کد خبر: ۷۳۴۹۹
۰:۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲

تحلیل آخرین وضعیت سایپا و اثر ۲ عامل مهم در کاهش شدید حاشیه سود/ راه نجات
یک کارگزاری اعلام کرد:

تحلیل آخرین وضعیت سایپا و اثر ۲ عامل مهم در کاهش شدید حاشیه سود/ راه نجات

یک کارگزاری با استفاده از اطلاعات ۹ ماهه سایپا، تحلیلی ارایه و اعلام کرد دو عامل موجب کاهش شدید حاشیه سودناخالص شده ولی تحقق وعده انتشار۸۰۰ میلیارد تومان اوراق صکوک می تواند کمک شایانی به بهبود وضعیت نقدینگی شرکت کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سایپا که طی دو سه سال اخیر با عدم رشد قیمت سهام آن هم به رغم تحولات و اعلام مذاکراتی با شرکای خارجی نتوانسته رضایت سهامداران مخصوصا" حقیقی را جلب کند ، در ادامه روند نزولی ، دیروز با صف فروش چندین میلیون سهمی به قیمت 89 تومان رسید.

این شرکت ۳.۹ هزار میلیارد تومانی با وجود افزایش تولیدات و عرضه محصولات جدید و با پیش بینی سود ۱۱۳ ریال ، در پایان آذر به زیان ۷ تومانی هر سهم رسیده است.

در این رابطه کارگزاری آبان با استفاده از آخرین اطلاعات منتشره، تحلیلی از حال و آینده "خساپا" ارایه و اعلام کرد به دلیل اثر روند صعودی دلار و رشد قیمت جهانی فلزات و در افزایش بهای تمام شده، موجب کاهش شدید حاشیه سودناخالص شده ولی تحقق وعده انتشار 800 میلیارد تومان اوراق صکوک در سال جاری می تواند کمک شایانی به بهبود وضعیت نقدینگی شرکت کند.

کاهش حاشیه سودناخالص چالش پیش روی سایپا + دلایل

شرکت در ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۶ با سرمایه ۳۹ هزار میلیارد ریالی ۷۰ ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرده است درحالیکه در مدت مشابه سال قبل ۱۹ ریال سود به ازای هر سهم داشت. همچنین شرکت برای سال مالی ۹۶ پیش بینی کرده بتواند ۱۱۳ ریال سود به ازای هر سهم محقق سازد.

از مهمترین دلایل زیان شرکت در دوره نه ماهه  ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

* رشد ۲۷ درصدی میلغ فروش در دوره نه ماهه در مقابل افزایش ۳۸ درصدی بهای تمام شده موجب شده سود ناخالص سایپا در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد کاهش یابد

* افزایش ۱۹ درصدی هزینه های اداری و فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل

* افزایش ۴۲ درصدی هزینه های مالی نسبت به مدت مشابه سال قبل

تولید :

تولید سایپا در نه ماهه منتهی به آذرماه امسال با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۳۳ هزار دستگاه رسیده است که این تعداد ۷۷ درصد تولید پیش بینی شده برای سال مالی ۹۶ است .شرکت در این مدت تولید خانواده سایپا را با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به نه ماهه سال ۹۵ به ۱۷۲٫۵ هزار دستگاه رسانده اما تولید خانواده تیپا و محصولات وارداتی (CKD) را به ترتیب ۵۸ و ۸۱ درصد افزایش داده است.

در جدول زیر  تولید واقعی و پیش بینی شده شرکت مقایسه شده است :

در نمودار زیر روند تولید محصولات شرکت به تفکیک هر فصل نشان داده شده است : ( ارقام به دستگاه)

فروش :

مبلغ فروش محقق شده شرکت در نه ماهه نخست 96 با افزایش 27 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 75.4 هزار میلیارد ریال رسیده که این مبلغ 65 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده برای سال مالی 96 است.

ترکیب مبلغ فروش پیش بینی شده شرکت برای سال 96 به تفکیک در نمودار زیر نشان داده شده است :

مقدار فروش سایپا در نه ماهه منتهی به آذرماه امسال با افزایش 9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 304 هزار دستگاه رسیده که این تعداد 70 درصد فروش مقداری پیش بینی شده برای سال مالی 96 است.

مقدار فروش خانواده پراید در نه ماهه امسال با کاهش 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 169.7 هزار دستگاه رسیده که این تعداد 85 درصد فروش مقداری پیش بینی شده برای خانواده پراید در بودجه است. مقدار فروش خانواده تیبا و محصولات وارداتی هم در این دوره به ترتیب با افزایش 46 و 50 درصدی به 101.4 و 30.1 هزار دستگاه رسیده که این به ترتیب 59 و 54 درصد فروش مقداری پیش بینی شده برای این دو گروه محصول در بودجه است.

در نمودار زیر روند مقدار فروش محصولات شرکت به تفکیک هر فصل نشان داده شده است : ( ارقام به دستگاه)

میانگین نرخ فروش هر دستگاه خانواده پراید و تیبا در نه ماهه امسال به ترتیب 175.4 و 230 میلیون ریال بوده است در حالی که شرکت این نرخ را برای سال مالی 96 در بودجه 175.9  و 245.4 میلیون ریال دیده است.بر خلاف این محصولات میانگین نرخ فروش خانواده تیبا در این مدت 228 میلیون ریال بوده در حالیکه در بودجه سال جاری این نرخ 254.9 میلیون ریال دیده شده است.

در جدول زیر نرخ،مقدار و مبلغ فروش شرکت در سال 95 به تفکیک محصولات با بودجه سال 95 و 96 و عملکرد سال 94 مقایسه شده است :

بهای تمام شده :

اگرچه در نه ماهه منتهی به آذر امسال مبلغ فروش 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته اما افزایش 38 درصد بهای تمام شده موجب شده حاشیه سود ناخالص از 20 درصد در مدت مشابه سال گذشته به 13 درصد کاهش یابد.

در حالیکه سهم خانواده تیبا و محصولات CKD که در مقایسه با خانواده پراید از حاشیه سود بالاتری برخودارند (حاشیه سود ناخالص خانواده پراید 13 و سایر محصولات بین 21 تا 23 درصد است) در مبلغ فروش دوره نه ماهه منتهی به آذر از 46 درصد  مدت مشابه سال گذشته به 60 درصد رسیده اما  رشد نرخ دلار مبادله ای در کنار افزایش قیمت فلزات منجر به این کاهش حاشیه سود شرکت شده است.

ترکیب بهای تمام شده به تفکیک در نمودار زیر نشان داده شده است :

در بودجه برای سال مالی جاری پیش بینی شده 37 درصد هزینه مواد مصرفی شرکت به قطعات وارداتی اختصاص داشته باشد. در حالیکه نرخ دلار مبادلاتی برای امسال در بودجه 33 هزار ریال پیش بینی شده ، در نه ماهه منتهی به آذر میانگین این نرخ با افزایش 7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 33.4 هزار ریال رسیده است .

در نمودار زیر تغییرات نرخ دلار مبادلاتی از سال گذشته به تفکیک فصل  نشان داده شده است :

هزینه مالی :

در حالیکه در بودجه پیش بینی شده بود مانده تسهیلات مالی جاری سایپا برای سال جاری 45 هزار میلیارد ریال باشد در آذر ماه امسال این مانده با افزایش 8 درصدی نسبت به آذر سال گذشته به 41 هزار میلیارد ریال رسیده است. همچنین مانده تسهیلات مالی بلندمدت شرکت در پایان آذر ماه امسال 13 هزار میلیارد ریال بوده است در حالیکه در آذر سال گذشته این مانده صفر بوده است.

سایپا برای سال جاری در بودجه پیش بینی کرده بود (12.6) هزار میلیارد ریال هزینه مالی بپردازد که در دوره نه ماهه منتهی به اذر این هزینه ها با افزایش 42 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به (11) هزار میلیارد ریال رسیده است.

درآمد های متفرقه :

عمده درآمد های متفرقه شرکت به فروش اقساطی اختصاص دارد که سایپا برای سال جاری پیش بینی کرده از این بخش بتواند 5.9 هزار میلیارد ریالی درآمد کسب کند و در نه ماهه منتهی به آذر 78 درصد این مبلغ یعنی 4.6 هزار میلیارد ریال محقق شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 210 درصدی همراه بوده است.

نتیجه گیری :

اگرچه عملکرد تابستان شرکت در فروش محصولات نسبت به تابستان 95 مطلوب تر بوده اما در پاییز اوضاع مناسب نبود. با این حال سایپا توانایی این را دارد با فروش بالا در فصل زمستان همچو سالهای گذشته پیش بینی را محقق سازد. حال آنکه برای سال جاری شرکت در نظر دارد سه محصول کوییک ، SP0 و SP100 را در مدت باقی مانده تا پایان سال عرضه کند.

همانطور که ذکر شد روند صعودی نرخ دلار و رشد قیمت جهانی فلزات در حالی موجب افزایش بهای تمام شده شرکت شده که نرخ فروش محصولات با توجه به عدم موافقت سازمان حمایت نتوانسته به این میزان رشد کند.

جمیع این عوامل موجب شده حاشیه سودناخالص شرکت در دوره 9 ماهه امسال با کاهش شدید نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شود. حاشیه سود ناخالص شرکت در آخرین بودجه برای سال جاری 17 درصد پیش بینی شده که در دوره نه ماهه منتهی به آذر این نسبت 13 درصد بوده است و برای رسیدن به نسبت پیش بینی شده در بودجه حاشیه سود ناخالص سایپا باید در فصل زمستان به 25 درصد برسد که بسیار دور از انتظار است.

یکی دیگر از مشکلات سایپا هزینه مالی فزاینده است که شرکت برای رفع آن نتوانسته راهکار مناسبی بیاندیشد. با این حال در مجمع از طرف مدیریت اعلام شده که سایپا قصد دارد در سال جاری 800 میلیارد تومان اوراق صکوک منتشر کند که وقوع این رخداد میتواند کمک شایانی به بهبود وضعیت نقدینگی شرکت کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ