کد خبر: ۷۵۶۸۳
۱۰:۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳

وزیر اقتصاد از حال اقتصاد ایران راضی است !

وزیر اقتصاد از حال اقتصاد ایران راضی است !

وزیر اقتصاد با تشریح وضعیت اقتصادی و اعلام خرسندی گفت: قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات ارزش افزوده و صندوق‌های فروش می تواند به حل مسائل تولید و اشتغال کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مسعود کرباسیان درباره اقتصاد ایران و برنامه ها برای آینده به گفت و گویی با ایسنا پرداخت که به شرح زیر است:

به دولت قبل نقد می‌شد علاقه‌مند به اعمال سیاست‌های انقباضی بود و همین به رکود دامن زد. اکنون و 6 سال بعد، هم بسیاری از بنگاه‌ها در رکود به سر می‌برند و هشدارهایی مبنی بر احتمال بازگشت دوباره تورم دو رقمی وجود دارد . چه خواهید کرد؟

کرباسیان: مهار تورم با اعمال سیاست‌هایی برای خروج از رکود با هم مغایرت ندارد و تاکنون نیز نداشته است. سوال من این است آیا رشد اقتصادی وجود داشته یا خیر؟ در سال گذشته رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصد بوده و سال جاری این رشد به ۶.۵ تا ۷ درصد رسیده که تا آخر سال این رقم بالاتر هم خواهد رفت.

رشد سال گذشته از نفت بود و از ظرفیت رشد استفاده کردیم، سال جاری هم از عواید همان بهره‌مندیم؟

کرباسیان: بلی. همانطور که دیدیم در سال گذشته بخش مهمی از رشد از بخش نفت بود، ولی سال جاری رشد بخش نفت بیش‌تر از رشد سایر بخش‌ها بوده است. سوال من این است که آیا رشد مسکن داشتیم یا نه؟ در مسکن، تولید، کشاورزی، معدن و ... رشد اتفاق افتاده است. از سوی دیگر تورم پایین بوده و رشد قیمت‌ها هم پایین بوده است. بنابراین نمی توان گفت اثر وضعی قیمت‌ها منجر به رشد شده است. در پاسخ به این سوال باید بگویم خیر! این رشد تولید بوده که انجام شده است. از سوی دیگر باید بررسی کنیم آیا بیکاری کاهش یافته است؟ اشتغال افزایش یافته است؟ اگر چنین وضعیتی وجود دارد نشان می دهد ما رکود نداریم.

البته در بخش‌های خاصی از صنعت ممکن است تقاضا وجود نداشته باشد یا تولید نتواند آن مقدار رشد داشته باشد. مثلا فرض کنید در بخش سیمان ظرفیت‌هایی  زیادی داشتیم که بخش بزرگی از آن وابسته به صادرات کشورهای همسایه بود که خود یا تعرفه و یا کارخانه زدند در نتیجه صادرات ما کم و رشد ما محدود شد. یا اینکه مثلا فعالیت طرح‌های عمرانی و مسکونی ما به اندازه تولید ما نبود. این موارد هم وجود داشت. ولی به هر حال بخش فولاد و پتروشیمی و ... هم هستند که در آن‌ها رشد تولید اتفاق افتاده است. ما هم برای بررسی رشد میانگین بخش‌ها را در نظر می‌گیریم. اکنون می‌بینیم در خودروسازی، فولاد معدن و... رشد داشتیم.

مواردی که گفتید مربوط به رشد صنایع بزرگ است، ولی اوضاع صنایع خرد مناسب نیست

کرباسیان: در صنایع پایین دستی پتروشیمی رشد داشتیم.   

بخش غیرانرژی هم داشتیم؟

کرباسیان: بگذارید درباره پتروشیمی صحبت کنم. سال جاری رقم صادرات ما در پتروشیمی نسبت به سال قبل رشد چندانی نداشته، ولی تولید ما رشد داشته است. سال 96 یک میلیون تن تولید بیشتر در پتروشیمی داشتیم. یعنی پتروشیمی کمک کرده به صنایع پایین دستی که تولیدات آنها افزایش یابد.

ولی همچنان بر شهرک‌های صنعتی رکود حاکم است

کرباسیان: ما، وزارت کار و وزارت صنایع مطالعه‌ای کردیم که واحدهایی که به اسم تعطیل به شورای استان‌ها اعلام شدند چه وضعیتی دارند؟ گفته شد وضعیت آن‌ها بهتر از قبل است. بالاخره ما مسئول تامین نقدینگی و راه‌اندازی آن‌ها هستیم و وضعیت آن‌ها را رصد می‌کنیم، با این حال نتیجه مطالعه نشان داد وضعیت آن‌ها بسیار بهتر شده و بسیاری از آن‌ها در حال خروج از چرخه رکود بوده و از تعطیلی خارج می شوند. ممکن است تعدادی از بنگاه‌ها هنوز چندان رونق نگرفته باشند البته برای برخی کاری نمی‌شود کرد، ولی برای برخی دیگر باید به فکر راه حل باشیم. با این حال به طور کلی اکنون صادرات ما رشد داشته که بخشی از آن هم صادرات صنعتی است و این خود بیانگر اوضاع بنگاه‌هاست.

ولی تراز تجاری ما منفی است

کرباسیان: ببینید به هر حال واردات رشد داشته و اکنون با رشد ۲۰ درصدی واردات و ۵ درصدی صادرات رو به رو بوده‌ایم یعنی صادرات به نسبت به سال قبل رشد داشته است.

ممکن است به خاطر سیاست‌های تزریق نقدینگی به بنگاه‌ها، سیاست‌های مهار تورم را از دستور کار خارج کنید؟

کرباسیان: معتقدم اکنون رکودی وجود ندارد. می توانیم با هم درباره تعریف رکود صحبت کنیم. حرف من این است که بنگاه‌ها از رکود خارج شده‌اند.

چه موضعی درباره تزریق نقدینگی برای ایجاد رشد دارید؟

کرباسیان: باید اول بررسی کرد آیا ایجاد اشتغال و فعال شدن آن از طریق پولی باید حل شود یا اهرم‌های دیگری باید به کار بسته شود؟ اهرم‌های دیگری هست. باید بررسی کنیم برای حل کردن مسائل تولید از طریق تحریک تقاضا باید عمل شود، یا از محل فشار عرضه؟ بحث‌هایی است که باید صنعت به صنعت درباره آن بحث کرد. یکی از قانون‌هایی که می‌تواند در این زمینه کمک کند، قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات ارزش افزوده و صندوق‌های فروش است. باید البته ببینیم مجلس چه زمانی کار آن را تمام می‌کند.

چه زمانی کار آن تمام می‌شود؟

کرباسیان: مجلس قول داده قانون مالیات بر ارزش افزوده و صندوق‌های فروش را بعد از بودجه به صحن علنی خواهند برد. اگر سوال از وزرا کمتر بپرسند (با لبخند) فرصت خواهند کرد که کار این قوانین را به اتمام برسانند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ