کد خبر: ۶۹۰۶۴
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۹/۱۹

علت برکناری جمالی از سایپا بعد از چند هفته و بدهی 900 میلیاردی بن رو
عضوکمیسیون صنایع ومعادن مجلس اعلام کرد:

علت برکناری جمالی از سایپا بعد از چند هفته و بدهی 900 میلیاردی بن رو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وجود مافیای خودرو و بدهی 900 میلیاردی کارخانه بن رو خبر داد و علت برکناری جمالی از سایپا بعد از چند هفته را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمدرضا منصوری با اشاره به نتایج مثبت اجرایی شدن قرارداد رنو و ایدرو در سایت خودروسازی ساوه به خبر فوری گفت: تحقق این موضوع فصل جدیدی برای مردم ایران است که سرمایه گذاری همراه با تخصص یک شرکت خارجی را بدنبال دارد.

وی افزود: اکنون شرایط یک مقدار بهتر شده، زیرا شخصی که در روند کار سنگ‌اندازی و مخالفت می کرد (مدیرعامل سابق سایپا) از سمت خود برکنار شده و امیدواریم با آمدن مدیرعامل جدید جلسه ای با یکدیگر داشته و اهمیت این قرارداد را به وی یادآور شویم.

این نماینده مجلس قرارداد رنو با ایران را تحولی برای کل صنعت خودرو دانست و گفت: حضور و سرمایه‌گذاری این شرکت خودروسازی در ایران در واقع مقابله با آمریکاست و علاوه بر اشتغال زایی، انتقال دانش فنی را به دنبال دارد.

منصوری درباره وضعیت فعلی کارخانه بن رو ساوه گفت: در حال حاضر کارخانه با حضور 1200 نفر فعال است، اما این مجموعه بدهی‌های بسیار فزاینده‌ای به سیستم بانکی دارد که فکر می کنم رقم آن در حدود 900 میلیارد باشد که بصورت وام از 3 بانک اخذ شده است.

وی ادامه داد: اکنون درآمد این کارخانه از مونتاژ 30 هزار خودرو حتی جوابگوی پرداخت حقوق کارگران نیز نیست و بدلیل اینکه زیرمجموعه سایپا هستند با آن‌ها قرارداد ترکمانچای بسته شده و در ازای مونتاژ و رنگ هر دستگاه خودرو تنها مبلغ 1.9 میلیون تومان به این واحد تولیدی پرداخت می‌شود که با احتساب رقم 57 میلیارد تومانی در سال، ماهانه کمتر از 5 میلیارد تومان درآمد کل این مجموعه است که تکافوی پرداخت حقوق‌ نیز نمی‌شود و البته بیمه، مالیات و هزینه‌های جانبی از جمله پرداخت بهای آب، برق، گاز و... را نیز باید در نظر گرفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به فزاینده بودن بدهی این واحد تولیدی گفت: زمانی که سایپا این کارخانه را تحویل گرفته بود تنها 400 میلیارد تومان بدهی داشت و اکنون به رقم 900 میلیارد تومان رسیده است.با لزوم ورود سازمان بازرسی کل کشور به این مساله، باید شفاف‌سازی شود چرا این کارخانه به وضعیت امروز افتاده و زمانی هم که سرمایه گذار خارجی می‌خواهد با قیمت بالا وارد شود، مدیر دولتی مخالف می‌کند.

منصوری تصریح کرد: معلوم می‌شود که این سفره برای فروش خودروهای خود آنها پهن است، در حالی که اصل 44 و برنامه ششم توسعه بر سرمایه‌گذاری خارجی تاکید دارد، این‌ها با این کار سعی کردند طرف خارجی را از سرمایه گذاری در ایران منصرف سازند، مدیر دولتی دوست دارد آنجا را مدیریت کند سود آخر سال را حساب سازی و پخش کند!

وی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن قرارداد رنو، دو خودروساز اصلی تحت فشار قرار خواهند گرفت، افزود: قرار بود این خودروساز با دو خودرو به ایران بیاید و قسمت اعظم آن نیز در ایران تولید شود، با انجام این قرارداد چرخ صنعت قطعه سازی ما به حرکت در می آمد و ذکر شده که باید 30 درصد صادرات انجام شود.

این نماینده مجلس گفت: یکی از مشکلات عدم صادرات خودرو توسط خودروسازان است، در حالی که دلار از 800 تومان به 4 هزار تومان رسیده امروزه اگر صادرات خودرو صورت پذیرد 5 برابر بیشتر درآمد دارد و با توجه به این مساله اکنون بهترین فرصت برای صادرات است، اما خودروسازان شِبه خودرو تولید می‌کنند و در دنیای کنونی دیگر هیچ کشوری خواستار شِبه خودرو نیست.

منصوری اظهار داشت: با ورود رنو، دانش فنی این شرکت نیز به ایران وارد می شود، اهداف صادراتی محقق شده و قطعه‌سازان ایرانی رشد می‌کنند. این موضوع فصل جدیدی در صنعت ایران است و مافیای خودرو بشدت مخالف این مساله هستند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ