کد خبر: ۶۵۷۶۰
۰:۰ - ۱۳۹۶/۸/۹

اقدامات سازمان بورس و دو ویژگی بازار/ رشد۱۶درصدی سرمایه گذاران خارجی
رییس سازمان بورس اعلام کرد:

اقدامات سازمان بورس و دو ویژگی بازار/ رشد۱۶درصدی سرمایه گذاران خارجی

رییس سازمان بورس در افتتاحیه نمایشگاه اینوکس کیش ضمن تشریح اقدامات حال و آینده و اعلام دو ویژگی بازار سرمایه، از رشد ۱۶ درصدی سرمایه گذاران خارجی در ۶ ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاپور محمدی در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه که در منطقه آزاد کیش برگزار می شود، درخصوص نقش سرمایه گذاری در هر اقتصاد گفت: اقتصاددانان رشد سرمایه و رشد اقتصادی را یکی از پیامدهای مطلوب سرمایه گذاری خارجی می دانند.

وی انتقال دانش و فناوری،بهبود تراز پرداخت ها،میزان توسعه بازاریابی و افزایش سطح رفاه عمومی را از جمله پیامدهای حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران عنوان کرد.

این مقام مسئول افزود: بازار سرمایه به عنوان شفاف ترین بخش اقتصادی می تواند نقش موثری در معرفی فرصت های سرمایه گذاری داشته باشد که در این راستا یکی از درگاههای اصلی بازلر سرمایه است.

دو ویژگی بازار سرمایه

محمدی دو ویژگی بازار سرمایه را ریسک کم و سودآوری بالایی عنوان کرد که علاوه برآن، قوانین حمایت از سرمایه گذاران خارجی به خوبی در ایران تدوین و به شکل سبد دارایی تعریف شده است.

وی اولین گام سازمان بورس در راستای شفاف سازی را در دستور کار قرار گرفتن توسعه گزارشگری مالی بین المللی با همکاری بانک و بیمه مرکزی ذکر کرد که ضمن تدوین دستورالعمل شناسایی مشتریان حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه، اطمینان رعایت قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی مبارزه با تروریسم را می دهد.

رییس سازمان بورس درخصوص رتبه بندی شرکت ها نیز گفت: در حال حاضر سه مجوز برای سه موسسه رتبه بندی داخلی که شریک خارجی دارند، صادر شده که امیدواریم با کمک موسسات خارجی جهت صدور مجوزهای بیشتر، اوراق منتشره در بازار سرمایه ایران نیز از رتبه قابل اتکا برخوردار شوند.

محمدی با اشاره به اینکه مشارکت در تدوین لایحه حاکمیت شرکتی نیز صورت گرفته، افزود: این مقوله نیز در حوزه بیمه ،بانک مرکزی و سازمان بورس در حال پیگیری است و از جمله مواردی به شمار می رود که به سرمایه گذاران خارجی اطمینان گام برداشتن مدیران شرکت ها و حسابرسان داخلی در راستای  منافع سرمایه گذاران وحفاظت و صیانت از سودهای ایجاد شده در شرکت به نفع سرمایه گذاران را ارایه می دهد.

وی در خصوص گشایش نمادهای معاملاتی گفت: نمادهای معاملاتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس، حداکثر تا ۹۰ دقیقه در شرایط عادی و در شرایطی که اطلاعات ارایه نشود، تا ۳۰ روز بیشتر بسته نخواهد ماند، در حالی که در گذشته بیش از یکسال هم برخی نمادها متوقف میماند، ضمن اینکه راه اندازی بازارهای مشتقه نیز در دستور کار قرار گرفته و نقش مهمی در ثبات بخشی به بازار سرمایه دارد.

تغییر عضویت بورس ایران در آیسکو و ارتباط با چند بورس دیگر

این مقام مسئول با اشاره به انعقاد اولین قرارداد آپشن اختیار خرید و فروش، در آذرماه سال گذشته گفت: در حوزه سکه طلا و سهام شرکتهای مختلف، این ابزار تعریف شده و در حال معامله است؛ ضمن اینکه بنا داریم عضویت در آیسکو را از حالت ناظر به عادی تبدیل کرده و با هند، یونان، آلمان، عمان و کره جنوبی، ارتباطات موثری برقرار کنیم.

محمدی با اظهار امیدواری نسبت به همکاری با کشورهای مختلف در حوزه انتشار اوراق نیز گفت: همچنین در خصوص نحوه مشارکت سرمایه گذاران خارجی در نهادهای مالی، به تازگی یک شرکت ایتالیایی، بخشی از سهام یک شرکت کارگزاری ایران را خریداری کرده است.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به همکاری بورس کالا با هند و امکان تامین مالی برای کسانی که در حوزه کالا فعالیت دارند، عنوان کرد: با رشد مطلوب سرمایه گذاری خارجی در ایران تعداد سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی از ۸۱۳  در سال ۹۵ به ۹۴۴ در پایان مهر سال ۹۶ رسیده است.

محمدی با اعلام رشد ۳۳ درصدی منابع مالی این حوزه گفت: البته حجمی که توان جذب آن وجود دارد، بسیار بالا است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ