کارکنان سایپا منتقل کرده و این دو شرکت هم زیان را به شرکت های دیگر، تا از طریق وجه سایپا که مدعی مهندسی مالی شده ، حفظ شود.

واقعیت های جالب و نکته عجیب

بررسی لایه‌های صورت‌های مالی سایپا واقعیت های جالب توجهی را آشکار می‌سازد. این شرکت در ماه‌های اخیر طرحی پر سر و صدا را تحت عنوان اصلاح ساختار مالکیت و سبد دارایی ها به اجرا گذاشته است که به نظر می‌رسد این طرح کپی برداری از برنامه اصلاح ساختار شرکت رقیب یعنی ایران خودرو است بدون آن که ضوابط و جوانب اجرای این طرح سنجیده شود.

هیات مدیره سایپا که پیش از توجه به صنعت خودرو به بازار سرمایه و بورس‌ توجه کرده، برنامه ناقص اصلاح ساختار را در چارچوب ذهنیت بورسی به کار گرفته‌ تا آمار عملکرد این شرکت را در ترازنامه سال مالی 95 و در آستانه مجمع عمومی صاحبان سهام تراز نشان داده شود.

طبق ضوابط و استانداردهای حسابرسی اگر نسبت سهم شرکت مادر در شرکت‌های زیر مجموعه کنترلی نباشد آمار شرکت زیر مجموعه در ترازنامه تلفیقی محاسبه نمی شود و  سایپا از همین روش بهره برده و آمار زیان شرکت‌های زیان دهی چون سایپا دیزل، سازه گستر و مگاموتور را در لایه های تراز مالی خود تراز کرده  و از سوی دیگر سهام این شرکت ها را در ماه های گذشته با انجام معاملات ضربدری به تعاونی کارکنان واگذار کرده است.

نکته عجیب در آمار مالی آن که هرچند سایپا مدعی اصلاح ساختار از محل فروش سهام شرکت‌ها است و 2 هزار میلیارد ریال هم بابت درآمد ناشی از این امر در حساب‌ها شناسایی کرده اما در بخش دیگری از تراز مالی اعلام کرده 12 هزار میلیارد ریال بابت سرمایه گذاری بلند مدت هزینه کرده است. معلوم نیست اختلاف 10 هزار میلیارد بین این دو رقم آیا مربوط به تامین مالی ناشی از معاملات ضربدری در شرکت های زیر مجموعه بوده است یا نه؟

آمارهای منتشر شده در سامانه کدال بورس نشان می دهد جمع بدهی‌های جاری سایپا هم در سال مالی 95 معادل 12 درصد رشد کرده از مبلغ 170 هزار میلیارد ریال گذشته است. این درحالی است که جمع دارایی های جاری این شرکت حداکثر 157 هزار میلیارد ریال برآورد شده که نشان دهنده نوعی عدم توازن در تراز مالی سایپا است.

از سوی دیگر طبق همین آمار رسمی میزان بهره پرداخت شده سایپا بابت سود وام‌های دریافتی از بانک‌ها 21 درصد در سال 95 رشد کرده و به 26 هزار میلیارد ریال رسیده است. سایپا در عین حال 5600 میلیارد تومان هم بابت اصلی بدهی ‌ها به حساب بانک ها واریز کرده است.

در انتظار نمایان شدن ماه از پشت ابرها

اوضاع ترازمالی سایپا تا به آن حد جلو رفته است که با وجود همه این روش های حسابداری ابتکاری و منحصر به فرد ، طبق سود وزیان تلفیقی، سود هر سهم این شرکت برای سال مالی 95 فقط 7 ریال به ازای هرسهم بوده و سود سهم انباشته تلفیقی نیز کمتر از یک ریال به ازای هر سهم است. نکته جالب توجه آن که در همین سود 7 ریالی، سایپا سود حاصل از فروش سهام شرکت سایپا کاشان را هم شناسایی کرده است.

هرچند سایپا سهام سایپا کاشان را به سیتروئن واگذار کرده اما شواهد نشان می‌دهد اطلاعات مالی مربوط به این معامله در بازارسرمایه کاملا افشا نشده که در این صورت شناسایی سود ناشی از آن عملا خلاف مقررات و استانداردهای بورس است.    

با این اوصاف باید منتظر رو در رو شدن مدیران "خساپا" با سهامداران در مجمع سالانه ، انتشار گزارش حسابرس و توضیحات مدیران سایپا که از هر فرصتی برای اعلام شرایط گل و بلبل استفاده کرده و حاضر به ارایه توضیحات به بورس و سهامداران نیستند، بود تا ماه از پشت ابرها نمایان شود.
انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ