کد خبر: ۷۳۹۱۳
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴

عبده تبریزی: استارآپ ها جای ساختمانی ها در بورس را گرفته اند

عبده تبریزی: استارآپ ها جای ساختمانی ها در بورس را گرفته اند

عضو شورای عالی بورس با پیشنهاد به شهرداری ها برای تامین مالی از طریق بازارسرمایه،گفت: صنعت ساختمان دیگر آن نقش برجسته را ندارد اما استارت آپ ها اهمیت بیشتری یافته اند. بنابراین بازارسرمایه با تجارب شرکت ها و بخش های جدید مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین عبده تبریزی به سنا گفت: مسیر بازار سرمایه با ابزار اوراق بدهی برای شهرداری ها باز است و آنها می توانند از امکانات بورس به طور وسیع استفاده کنند.

وی با بیان اینکه صندوق ها برای تامین مالی پرداخت بدهی های دولتی و بدهی هایی که شرکت ها ایجاد می کنند، یک امکان خوب است، افزود: لازم است شهرداری ها به این سمت حرکت کرده و با بانک ها تسویه کنند. شهرداری ها می توانند کسانی را بیابند که برای آنها تعهد پذیره نویسی ایجاد کنند. اوراق منتشر شده شهرداری ها از طریق سیستم بانکی تقریبا  موفق نبود و  این برای شهرداری ها نقطه منفی به حساب می آید.

این مقام مسئول با بیان اینکه اوراق بدهی بخشی از حجم بورس را تشکیل داده و بنابراین دارای اهمیت است، ادامه داد: در بورس ها اوراق دولتی معمولا رتبه اول، اوراق شهرداری رتبه دوم و اوراق شرکت ها رتبه سوم را دارد.در همه بورس ها این الگو برقرار است،خوشحالیم که راه اوراق بدهی در بازار سرمایه ایران باز شده و دولت نیز ظرفیت ها و فرصت های این حوزه را دریافت و از آن استفاده می کند.

عبده تبریزی گفت: شهرداری ها بیش از دخل خود خرج کرده اند و شهرداری تهران با 20 هزار میلیارد تومان، یک نمونه برای زیاده روی بوده البته در مشهد هم مسئولان شهرداری می گفتند 10 هزار میلیارد بدهی داریم.یک راه پرداخت بدهی برای شهرداری ها این است که روی آن اوراق منتشر کنند، ولی باید نحوه بازپرداخت آن را مشخص کنند.اکنون اوراق بدهی به یک موضوع قابل ملاحظه تبدیل شده و اوراق کم ریسکی است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال اوراق کم ریسک در بازار بودیم، اظهار داشت: اوراق بدهی این خلا بازار را پر کرد.مساله بعدی این است که آیا این اوراق آنچنان که برخی در بازار می گویند، جا را برای ابزار دیگری تنگ می کند یا خیر؟  پاسخ خیر است. سرمایه گذاران ریسک پذیر در بازار سرمایه مسیر خود را می روند و بنابراین، این اوراق جای خود را دارد و فضا را برای دیگر ابزارها تنگ نمی کند.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه گاهی درخصوص میزان عرضه این اوراق نگرانی هایی مطرح شده، گفت: بورس نشان داده این موضوع جای نگرانی ندارد. عرضه این اوراق با تصمیم مجلس و دولت انجام شده و مشکلی برای بازار سرمایه ایجاد نمی کند.موضوع اصلی، تناسب نرخ اوراق بدهی با نرخ سپرده ها است.

عبده تبریزی افزود: عده ای در خصوص فعالیت صندوق ها  و سپرده های آن نگرانند و این نقد مطرح است اگر زمانی مردم پول خود را بخواهند یا نرخ تغییر اساسی کند، می تواند ریسک داشته باشد. در این مورد فکر می کنم هرچقدر اوراق جای سپرده ها بنشیند، برای بورس امتیاز است. بنابراین خود این صندوق ها از لحاظ جذب اوراق بدهی بسیار موثر است و می تواند کمک کننده باشد.به نظر می رسد، صندوق ها برای بدهی های دولتی و بدهی هایی که شرکت ها ایجاد می کنند، یک فرصت است.

وی درباره چشم انداز بازار سرمایه هم گفت: بازار سرمایه بخش واقعی اقتصاد را منعکس می کند و وابسته به شرایط کلان اقتصادی است.این بازار وظیفه تامین مالی بخش تولیدی را بر عهده دارد اما نمی تواند خود به تنهایی بهره وری را بالا ببرد. در بخش واقعی اقتصاد ایران، روندهای جدیدی دیده می شود، بخش ساختمان، دیگر آن نقش برجسته را ندارد، بعضی بخش ها همچون استارت آپ ها اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. بنابراین بازار سرمایه با تجارب شرکت های جدید و بخش های جدید مواجه است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ