کد خبر: ۶۷۶۰۵
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۹/۴

آخوندی: نیاز حمل و نقل ریلی به سرمایه گذاری ۲۸ میلیارد دلاری

آخوندی: نیاز حمل و نقل ریلی به سرمایه گذاری ۲۸ میلیارد دلاری

وزیر راه گفت: شبکه حمل و نقل ریلی برای رسیدن به ظرفیت حمل و نقل بیش از ۲۰ درصد مسافر و ۳۰ درصد بار به ۲۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از صدا و سیما، عباس آخوندی در همایش سیاست ها و برنامه های مدیریت ایمنی راه مجمع جهانی راه گفت: شبکه حمل و نقل ریلی برای رسیدن به ظرفیت حمل و نقل بیش از ۲۰ درصد مسافر و ۳۰ درصد بار به ۲۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. تأمین این میزان سرمایه از منابع داخلی و خارجی کاری بسیار سخت است ، تحقق این مهم فراتر از اختیارات یک وزارتخانه بوده و نیازمند هماهنگی در بالاترین سطوح تصمیم گیری است.

وی با اشاره به آمار تلفات جاده ای دنیا گفت: کشته شدن سالانه تا 50 میلیون نفر بر اثر حوادث جاده ای در دنیا موضوعی نیست که افکار عمومی جهان به سادگی از کنار آن بگذرد. در ایران خوشبختانه به این موضوع توجه شده و راهبردهای ایمنی راهها براساس (پیارک) تنظیم شده و همه دستگاه ها درباره مدیریت راهها، خودروهای ایمن تر، امداد و موضوعات ایمنی راهها فعالیت مشترک انجام می دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: در ارتباط با موضوع ایمنی راهها 5 راهبرد اساسی از جمله ایمنی خودرو،ایمنی راهها،سیاست ها و برنامه های عملیاتی شامل 800 اقدام را تصویب کردیم که باید به اجرا گذاشته شود،امروز در موقعیتی هستیم که باید ساختارها را تجدید نظر کنیم در غیر این صورت میزان موفقیت بسیار کم خواهد بود.

آخوندی به لزوم حرکت به سمت جاده های هوشمند اشاره کرد و افزود: حرکت به سمت جاده های هوشمند نیازمند سطح بالاتری از مدیریت است که با مدیریت سنتی تفاوت بسیار دارد، در این مسیر باید سیستم های الکترونیکی و شبکه های امدادی و سازمانی متحول شود و تغییرات ساختاری در همه حوزه ها و بخش ها اعم از آموزشی و هماهنگی حتی سرمایه گذاری باید ایجاد شود.

وی گفت : سالانه 1.2 میلیون دستگاه خودرو به خودروهای موجود اضافه می شود و این به معنای آن است که ما در 10 سال آینده 30 میلیون خودرو خواهیم داشت که مدیریت و راهبری این شبکه نیازمند هوشمند کردن جاده ها و برخورداری از یک مدیریت هوشمند است.وقتی از 2 میلیون دستگاه خودرو به 20 میلیون و طی 10 سال آینده به 30 میلیون دستگاه می رسیم ناگزیر به افزایش سطح ایمنی خودروها و جاده ها هستیم.همچنین در امداد و نجات هم باید توسعه و پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

وزیر راه اظهار داشت: هر چند از یک سیستم امداد و نجات خوب برخورداریم ولی تا رسیدن به سیستم امداد و نجات پیشرفته و هوشمند نیازمند ابزار و لوازم مورد نیاز همچنین قوانین جدید هستیم.اکنون در ایران در آستانه تحول ساختارها قرار داریم، داشتن یک اجماع راهبری ملی بسیار مهم است و باید در بالاترین سطوح و هماهنگی دستگاه های مختلف این تحول ساختاری انجام شود، امیدوارم بتوانیم با گفتگوهای مستمر در سطح کلان و دستگاه ها و کمک صدا و سیما تحول ساختاری در حوزه ایمنی راه و اجماع ملی در این زمینه شکل بگیرد.

آخوندی گفت: سالانه 1.7 میلیارد نفر در ایران سفر می کنند که 700 میلیون سفر از این تعداد مربوط به حومه های شهری است و این درحالی است که 30 درصد تلفات جاده ای در 30 کیلومتری شهرها و حومه های شهری اتفاق می افتد این یعنی اینکه ما چگونه می خواهیم حمل و نقل حومه ای را سامان دهیم.550 هزار دستگاه خودرو روزانه وظیفه جابجایی 2.5 میلیون سفر حومه ای را بر عهده دارند که مخاطرات خود را دارد.

وی ادامه داد: مادامی که دومین کشور جهان از نظر پایین بودن نرخ سوخت هستید ، هزینه سفر با خودرو و با ریل خیلی معنادار نیست.

آخوندی همچنین به ناوگان حمل و نقل جاده ای بار اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 750 هزار کامیون داریم و همه از نوسازی ناوگان حمل و نقل بار سخن می گویند ولی هیچ اتفاقی نمی افتد، علت این است که وقتی نرخ سوخت کمتر از 10 درصد نرخ سوخت دنیا است، با خودرو فرسوده می توانید کار کنید و خودرویی برای نوسازی نمی بینید.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ