کد خبر: ۵۷۷۴۵
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۶/۱

قرارداد صدرا برای لوله‌گذاری خط لوله دریایی پارس جنوبی
مدیرعامل خبر داد:

قرارداد صدرا برای لوله‌گذاری خط لوله دریایی پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت صدرا با اعلام جزئیات پیشرفت بخش‌های دریایی ۳ فاز پارس جنوبی، از قرارداد این شرکت با تاسیسات دریایی برای لوله‌گذاری ۲۲۰ کیلومتر خط لوله دریایی فاز ۱۳ پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمد رحیم دهقانی با اشاره به فعالیت‌های شرکت صدرا در پارس جنوبی به فارس گفت: شرکت صدرا در فازهای 13، 22 و23و 24،17 و 18 مشغول به کار است.در فاز های 22 و 23و 24 و 13، تعداد 8 سکو داریم که پیشرفت فیزیکی بین 80 تا 90 درصد دارند و سال جاری 4 سکو از این دو فاز برای نصب به دریا می روند.

وی افزود: علاوه بر سکوها، 8 جکت داشتیم که در سال های گذشته ساخته و نصب شده،درخصوص جکت های سه پایه نیز 4 عدد از آنها سال گذشته نصب شده و 2 جکت نیز آماده نصب هستند.بخش فلر و پل ها نیز در جزیره صدرا و در بوشهر ساخته شده که به مرور نصب می‌شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: در بخش خطوط لوله نیز هم اکنون در فاز 13 یک خط لوله را در حال انجام داریم که از 96 کیلومتر 85 کیلومتر لوله گذاری شده و مابقی نیز تا 10 روز آینده به اتمام خواهد رسید.از فاز 22 و23 و 24 نیز یک خط به طول 96 کیلومتر احداث شده و آماده بهره برداری است و 2 خط لوله دیگر باقی است.

دهقانی با اشاره به اینکه صدرا برای فاز 22 و23و 24 و همچنین فاز 13 به صورت EPCمشارکت دارد ادامه داد: در خط لوله اخیر به طول تقریبی 220 کیلومتر همه متریال آماده شده که از طریق شناور شرکت تاسیسات دریایی در آینده نزدیک کار آن آغاز می شود و در واقع کار لوله گذاری هر 4سکو به اتمام می رسد.

وی با اشاره به امضای قرارداد با شرکت تاسیسات دریایی با وجود داشتن کشتی لوله گذار گفت: در بخش لوله گذاری از تاسیسات دریایی کمک گرفتیم و کار به آنها واگذار شد زیرا کشتی لوله گذار صدرا لنگر انداز است اما کشتی لوله گذار تاسیسات دریایی این گونه نیست و کار با سرعت بیشتر انجام می شود.

مدیرعامل صدرا افزود: این شرکت در واگذاری‌ها و دست به دست شدن‌ها از دهه 70 تا کنون آسیب‌های زیادی دیده و بدهی‌های زیادی روی دست گذاشته ، به همین دلیل در بعضی پروژه ها عقب‌ افتادگی‌هایی دارد که به سرعت در حال جبران این عقب‌افتادگی‌ها هستیم.

دهقانی گفت: بر همین اساس ترجیح دادیم برای تسریع در اجرای پروژه‌های پارس جنوبی از ظرفیت خالی دیگر شرکت‌ها نیز کمک بگیریم. این کار ممکن است سود زیادی برای صدرا نداشته باشد اما باعث حفظ منافع ملی و تسریع در برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی خواهد شد.

وی با اشاره به فاز 17 و 18 گفت: در این فاز نیز دو جکت، دو سکو و دو خط لوله بین فازی نیز وجود دارد، که ما به صورت مستقیم با POGC قرارداد داشتیم. ساخت سکوها بالای 70 درصد پیشرفت دارد، همچنین خطوط لوله را اجرا کرده و سه پایه‌ها را ساخته و نصب کردیم، همچنین از دو سکوی دیگر یکی تا آخر سال تکمیل و یک سکو سال آینده نصب می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: وزن تقریبی هر سکو 2500 تن است و وزن متعلقات هر سکو 3200 تن است که برخی ها تا 90 درصد پیشرفت دارد، ضمن اینکه در بهمن سال گذشته یکی از سکوهای فاز 17 و 18 را نیز نصب کردیم.

دهقانی با اشاره به دیگر فعالیت های شرکت صدرا گفت: در حال حاضر صدرا در دو بخش کشتی سازی و فراساحل و حوزه نفت و گاز کار می‌کند که در بخش سکوسازی 10 سکو در حال ساخت داریم و 30 سازه دریایی متعلق به این سکوها که بخشی نصب و مابقی نیز در حال نصب است.در بخش سکو سازی شرکت صدرا زیر ساخت خوبی دارد و در جزیره صدرا آمادگی داریم که پروژه های متعددی را اجرا کنیم.

وی با اشاره به بخش کشتی سازی گفت: در خصوص کشتی سازی نیز در بوشهر تا ظرفیت ساخت حداکثر 150 هزار تن را داریم، مانند ساخت نفتکش 113 هزار تنی که برای ونزوئلا را در جزیره صدرا ساخته شده است. در سایت نکا نیز ظرفیت یارد صدرا قابلیت ساخت کشتی تا 10 هزار تن (DWT) را داریم که با شرکت های کشتیرانی و نفتکش در حال مذاکره هستیم که سفارش کار بگیریم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ