کد خبر: ۷۳۵۸۶
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳

مزایای اتصال بورس کالا به بورس های منطقه و جهانی
نماینده مجلس مطرح کرد:

مزایای اتصال بورس کالا به بورس های منطقه و جهانی

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نتایج اجرای سیاست قیمت تضمینی در عرضه گندم توسط بورس کالا ،مزایای اتصال این بورس به بورس های منطقه و جهانی را برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ناصر موسوی لارگانی درخصوص عرضه گندم طی سال آینده در بورس کالا به سنا گفت: عرضه گندم در بورس کالا، آغاز مسیر اصلاح ساختاری طرح خرید تضمینی با عنوان سیاست قیمت تضمینی است و اصلی ترین ثمره اجرای این سیاست، اطمینان خاطر گندمکاران از فروش محصولات و دریافت سریع مطالبات است.

وی افزود: با اجرای درست و عملکرد هماهنگ دستگاه های مرتبط، عرضه گندم در بورس کالا، رشد کشت این محصول را در سال های بعد به همراه خواهد داشت و در طرف مقابل شاهد حذف واسطه ها از بازار کشاورزی خواهیم بود. یکی از مهمترین اثرات اجرای سیاست قیمت تضمینی برای گندم این است که کشاورز این اطمینان خاطر را دارد می تواند محصول را با قیمت بازار در بورس کالا بفروش برسانند و عمده وجه محصول را در زمانی کوتاه از بورس دریافت کند، در این بین دولت مابه التفاوت نرخ واقعی گندم با نرخ قیمت تضمینی را برای حمایت از کشاورز می پردازد.

این نماینده مجلس یکی از مزایای معامله گندم در بورس کالا را درجه بندی گندم های تولیدی در شهرستان ها و استان ها براساس نوع کیفیت دانست و گفت: زمانی که گندم در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت، براساس نوع کیفیت مشتریان خاص خود را خواهد داشت که این امر باعث می شود گندمکاران به کشت بیشتر و با کیفیت تر این محصول مهم و استراتژیک ترغیب شوند.

موسوی لارگانی ادامه داد: یکی دیگر از آثار مطلوب عرضه محصولات کشاورزی به خصوص گندم در بورس کالا، حذف دلالانی است که هر ساله حاصل دسترنج کشاورز را به قیمت های ناچیز خریداری کرده و سود اصلی نصیب آنها می شود.راهی جز حرکت در مسیر کشف واقعی قیمت ها در همه بازارها به خصوص بازار محصولات کشاورزی براساس مکانیسم عرضه و تقاضا نداریم که در این بین بهترین و تنها سازوکار در این مسیر، بورس کالاست.

وی با بیان اینکه برای اتصال بازارهای ایران با منطقه و جهان از مسیر بورس ها باید برنامه ریزی کرد، گفت: بارها مشکلات در امر صادرات هدفمند زعفران و پسته از سوی کارشناسان و مسئولان مطرح شده و به نظر می رسد اگر بتوان زمینه اتصال بورس کالا با بورس های منطقه و جهانی را فراهم کرد، علاوه بر ورود مشتریان خارجی به اقتصاد، امکان صادرات زعفران و پسته ایرانی و تاثیرگذاری بر قیمت های جهانی از طریق بورس کالا فراهم می شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ