کد خبر: ۷۴۲۹۶
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸

پیش بینی کارشناس بانکداری درخصوص عرضه اوراق سپرده ریالی

پیش بینی کارشناس بانکداری درخصوص عرضه اوراق سپرده ریالی

یک کارشناس بانکداری با عرضه اوراق سپرده ریالی ۲۰ درصدی در نظام بانکی پیش بینی کرد، سال آینده شورای پول و اعتبار به سمت تعدیل نرخ های کنونی سود سپرده های بانکی هدایت شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،شبکه بانکی از امروز صدور گواهی سپرده یک ساله را به عنوان یکی از ابزارهای بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز کلید زد، صدور این اوراق به مدت یک هفته در بانک ها ادامه دارد و نرخ سود این اوراق در حالی 20 درصد تعیین شده که در شرایط کنونی و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده گذاری یکساله در نظام بانکی 15 درصد و سپرده های کوتاه مدت 10 درصد محاسبه می شود.

بهاالدین هاشمی درباره صدور این اوراق به ایرنا گفت: هرچند این اوراق با هدف جذب منابع و نقدینگی مردم به سمت شبکه بانکی طراحی شده اما در نهایت اثر خود را بر نرخ سود در نظام بانکی خواهد گذاشت.بسیاری از مردم منابع خرد خود را در نزد بانک ها سپرده گذاری کردند تا از سود حاصله از این محل، بخشی از هزینه های زندگی را تامین کنند.

وی تاکید کرد: الزام بانک ها به رعایت نرخ سود در شهریور ماه گذشته سبب شد تا بخشی از مردم منابع را به سمت بازارهای دیگر از جمله دلار و سکه سوق دادند و به همین دلیل طی ماه های گذشته شاهد اخلال در این بازارها بودیم.البته در این فرآیند شاهد حرکت نقدینگی از شبه پول به پول نبودیم بلکه پول به صورت غیرنقد در حساب های خریداران و فروشندگان جا به جا می شد.

این کارشناس بانکی افزود: تحولات این چند ماه نشان می دهد دارندگان سپرده های خرد، به سود حساب های بانکی به عنوان مکملی برای تامین زندگی خود می نگرند و وقتی نرخ سود در بانک ها پایین آمد، به فکر کسب سود بیشتر در بازارهای دیگر افتادند.وجود محدودیت در مراودات بین المللی بانکی و انتقال ارز بر بروز این نوسان ها در بازار ارز بی تاثیر نیست، در چنین شرایطی کاهش نرخ سود بانکی منطقی نبود و خاکریز حرکت نقدینگی به سمت بازار ارز و سکه را کوتاه کرد.

هاشمی خواهان برنامه ریزی جامع تر گروه اقتصادی دولت برای مدیریت ارز شد و گفت: شاید با برخوردهای انتظامی و قضایی نظیر دستگیر اخلالگران و سفته بازان، برای مدتی بازار آرام شود اما این رویه ها هیچگاه سبب کاهش نرخ دلار و تقویت پول ملی در بلند مدت نمی شود.تقویت پول ملی به مجموعه ای از سیاست های پولی، مالی و بودجه ای بستگی دارد،وقتی طی چند سال به صورت دستوری از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری می کنیم، ممکن است برخی افراد بخواهند از وضعیت سوء استفاده کنند و بازار را به هم بریزند.

وی با اشاره به محدودیت دسترسی به منابع ارزی، کاهش قدرت وام دهی بانک ها و افزایش تقاضا برای پول در جامعه گفت: در چنین شرایطی حتی اگر بانک ها وام با سود 25 درصدی پرداخت کنند، تقاضا برای دریافت آن بالاست.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ