کد خبر: ۷۵۳۳۸
۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰

رکورد جدید ارزش معاملات بورس کالا با بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان
از ابتدای سال و برای نخستین بار رخ داد:

رکورد جدید ارزش معاملات بورس کالا با بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان

ارزش معاملات بورس کالا برای نخستین بار از مرز ۱۰۰هزار میلیارد تومان فراتر رفت تا رکورد جدیدی ثبت شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ارزش کل معاملات بورس کالا اعم از بازار فیزیکی و مالی از ابتدای سال جاری تا پایان معاملات هفته گذشته در حالی به بیش از ۱۰۱ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به ارزش 73.9 هزار میلیارد تومانی به ثبت رسیده در دوره مشابه سال گذشته با رشد 37 درصدی همراه بوده است.

طی حدود ۱۱ماهی که از سال ۹۶ سپری شده، در بازار فیزیکی بورس کالا ۲۸میلیون تن انواع محصول به ارزشی بیش از 43.9 هزار میلیارد تومان خرید و فروش شده که از این میزان بیشترین سهم از کل ارزش معاملات به ترتیب به تالار محصولات صنعتی و معدنی و تالار پتروشیمی اختصاص یافته است.

آمارهای موجود حاکی از آن است که حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی از ابتدای سال جاری تا پایان معاملات هفته گذشته به ترتیب با 3 و 31 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه شده است.

در این میان در تالار محصولات صنعتی و معدنی بیش از 7.8 میلیون تن محصول به ارزشی بیش از 18.1 هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۲۷ درصد افزایش ارزش را نشان می دهد.

در بازار محصولات کشاورزی نیز 3.08 هزار میلیارد تومان محصول به حجمی بالغ بر 2.7 میلیون تن معامله شده که از نظر حجم و ارزش معاملات به ترتیب رشد ۱۹ و ۱۸ درصدی ثبت شده است.

در تالار محصولات پتروشیمی نیز حجم معاملات با رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به بیش از 3.6 میلیون تن محصول رسید و ارزشی بیش از 13.6 هزار میلیارد تومان را رقم زد.

حجم معاملات تالار فرآورده های نفتی نیز به حدود 9.4 میلیون تن محصول رسید و نسبت به سال قبل ۹ درصد رشد کرد. ارزش معاملات این تالار نیز به حدود 8.8 هزار میلیارد تومان افزایش یافت که حاکی از رشد ۴۷ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه سال ۹۵ است.

در این بازه زمانی حجم بازار فرعی با رشد ۵۷ درصدی به 158.5 هزار تن محصول رسید و ارزش معاملات این بازار نیز با افزایش ۱۵۰ درصدی به 334.1 میلیارد تومان رشد کرد.

سهم بازار مالی از حجم و ارزش کل معاملات

حجم و ارزش معاملات بازار مالی بورس کالا نیز طی سال جاری که شامل معاملات قرادادهای آتی، آپشن، سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق سرمایه گذاری می شود با رشد نسبت به سال گذشته همراه شده است. بطوری که ارزش بازار مالی طی این مدت به رقمی بیش از 57.3 هزار میلیارد تومان رسیده تا این بخش سهم بیشتری از ارزش معاملات بورس کالا را به نسبت بازار فیزیکی در اختیار بگیرد.

نگاهی به آمار معاملات بازار مالی بورس کالا نشان می دهد قراردادهای مشتقه از جمله معاملات آتی و آپشن در صدر این بازار قرار دارد. بطوری که در بخش قراردادهای مشتقه از ابتدای سال ۹۶ تا تاریخ ۲۶ بهمن ماه، در مجموع بیش از 3.7 میلیون قرارداد آتی و آپشن به ارزشی بیش از 56.3 هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است.

به این ترتیب در بازار آتی سکه بیش از 56.3 هزار میلیارد تومان قرارداد در بورس کالا منعقد شده تا حجم و ارزش معاملات این بخش از بازار مالی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به ترتیب با ۲۵ و ۵۸ درصد افزایش همراه شود. حجم و ارزش معاملات قراردادهای آپشن نیز به ترتیب با رشد ۱۹ و ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است.

همچنین طی بازه زمانی ۱۱ ماهه سال 96، ارزش معاملات قراردادهای سلف موازی استاندارد به 394.6 میلیارد تومان رسید و در بخش گواهی سپرده کالایی نیز ارزش معاملات به 487.3 میلیارد تومان رشد کرد. صندوق های سرمایه گذاری فعال در بورس کالا نیز ارزش معاملاتی بیش از 84.4 میلیارد تومان را به ثبت رساند.

انواع قراردادها در بازار فیزیکی

در بازار نقدی در کلیه تالارهای معاملاتی طی بازه زمانی مذکور بیش از ۱۶ میلیون تن محصول به ارزشی بیش از 26.8 هزار میلیارد تومان دادو ستد شده و ارزش معاملات سلف نیز با معامله 6.9 میلیون تن محصول از رقم 17.1 هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.

معاملات نسیه نیز 4.6 میلیارد تومان از کل ارزش معاملات بازار فیزیکی را در تالارهای مختلف به خود اختصاص داده است.

فولاد، پلیمر و گندم در صدر معاملات

همچنین در تالار محصولات صنعتی و معدنی درحالی بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان انواع محصول معامله شده که معاملات فولاد با 6.2 میلیون تن حجم به ارزشی بیش از 13.8 هزار میلیارد تومان در قالب قراردادهای نقد، نسیه و سلف در صدر معاملات این بازار قرار گرفته است.

در بازار محصولات پتروشیمی نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات در خصوص محصولات پلیمری رقم خورده تا بیش از 2.6 میلیون تن محصول به ارزشی بالغ بر 11.1 هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گیرد.

محصول قیر نیز با معامله 4.8 میلیون تنی به ارزشی بیش از 4.7 هزار میلیارد تومان به ترتیب ۵۱  و ۵۴  درصد از کل حجم و ارزش معاملات بازار فرآورده های نفتی را از ابتدای سال جاری تاکنون در برگرفته است.

در تالار کشاورزی نیز بیش از 1.8 میلیون تن گندم به ارزشی بالغ بر 1.5 هزار میلیارد تومان دادوستد شده تا به ترتیب ۶۶ و ۵۱ درصد از کل حجم و ارزش معاملات این تالار را در اختیار خود بگیرد.

در بازار فرعی بورس کالا نیز در حالی معاملاتی به ارزش بیش از ۳۳۴ میلیارد تومان به ثبت رسیده که محصولات کشاورزی به ترتیب ۳۶.۲ و ۴۸ درصد از کل حجم و ارزش معاملات این بازار را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ