کد خبر: ۶۹۱۶۵
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۹/۲۱

سیف: تدابیر یکسان سازی نرخ ارز در بودجه ۹۷ انجام شده است

سیف: تدابیر یکسان سازی نرخ ارز در بودجه ۹۷ انجام شده است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز به مقدماتی نیاز دارد در نظر گرفتن ردیف ۱۰۰ میلیارد تومانی در لایحه بودجه را بابت جبران افزایش نرخ ارز واردات برخی کالاهای اساسی پس از اجرای این سیاست عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی‌الله سیف در حاشیه مراسم تقدیر از پژوهشگران شبکه بانکی در جمع خبرنگاران درباره فهرست منتشر شده از بدهکاران کلان بانک سرمایه اظهار داشت: بنده هیچ نظری درباره این فهرست ندارم و بانک مرکزی اگر در این باره نظری داشته باشد رسماً اعلام می‌کند. 

وی در خصوص دلار و حذف آن از مبادلات بانکی گفت: دلار از مبادلات تجاری بانک مرکزی و نظام بانکی حذف شده و کاربرد چندانی ندارد. بانک مرکزی همه درآمد ارزی را با سایر ارزها دریافت می‌کند و در حوزه پرداخت‌ها هم از دلار استفاده نمی‌کند. 

این مقام مسئول درباره کاهش سطح ارتباط بانکی ایران با کشورهای چین و امارات گفت: خبرهایی از این دست منتشر شده اما به صورت رسمی تأییدشده نیست، اما مواردی هم مربوط به یک بانک خاص بوده، اما بانک مرکزی آن کشور چنین برنامه‌ای ندارد. در خصوص چین، بانک مرکزی این کشور اعلام کرد اقدامات کنترلی و نظارتی که توسط بانک‌های چینی در حال اعمال است، فقط مخصوص ایران نیست بلکه سیاست داخلی بانک بوده و عمومیت دارد. در مجموع بانک مرکزی نسبت به این موضوع حساسیت دارد و اگر مشکل خاصی وجود داشته باشد، آن را پیگیری و حذف خواهد کرد. 

سیف در خصوص تأثیر برجام و مبادلات بانکی اظهار داشت: قبل از اجرای برجام، نظام بانکی ایران تنها با ۳۳ بانک خارجی روابط داشت، اما هم‌اکنون سطح همکاری‌های به ۲۴۵ بانک رسیده، هر چند که روابط هنوز کاملاً عادی نشده و در مواردی با مشکلاتی مواجه هستیم. 

وی در واکنش به سؤالی درباره علت فاصله دلار ۳۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۹۷ و نرخ ۴۲۰۰ تومانی بازار گفت: نظام ارزی بصورت شناور مدیریت شده و نرخی که در بودجه لحاظ می‌شود یک نرخ محاسباتی است، این را هم باید درنظر داشته باشیم که نرخ ارز در بازار آزاد به طور طبیعی ۴۲۰۰ تومان نیست و در آینده تعدیل‌هایی خواهد داشت. 

رئیس کل بانک مرکزی در مورد اینکه رقم ۱۰۰ میلیارد تومان برای تعهدات ناشی از یکسان‌سازی نرخ ارز که در لایحه بودجه ۹۷ لحاظ شده برای چیست؟ گفت: این رقم با این هدف اینکه برخی کالاهای مهم هم‌زمان با یکسان‌سازی،نرخ ارز مبادله‌ای آنها حذف خواهد شد و ممکن است بهای تمام شده آنها افزایش یابد، برای کنترل قیمت استفاده خواهد کرد. 

سیف درپاسخ به سوال آیا این رقم ۱۰۰ میلیارد تومان کم نیست؟گفت: به نظر می‌رسد رقم زیادی نباشد.یکسان‌سازی نرخ ارز به مقدماتی نیاز دارد که انجام شده و سطح روابط بین‌الملل هم یکی از مهم‌ترین زمینه‌های اجرای این سیاست است. برای بهبود روابط بین‌الملل، کارهای دیگری باید انجام شود تا زمینه به طور کامل برای یکسان‌سازی نرخ ارز به وجود بیاید، بنابراین هم‌اکنون نمی‌توانم زمان مشخصی را برای اجرای این سیاست اعلام کنم. 

وی درخصوص سرنوشت مؤسسه ثامن که هم‌اکنون سپرده‌گذاران آن با مشکلات متعددی مواجه هستند،گفت: برای این مؤسسه ادغام در شرف انجام است و مشکل حادی هم وجود ندارد. البته ثامن مؤسسه‌ای نیست که قرار باشد منحل شود بلکه تجمیع (ادغام) خواهد شد و سپرده‌گذاران می‌توانند با آرامش خاطر سپرده‌ها را در این مؤسسه حفظ کنند و اگر مایل بودند آن را دریافت کنند، اما هیچ تزلزلی در آن مؤسسه وجود نداشته و جای نگرانی نیست.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ