کد خبر: ۶۳۰۵۹
۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۷/۱۶

پاسخ ظریف به تهدید ترامپ به خروج از برجام / مذاکرات مثل معاملات املاک نیست

پاسخ ظریف به تهدید ترامپ به خروج از برجام / مذاکرات مثل معاملات املاک نیست

وزیر خارجه ایران درباره اظهارات ترامپ که خود را فردی خبره در عرصه مذاکره خوانده و ایران را به خروج از برجام تهدید کرده، گفت: شاید معاملات املاک کار مفرحی باشد اما مذاکرات بین‌المللی این‌گونه نیست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،یک‌ هفته بیشتر به اعلام عمومی تصمیم نهایی دونالد ترامپ درباره توافق برجام باقی نمانده اما شواهد و قرائن نشان از این دارد که وی قصد ندارد بار دیگر برجام را تأیید کند و در نهایت می‌خواهد برای شروع اهداف دیگر در قبال ایران، توپ را در زمین کنگره بیندازد.

وی بعد از برگزاری نشست با فرماندهان ارشد نظامی و مراسم شام، هنگام گرفتن عکس یادگاری گفته است: می‌دانید به این چه می‌گویند؟ شاید آرامش قبل از توفان،وقتی خبرنگارها می‌پرسند چه توفانی؟... درباره چه چیزی؟ کره‌شمالی؟ ایران؟ داعش؟... ترامپ جواب می‌دهد: خبردار می‌شوید... ما امشب اینجا، نظامی‌های عالی دنیا را داریم.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد برجام را کنار بگذارد، یا بار دیگر با ایران مذاکره کند اما معلوم نیست در نهایت مسیر تصمیم وی چه خواهد بود، اگرچه ایران هم حاضر نیست به‌هیچ وجه بر سر برجام، بار دیگر با آمریکا مذاکره کند. راه ایران مشخص است، پایبندی به توافق برجام تا زمانی آمریکا برجام را لغو نکند یا اینکه به‌غیر از آمریکا، کشورهای دیگر به برجام پایبند باشند ولی هنوز معلوم نیست آمریکا به کدام مسیر می‌رود، انزوا با عدم تأیید یا ادامه برجام با تشدید تحریم علیه ایران در حوزه موشکی و حوزه‌های دیگر.

سخنگو تکذیب کرد

آنها راه دشواری در پیش دارند، گاه از برجام می‌گویند و گاه از موشک‌های بالستیک. روز گذشته رویترز در گزارشی با استناد به منابع دیپلماتیک ایرانی و غربی که هویت آنها عنوان نشده، مدعی شده ایران آماده مذاکره درباره بخش‌هایی از برنامه موشک‌های بالستیک است. همچنین ایران به قدرت‌های جهانی نزدیک شده تا آمادگی را برای مذاکره درباره ابعادی از برنامه موشکی ابراز کند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعای این خبرگزاری را درباره برنامه دفاع موشکی قویا تکذیب کرد و گفت: ایران بارها در مواضع علنی و دیدارهای دیپلماتیک با مقامات خارجی همانند مصاحبه‌ها و دیدارهای‌ انجام‌شده توسط وزیر امور خارجه در سفر اخیر به نیویورک، بر غیرقابل‌مذاکره‌ بودن برنامه‌های دفاعی تأکید کرده و آن را مغایر قطع‌نامه ٢٢٣١ نمی‌داند. ایران برنامه‌های دفاعی موشکی را حق مسلم دانسته که قطعا در چارچوب برنامه‌ها‌ و راهبردهای دفاعی، متعارف و تعیین شده ادامه خواهد داد.

آمریکا از تعریف حقایق موازی دست بردارد

ترامپ برای عدم تأیید برجام بهانه دیگری دارد، بهانه‌ای به اسم موشک بالستیک. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره فعالیت‌های موشکی ایران به نیوزویک گفته است: این‌ موشک‌ها جنبه دفاعی دارد. موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نشده است. ما تنها به‌این‌دلیل به آزمایش موشک‌ها ادامه می‌دهیم که خواستار افزایش دقت آنها هستیم. اگر موشکی برای حمل تسلیحات هسته‌ای ساخته شده باشد، نیازی به دقت ندارد. در این صورت تنها برد موشک حائز اهمیت است چراکه به هر کجا برخورد کند، بازدارندگی لازم را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: ما روی اعمال هیچ محدودیتی بر توانایی دفاعی توافق نکرده‌ایم به همان دلیلی که آمریکا تسلیحات بسیاری را به منطقه ما ارسال می‌کند.

این مقام مسئول درباره اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا که خود را فردی خبره در عرصه مذاکره خوانده بود، گفت: شاید معاملات املاک کار مفرحی باشد و بتوان آن را به عنوان یک سرگرمی در نظر گرفت، اما مذاکرات بین‌المللی این‌گونه نیست و بسیار پیچیده‌تر از آن است. امیدوارم وی این موضوع را از طریق سخت یاد نگیرد.

ظریف تأکید کرد: چنانچه آمریکا از برجام کناره بگیرد، ایران گزینه‌هایی را در اختیار دارد که در زمان مناسب از آنها استفاده خواهد کرد.آمریکا از تعریف حقایق موازی و جایگزین درخصوص منطقه و اتخاذ سیاست‌ها بر این مبنا هیچ منفعتی ندیده است. گاهی از حقایق جایگزین و موازی به‌عنوان یک ترفند تبلیغاتی استفاده می‌شود که خوب نیست، ولی قابل درک است. در چنین شرایطی شما اسیر دروغ‌های خود می‌شوید و این خطرناک است.

دیدار هلگا اشمید و آمانو درباره برجام

اروپا نگران آینده برجام است و این نگرانی در اظهارات اخیر آنها نمایان است. هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با یکدیگر دیدار و درباره اجرای برجام گفت‌وگو کردند. بعد از آن، اشمید با انتشار پیامی در صفحه توییتر اعلام کرد: با آمانو درباره اجرای کامل برجام تبادل‌نظر کردیم. توافقی که به طور عادلانه از سوی آژانس نظارت می‌شود و در 8 گزارش آن مورد تأیید بوده است.

اما رئیس‌جمهور آمریکا که بارها توافق هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داده موظف است در ٢٣ مهرماه، گزارش را به کنگره درباره پایبندی ایران به توافق ارائه دهد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که او قصد ندارد این پایبندی را بار دیگر تأیید کند. چنین اقدامی سرنوشت توافق هسته‌ای را به خطر خواهد انداخت.

عدم‌ تأیید برجام خطرناک و غیرمسئولانه است

جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس خروج احتمالی آمریکا از برجام را اقدامی خطرناک و غیرمسئولانه خواند و به ایرنا گفت: این تصمیم، اعتبار بین‌المللی آمریکا را زیر سؤال خواهد برد.برجام، توافق بسیار مهمی است، برای حصول آن ١٢ سال مذاکره صورت گرفته و دستاورد بزرگی برای صلح جهان به‌شمار می‌رود. من زمان زیادی را صرف کردم تا ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مهم جهان بتواند از حق خود برخوردار شود. اکنون اگر دونالد ترامپ بخواهد آن را تأیید نکند، اقدام غیرمسئولانه‌ای را انجام داده است.

وی درباره پیامد خروج آمریکا از برجام گفت: هنوز مشخص نیست و آمریکا هیچ توجیهی برای چنین کاری ندارد، تمام شواهد نشان می‌دهد که ایران به تعهدات پایبند بوده است. این در حالی است که به نظر من طرف غربی به تعهداتی که در رابطه با گسترش مراودات تجاری و بانکی برعهده‌اش بوده، وفادار نبوده و همین مسئله اسباب نارضایتی مردم و شرکت‌های تجاری در انگلیس را به‌همراه داشته است.

استراو تصریح کرد:‌ برجام یک توافق رسمی میان ایران و شش قدرت جهانی است که آن را امضا کردند. این توافق صراحتا از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تأیید قرار گرفته و به‌نوعی بخشی از قانون بین‌المللی تلقی می‌شود، اکنون آمریکا تنها کشوری است که می‌خواهد از آن خارج شود. اطمینان دارم که چین و روسیه، به برجام پایبند خواهند بود. ٩٩ درصد احتمال می‌دهم که فرانسه و آلمان به برجام متعهد مانده و ٩٨ درصد هم احتمال می‌دهم که دولت انگلیس به این توافق وفادار باشد. همان‌طور که می‌دانید، ترزا می نخست‌وزیر انگلیس و بوریس جانسون وزیر خارجه، به‌طور صریح حمایت را از برجام اعلام کرده‌اند. پیام من به رئیس‌جمهوری آمریکا این است که خروج از برجام اقدامی خطرناک و غیرقابل‌توجیه خواهد بود.

معتقدیم آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد

دیوید او سولیوان نماینده اتحادیه اروپا در آمریکا هم به سؤالاتی درباره رویکرد ترامپ در قبال ایران پاسخ داد و به آتلانتیک گفت: عدم تأیید، ممکن است اصطلاح درستی نباشد. آنچه ما می‌شنویم این است که ترامپ ممکن است از تأیید پایبندی سر باز بزند. این دو با یکدیگر مشابه نیستند، اما اولین نکته‌ای که باید گفته شود این است که مسئله تأیید پایبندی و متعاقبا نقش کنگره برای تصمیم‌گیری بخشی از قوانین داخلی آمریکاست. بنابراین این یک موضوع داخلی است. تصمیم رئیس‌جمهور برای تأییدکردن یا عدم تأیید پایبندی تأثیر فوری بر این توافق ندارد.

وی درباره موضع اروپا هم گفت: فکر می‌کنم این یک پرش بزرگ است که گفته شود عدم تأیید از سوی رئیس‌جمهور به‌منزله این است که آمریکا از توافق خارج می‌شود. ما بر این باوریم که هنوز در این نقطه قرار نداریم،‌ حتی اگر رئیس‌جمهور از تأیید سر باز بزند، این کار روی رویه‌های داخلی آمریکا در ارتباط با توافق هسته‌ای تأثیرگذار است، اما تأثیر فوری بر خود توافق ندارد. بنابراین ما هنوز اطمینان داریم که آمریکا از توافق خارج نخواهد شد.

سفیر اتحادیه اروپا افزود: به‌طورقطع اتحادیه اروپا و ٢٨ کشور عضو آن به طور کامل به این توافق متعهد هستند و ما بر این باوریم تا زمانی که ایران به طور کامل به تعهدات در این توافق پایبند است، همان‌گونه که همه روی آن توافق دارند،‌ برجام باید به قوت خود باقی بماند و ما به کار در این مسیر ادامه می‌دهیم.

سولیوان در پاسخ به اینکه آیا اروپایی‌ها نگرانی‌ها را به دولت آمریکا انتقال داده‌اند، گفت: ما به طور مرتب با دولت در تماس هستیم. فکر می‌کنم آنها کاملا از نگرانی‌های ما مطلعند،‌ چراکه ما نگرانی‌ها را منتقل کرده‌ایم، اما همان‌طور که می‌دانید آنها در حال بازبینی سیاست در قبال ایران هستند و فکر می‌کنم که به پایان این فرایند رسیده‌اند. شاید این چیزی است که رئیس‌جمهور هفته آینده درباره آن صحبت خواهد کرد و ما منتظر آن هستیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ