کد خبر: ۵۹۴۱۴
۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۶/۲۵

پیچیدگی‌های پرونده خاوری و دو مانع در بازگرداندن به ایران
عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس اعلام کرد:

پیچیدگی‌های پرونده خاوری و دو مانع در بازگرداندن به ایران

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفت: به‌علت نبود معاهده استرداد مجرمان با کانادا و عدم همکاری اینترپل، بازگرداندن محمودرضا خاوری به ایران با دشواری‌هایی همراه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدجواد فتحی درباره محاکمه غیابی خاوری به خانه ملت گفت: محاکمه غیابی باید طبق آیین دادرسی کیفری انجام شود. اطاله دادرسی درهرحال در همه پرونده‌های دادگستری جریان دارد و تاکنون نیز از طریق استحضاریه و آگهی در جراید از متهم برای حضور در دادگاه دعوت شده که مؤثر واقع نشد و در چنین شرایطی دادگاه نباید معطل بازگشت متهم بماند.

وی ادامه داد: در شرایطی که معاهده استرداد مجرمان با کشوری نداریم، باید از طریق پلیس بین‌الملل (اینترپل) اقدام کرد که تاکنون درخصوص بازگشت خاوری از کانادا نتوانسته‌ایم موفق شویم.

این نماینده مجلس با اشاره به مطرح شدن نکاتی توسط دادستان تهران درباره محاکمه غیابی خاوری تأکید کرد: روند محاکمه افراد یا حضوری یا غیابی است و اگر وکیل نداشته باشد و خود متهم نیز در جلسه دادگاه حضور پیدا نکرده و لایحه دفاعی نداشته باشد حکم غیابی صادر می‌شود.

فتحی تصریح کرد: ممکن است دادگاه ضمن رسیدگی به پرونده متهم به این نتیجه برسد که به استناد دلایل و مدارک باید وی را محکوم کرده یا حکم برائت دهد که جزئیات آن در آیین دادرسی آمده است.

وی در رابطه با اینکه بعد از صدور حکم غیابی بتوان اموال محکوم‌علیه را به نفع محکوم‌له توقیف و مصادره کرد،گفت: در اجرا سختی زیادی دارد، چراکه طبق قانون آیین دادرسی مدنی، باید از طرف ذی‌نفع ضمانتی تحت عنوان وثیقه گذاشته شود که البته درخصوص پرونده خاوری محکوم‌له جامعه و دادستان بوده و محکوم‌علیه چند نفر هستند. با اینکه در گذشته، نام خاوری در فهرست افراد تحت‌تعقیب اینترپل وجود داشت، اما از اواسط مهر ۹۵  نام وی به‌ عنوان یک شخص در حال تعقیب در وب‌سایت اینترپل دیده نمی‌شود.

بنابراین گزارش،خاوری از جمله افراد درگیر در اختلاس سه‌‌هزار میلیاردتومانی است که از مهر سال ۹۰ از مقام خود استعفا داد و به کانادا رفت. وی تابعیت کانادایی دارد و حالا بازگرداندن وی به ایران یکی از مشکلات پیش‌رو است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ