کد خبر: ۶۲۹۹۲
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۷/۱۴

پیش بینی سود شرکت آماده عرضه اولیه و ارزیابی قیمت
توسط یک کارگزاری اعلام شد:

پیش بینی سود شرکت آماده عرضه اولیه و ارزیابی قیمت

یک کارگزاری با بررسی آخرین اطلاعات لیزینگ ایران و شرق و مقایسه با شرکتهای همگروه، احتمال تعدیل منفی را پیش بینی و اعلام کرد "ولشرق" می توانست در قیمتهای پایین تر،‌ جذابیت بیشتری داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،طبق اعلام قبلی، فردا شنبه 10 درصد از سهام لیزینگ ایران و شرق به روش ثبت سفارش در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه می شود.

این عرضه شامل 30 میلیون سهم است که با محدوده قیمتی 1433 تا 1570 ریالی هر سهم و حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی 400 سهمی، از سوی سرمایه گذاری تدیبر با مالکیت 100 درصدی واگذار می شود تا "ولشرق" بعد از به پرداخت، مبین وان کیش، هتل کوثر اصفهان ، چدن سازان ، تولید و صادرات ریشمک و داده گستر عصر نوین ، به عنوان هفتمین شرکت جدید سال وارد بازار سهام شود.

در این میان کارگزاری آبان ضمن بررسی آخرین اطلاعات و مقایسه با شرکت های همگروه حاضر در بورس و فرابورس، احتمال تعدیل منفی درآمد 356 ریالی هر سهم را پیش بینی و اعلام کرد این شرکت می توانست در قیمت های پایین تر،‌ جذابیت قیمتی بیشتری داشته باشد.

شرکت لیزینگ ایران و شرق

شرکت لیزینگ ایران و شرق از جمله اولین شرکت های لیزینگی فعال در فضای اقتصادی می باشد و مقرر شده روز شنبه در بازار فرابورس عرضه اولیه شود. این شرکت زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری تدبیر بوده  و در روز شنبه ۱۰ درصد از سهام شرکت معادل ۳۰ میلیون سهم در محدوده قیمت ۱،۴۳۳ تا ۱،۵۷۰ ریال عرضه اولیه خواهد شد.

این شرکت در گزارش پیش بینی دوره شش ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، سود هر سهم را برای سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۱۳۹۶ رقم ۳۵۶ ریال پیش بینی کرده و در دوره ۶ ماهه ۴۶% از آن را محقق کرده است. شرکت در پیش بینی سال ۱۳۹۶ سود هر سهم خود را با ۴۱٫۲% افزایش نسبت به سال مالی ۱۳۹۵ در نظر گرفته و پیش بینی کرده ۸۰% از این سود را در مجمع عادی سالیانه تقسیم کند.

درآمد حاصل از عملیات لیزینگ شرکت برای سال مالی ۱۳۹۶ رقم ۲۸۵ میلیارد ریال پیش بینی شده و در دوره شش ماهه شرکت ۳۶% ازین مبلغ را پوشش داده و به صورت کلی پیش بینی درآمد این شرکت در سال ۱۳۹۶ نسبت به درآمد محقق شده سال ۹۵ رشدی ۴۷٫۸ درصدی داشته که با توجه به نرخ های تسهیلات و رکود اقتصادی، رشد قابل توجهی است و ازین رو به ترکیب درآمد حاصل از لیزینگ شرکت برای سال ۱۳۹۶ می پردازیم:

همانطور که انتظار داریم،‌ عمده درآمد شرکت ناشی از ارائه تسهیلات بوده و منظور از درآمد ارائه خدمات نیز تخفیفات دریافتی است. در این خصوص لازم به ذکر است که:

درآمد مالی اجاره مربوط به تسهیلات اعطایی با توجه به مدت زمان تسهیلات و مانده ی اصل آن و نرخ سود 21% برای سال 1396 پیش بینی شده است. دوره بازپرداخت تسهیلات نیز 24 ماهه در نظر گرفته شده و انتظار داریم با کاهش نرخ تسهیلات در سال آتی، تقاضا برای لیزینگ نیز افزایش یابد.

در بخش درآمد ارائه خدمات، از شرکت های سازنده بر مبنای درصدی از اصل تسهیلات به موجب فاکتورها یا تفاهم نامه های فیمابین، تخفیف اخذ و به حساب درآمد شرکت واریز می شود که در سال 96 میانگین 10% برآورد شده است که یک باره شناسایی می شود.

شرکت از جمله دلایل افزایش درآمد به افزایش منابع جدید مانند منابع حاصل از انتشار اوراق مشارکت و غیره اشاره کرده و فرض بر این است که کل تسهیلات پس از سررسید بلافاصله به متقاضی دیگری واگذار شود.

روند درآمد ارائه خدمات شرکت در سال های اخیر به شرح زیر است: (ارقام میلیون ریال)

مطابق نمودار بالا، روند درآمد شرکت در طی 5 سال گذشته، ثبات مناسبی نداشته و از این رو نمی توان با قطعیت در خصوص افزایش درآمد شرکت اظهار نظر کرد و از ین رو ترکیب خدمات شرکت مورد بررسی قرار می گیرد، البته باید توجه داشت در دوره شش ماهه 37% از درآمد شرکت پوشش داده شده و شرکت انتظار دارد با انتشار اوراق مشارکت، درآمد را افزایش دهد و فعالیت شرکت نیز در شش ماهه دوم با افزایش همراه باشد که با اطلاعات شرکت نیز همخوانی دارد و در سالها گذشته نیز عملکرد شرکت در نیمه دوم سال بهتر بوده است.

با این حال همانطور که از روند درآمدزایی شرکت در نمودار مشخص است،‌ شرکت در سال های اخیر عملیات مناسبی از خود به نمایش نگذاشته است.

ترکیب ارائه خدمات شرکت در سال 1395 به شرح زیر بوده است:

مطابق نمودار بالا 61% از درآمد تامین مالی شرکت ناشی از تجهیزات صنعتی و 22% ناشی از تجهیزات پزشکی است. مدل ارائه تسهیلات شرکت در سال 1395 تغییر یافته است. چرا که در سال های گذشته عمده ی ارائه تسهیلات به بخش های ساختمان و تجهیزات ساختمانی بوده و تجهیزات صنعتی در آن سال ها سهمی کمتر از 50% را داشته و تجهیزات پزشکی نیز در حوزه ی فعالیت شرکت نبوده است.

ازین رو می توان از روند درآمدی شرکت به دلیل تغییر سیاست های مجموعه چشم پوشی کرد. ورود شرکت به حوزه  تجهیزات پزشکی می تواند درآمد مطمئن تری را به دلیل حاشیه سود مناسب صنعت، برای شرکت به همراه داشته باشد.

شرکت در دوره 9 ماهه موفق به فروش 119 میلیارد ریال شده و در دوره سه ماهه سوم، درآمد شناسایی شرکت 41 میلیارد ریال بوده است.

بهای تمام شده

شرکت برای سال مالی 1396 حاشیه سود ناخالص را 55% پیش بینی کرده که افزایشی اندک نسبت به 54% در سال 95 را نشان می دهد. پیش بینی بهای تمام شده ی لیزینگ ایران و شرق برای سال مالی 1396 برابر با 125 میلیارد ریال است که 26% از این مبلغ در دوره شش ماهه پوشش داده شده است.

ترکیب بهای تمام شده ی شرکت به شرح زیر است:

با توجه به نوع فعالیت شرکت، عمده بهای تمام شده ی خدمات شرکت ناشی از هزینه ی تامین مالی است و شرکت برای سال 1396 پیش بینی کرده که تسهیلات بانکی را با نرخ متوسط 18% اخذ نماید. همچنین انتشار اوراق مشارکت 240 میلیارد ریالی نیز با نرخ 18% برنامه ریزی شده و هزینه های انتشار آن نیز 3.75% است.

شرکت در دوره شش ماهه ی سال 1396 موفق به پوشش 45% از پیش بینی سود ناخالص خود شده است و به رغم عملکرد ضعیف در بخش درآمد عملیات لیزینگ در این بخش پوشش بهتری را شاهد هستیم که البته رشد 37% را نسبت به دوره ی شش ماهه ی سال گذشته نشان می دهد.

با توجه به دریافت تسهیلات 80 میلیارد ریالی از بانک ملت و انتشار اوراق مشارکت 240 میلیارد ریالی انتظار می رود در ماه های آخر 210 میلیارد ریال منابع جدید در اختیار شرکت قرار گیرد و سود پیش بینی شرکت، پوشش داده شود. با این تفاسیر انتظار تعدیل سود پیش بینی شرکت در شرایط فعلی مناسب نخواهد بود.

هزینه عمومی، اداری و فروش

هزینه ی عمومی،‌اداری و فروش شرکت در پیش بینی بر اساس عملکرد 6 ماهه به رقم 31.1 میلیارد ریال برآورد شده که رشد 32.6% را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. این رقم در سال مالی جاری معادل 11% از فروش است که در دوره شش ماهه 42%  از آن پوشش داده شده است. نسبت هزینه عمومی،‌ اداری به فروش شرکت در دو سال گذشته نیز 12% بوده است.

در خصوص این بخش لازم به ذکر است که تمامی هزینه های حقوق و دستمزد در این بخش آورده شده  و در بهای تمام شده شرکت، این مبالغ گزارش نشده است و البته رقم قابل توجهی نیست.

بخشی از این هزینه ناشی از ذخیره  مطالبات شرکت است که بنابر دستورالعمل بانک مرکزی این شرکت باید ذخیره ی عمومی مطالبات را 1.5% از مانده  کل تسهیلات اعطایی در پایان هر سال در نظر بگیرد که شرکت برای سال 1396 رقم آن را 0 در نظر گرفته است و ذخیره اختصاصی مطالبات معوق نیز 20% از مانده این مطالبات در نظر گرفته شده است.

مطالبات معوق، مطالباتی هستند که بیشتر از 10 قسط از آن گذشته باشد و در سال مالی 96 پیش بینی شده است که 18.5% از هزینه عمومی، اداری و فروش ناشی هزینه ذخیره ی اختصاصی مطالبات باشد.

شرکت در این خصوص طی شفاف سازی اعلام کرده با توجه به استانداردهای حسابداری در خصوص تخصیص ذخیره، بر روی یک پرونده می توان ذخیره اختصاصی و یا ذخیره عمومی لحاظ کرد که ذخیره عمومی به صورت کلی برای پرونده ها گرفته شده و با توجه به دریافت وثایق ملکی، به ذخیره عمومی بسنده شده است. این در حالی است که شرکت در پیش بینی حسابرسی شده، به گرفتن ذخایر اختصاصی بسنده کرده و این مسئله نیاز به توضیحات بیشتر از سوی شرکت است.

سایر درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی

درآمد شرکت ازین بخش عمدتا ناشی از سود سپرده های بانکی است که در سال 96 با کاهش 48% نسبت به سال 95 پیش بینی شده که البته تاثیر قابل توجهی بر سود هر سهم ندارد.

هزینه مالیات

مطابق پیش بینی شرکت، هزینه مالیات با فرض نرخ 25% برآورد شده که با توجه به عرضه سهام این شرکت در بازار سرمایه، این نرخ به 22.5% خواهد رسید.

مقایسه با سایر شرکتها

پی بر ای صنعت برابر با 5.5، پی بر بی صنعت برابر با 0.97 و پی بر اس صنعت برابر با 1.72 است. با فرض معامله "ولشرق" در حداکثر دامنه قیمتی، پی بر ای این سهم برابر با 4.4 پی بر اس برابر با  1.65 پی بر بی برابر با 1.28 خواهد بود. با توجه به اینکه نسبت پی بر بی یکی از بهترین نسبت ها برای ارزش گذاری شرکت های لیزینگی است، ازین رو این شرکت می توانست در قیمت های پایین تر،‌ جذابیت قیمتی بیشتری داشته باشد.

سایر نکات

*شرکت بابت تسهیلات اعطایی خود تضامین مناسبی دریافت می کند. در سال 1395 شرکت در مجموع نسبت به تسهیلات اعطایی 387% وثیقه دریافت کرده است که عمده ی این وثایق چک می باشد که البته از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار نمی باشد. وثیقه ی ملکی سهمی 120%، ضمانت نامه بانکی سهمی 36% و چک سهمی 231% دارد. در سال 1395، میزان کل اقساط سررسید گذشته 12.35% مانده حساب دریافتنی بوده است که 3.7% ازین مبلغ ناشی از اقساط معوق بالای 10 قسط بوده است.

* سرمایه ی شرکت در حال حاضر 300 میلیارد ریال می باشد که در مرحله ی اول به 500 میلیارد ریال و در مرحله ی بعد به 1000 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. گفتنی است افزایش سرمایه ی مرحله ی اول شرکت پس از عرضه ی اولیه انجام خواهد شد.

*در حال حاضر 38 شرکت لیزینگ در فضای اقتصادی در کشور به فعالیت مشغول هستند.

* نرخ تسهیلات اعطایی شرکت 3% بالاتر از نرخ تسهیلات دریافتی است. شرکت برای سال 1396 نرخ تسهیلات اعطایی را مصوب نرخ شورای پول و اعتبار برابر با 21% و نرخ تسهیلات دریافتی را 18% در نظر گرفته است.

نتیجه گیری

از دلایل افزایش پیش بینی سود خالص شرکت نسبت به سال 1395 رشد 47.8% درآمد حاصل از لیزینگ است که ناشی از تغییرات صورت گرفته بر مدل اعطای تسهیلات شرکت در سال های اخیر بوده و شرکت با کاهش اعطای تسهیلات به بخش ساختمان و افزایش تسهیلات به بخش صنعت و پزشکی پیش بینی رشد درآمد را داشته است.

در این خصوص باید توجه داشت که شرکت در دوره شش ماهه تنها 36% از پیش بینی درآمد لیزینگ و 46% از سود خالص را پوشش داده و انتظار می رود که با افزایش درآمد در دوره های 9 و 12 ماهه رو به رو باشیم که البته با توجه به اینکه انتشار اوراق مشارکت بعد از پایان دوره 9 ماهه مصوب شده ، احتمال تعدیل منفی درآمد شرکت دور از انتظار نیست.

همچنین مقایسه این شرکت با سایر شرکت های لیزینگی حاضر در بازار سرمایه، از منظر پوشش سود عملکرد مناسبی نداشته و با توجه به اینکه نسبت قیمت بر ارزش دفتری یکی از بهترین نسبت ها برای مقایسه شرکت های لیزینگی استمی باشد، ازین رو این شرکت می توانست در قیمت های پایین تر،‌ جذابیت قیمتی بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ