کد خبر: ۶۳۱۳۴
۱۳:۳ - ۱۳۹۶/۷/۱۷

جزئیاتی غیر رسمی از تغییرات کارمزد شرکت های پرداخت
در نامه بانک مرکزی به شاپرک:

جزئیاتی غیر رسمی از تغییرات کارمزد شرکت های پرداخت

برخی اخبار غیر رسمی از تغییرات مورد نظر بانک‌مرکزی در دو محور مسیر دریافت کارمزد و سقف پرداختی به شرکت‌های پی‌اس‌پی حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، در پی علنی شدن تصمیم آخر هفته گذشته نامه بانک مرکزی و شاپرک برای استقرار نظام جدید کارمزد شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت، امروز سهام 4 شرکت کارت اعتباری ایران کیش، آپ، به پرداخت و تجارت الکترونیک پارسیان با کاهش قیمت و سهامداران آن با ابهام تازه ایی روبرو شدند و موجی از اعتراض ها و گلایه های فعالان در فضای مجازی شکل گرفت.

در این میان هر چند هنوز چند و چون تصمیم جدید بانک مرکزی و شاپرک برای کارمزد PSP ها مشخص نشده اما برخی اخبار غیر رسمی از تغییرات مورد نظر بانک‌مرکزی در دو محور مسیر دریافت کارمزد و سقف پرداختی به شرکت‌های پی‌اس‌پی حکایت دارد و تسنیم در گزارشی اعلام کرد پیگیری‌ها در مدل مورد نظر بانک‌مرکزی تغییراتی است که در دو محور دنبال می‌شود، اصلاح مسیر دریافت کارمزد و تغییر سقف پرداختی.

ظاهرا در مدل جدید قرار است کارمزد برخی تراکنش‌های خرید مانند خرید شارژ به طور کامل از دارنده کارت دریافت شود و در مورد دیگر تراکنش‌های خرید هم تا سقف مشخصی از مبلغ، کارمزد توسط دارنده کارت و از مبلغی به بالا توسط پذیرنده پرداخت شود. بنظرمی‌رسد این سقف بین 20 تا 50 هزار تومان خواهدبود یعنی کارمزد خرید تا این سقف به طور کامل از سوی خریدار پرداخت می‌شود و از آن به بالا توسط پذیرنده.

از سوی دیگر سقف کارمزد پرداختی به شرکت‌های پی‌اس‌پی که تا کنون یک درصد تا سقف 200 تومان بوده به رقم ثابت 150 تومان کاهش پیدا می‌کند و دیگر درصدی از مبلغ تراکنش نخواهدبود. از آنجایی که متوسط کارمزد دریافتی شرکت‌های پی‌اس‌پی اکنون حدود 175 تومان در ازای هر تراکنش خرید است، تعیین رقم ثابت 150 تومان کارمزد به معنای کاهش درامد این شرکت‌ها از محل کارمزدها خواهدبود و این همان تعدیلی است که حکیمی به آن اشاره کرده‌است.

اگرچه درآمد شرکت‌های پرداختی به کارمزد منحصر نمی‌شود و از محل اجاره دستگاه‌های کارتخوان هم درآمد معناداری دارند بنابراین ناظران معتقدند حتی در صورت اعمال تغییرات در نظام کارمزدی، درآمد شرکت‌های پرداختی تغییراتی بیش از دو تا سه درصد نداشته‌ باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ