کد خبر: ۷۸۹۴۴
۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۲/۹

ادعای تازه سیف: خروج از رکود ارزی و نبود مشکل مالی با خروج آمریکا از برجام

ادعای تازه سیف: خروج از رکود ارزی و نبود مشکل مالی با خروج آمریکا از برجام

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه از رکود خارج شدیم، کارشکنی آمریکا را مانع استفاده از دستاوردهای اقتصادی برجام دانست و گفت : در صورت خروج آمریکا از برجام ، هیچ مشکلی مالی نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، ولی الله سیف با حضور در برنامه تلویزیونی "نگاه یک" ، مدعی شد اقتصاد ایران از رکود ارزی خارج شده و در صورت خروج آمریکا از برجام، هیچ مشکلی در حوزه مالی ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: بیشترین تصمیمات و مصوبات شورای پول و اعتبار در طول 4 سال گذشته درباره بخش مسکن بوده که این تصمیمات تحرکی در بخش مسکن ایجاد کرده که نوید بخش تحرک در سایر بخش ها خواهد بود. پیش بینی می شود 2 برابر واحدهای فرسوده تخریب شده واحدهای مسکونی جدید ایجاد شود و ساکنان قبلی محل برمی گردند و واحدهای خود را دریافت می کنند و بقیه واحدها به توسعه گر پرداخت می شود.

به گفته وی ، برای ساخت این واحدهای مسکونی از وام بانکی با نرخ سود پائین استفاده می شود که برای زوج های جوان خانه اولی، 6 درصد و در حوزه روستایی 4 درصد است. در این میان، 296 هزار نفر در این طرح سپرده گذاری کردند که از این تعداد 37 هزار نفر تسهیلات را دریافت کردند. تاکنون 2 هزار و 700 میلیارد تومان تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم پرداخت شده است.

التهابات اخیر ارزی از خارج مدیریت می شد

سیف درباره نوسانات نرخ ارز گفت: بانک مرکزی در 5 سال گذشته عملکرد بسیار مثبتی را در بخش بازار ارز داشته و در کنترل نوسانات ارزی کاملا موفق بود.

وی افزود: هر سال در سه ماهه سوم با توجه به افزایش تقاضا، نرخ ارز هم افزایش می یافت و در سه ماهه چهارم، تعدیل می شد،در سال 1396 افزایش نرخ ارز در فصل سوم سال آغاز شد اما در فصل چهارم تعدیل نشد درباره این موضوع علل مختلفی مطرح می شود اما از نظر ما علت آن غیر اقتصادی و روانی است که با التهاب آفرینی ها و فضاسازی ها به ویژه از خارج از کشور ایجاد شد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:بانک مرکزی مسئول است تا نوسانات کوتاه مدت ناشی از هیجانات و التهابات زودگر در نرخ ارز را کنترل کند و اجازه ندهد اقتصاد از آن متاثر شود.

سیف گفت:بازار ارز وابستگی جدی به وجه نقد ارز خارجی دارد، به علت نبود کارت های اعتباری بین المللی و حجم مسافران به خارج که نیاز به اسکناس ارز دارند ، اگر در تامین آن مشکلی به وجود بیاید بلافاصله اثر شدید می گذارد.این التهابات موجب شد تقاضا برای خرید ارز و تبدیل دارایی به وجود بیاید.

وی افزود:خروج سرمایه از مباحث جدی است، منابع ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی و نفتی ما سرمایه ملی است که باید به نحو مطلوب و بهینه از آن استفاده کنیم و به مصرف کالاها و واردات مورد نیاز کشور برسد و استفاده از ارز برای بخش هایی که به مصرف قاچاق کالاهای ممنوعه می رسد درست نیست.

این مقام مسئول گفت: هیچ سالی در نیمه اول فروردین به ویژه طی چند روز بین تعطیلات تحرکی در بازار ارز نداشتیم اما امسال این گونه نبود و التهابات زیادی را با حجم بسیار کوچک از معاملات به صورت کاذب و هدفمند در این چند روز ایجاد کردند.این شرایط عادی نبوده است و از نهادهای مسئول تقاضا کردیم آن را بررسی کنند تا علل این التهابات به صورت کامل و مشخص، شناسایی شود.

سیف ادامه داد: بر اساس بررسی های صندوق بین المللی پول، نرخ ارز در زمانی که حدود 4 هزار و 200 تا 4 هزار و 300 تومان بود با متغیرهای اقتصادی تطبیق می کند لذا زمان مناسبی برای یکسان سازی نرخ ارز است و این التهابات توجیهی نداشت.با تصمیم اخیر، جهات مثبتی ایجاد شد.

روایت سیف از اعتراض مجلس

وی درباره اتفاقات و اعتراضات مجلس در روز سخنرانی،گفت: برخی از نمایندگان به عللی از جمله اینکه شاید موافق سخنرانی ام نبودند فضاهایی را به وجود آوردند و ریاست مجلس هم فضا را به خوبی مدیریت کرد.مجلس جایگاه ویژه و محترمی دارد و عصاره ملت است، فرهنگ ما اسلامی و ایرانی و روحیه مهمان نوازی است و آن روز مهمان مجلس بودم و شنیدن توضیحات و سخنانم نباید حساسیت ایجاد می کرد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تعداد این نمایندگان محدود بود و غاطبه نمایندگان برخورد و نگاه مثبتی داشتند و تلاش کردند آرامش حفظ شود و در مجموع، جلسه خوبی بود.

سیف افزود:تصمیم اخیر بانک مرکزی، تصمیم بزرگی است و در ستاد اقتصادی درباره آن بحث شد و با قاطعیت رئیس جمهور،کار آغاز شد و این تصمیم اقتصاد را از التهابات، مصون سازی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این تصمیم طول کشید؟ گفت: کار باید آماده می شد و دستگاه های مختلف باید نظرات خود را مطرح می کردند. سامانه "نیما" هم به خوبی کار می کند و بازخوردهای مثبت و راضی کننده ای داشته است.

این مقام مسئول گفت: تخصیص ارز در زمان گشایش اعتبار و ثبت سفارش و تامین ارز از جمله مراحل است، تخصیص ارز از 22 فروردین تاکنون حدود 3 میلیارد و 300 میلیون دلار و تامین ارز بیش از دو میلیارد دلار بوده و وقفه ای در تجارت خارجی کشور ایجاد نشده است و کار به آسانی و بی وقفه ادامه یافته است.

سیف افزود: هر قیمت و معامله ای خارج از 4 هزار و 200 تومان برای دلار،​ قاچاق است و بنگاه های اقتصادی حساب و کتاب دارند و هیچ ممیز مالیاتی هم ارز بیش تر از 4 هزار و 200 تومان را نمی پذیرد.

وی درباره نرخ های بیش از 4 هزار و 200 تومان بازار ارز گفت: مصارف کوچکی وجود دارد از جمله اینکه برخی مسافران ممکن است بخواهند بیش تر از 1000 یورو که سهمیه ارزی مسافران است و با قیمت بیشتری تهیه کنند.این مشکلات در شروع این طرح وجود دارد،ارزهایی از گذشته در دست برخی افراد است و ممکن است در فضاهایی به دور از کنترل نیروی انتظامی خرید و فروش هایی انجام شود.

این مقام مسئول گفت: باید فضای اقتصادی را از اقدامات خلاف و مشابه پولشویی پاک کنیم و این مدلی است که در جهان از آن استفاده می شود و باید هویت خرید و فروش کنندگان ارز مشخص باشد.تعیین تکلیف نیازهای ارزی دانشجویان، مسافران و بیماران از دغدغه های ما بود که تا حدودی تعیین تکلیف شدند و هر قدر جلوتر برویم طرح تکمیل تر می شود.

سیف افزود: با بیان اینکه مشکلات مهم حل شده و مشکلات جزیی باقی مانده است، مسافرت مسافران به خارج بیش از حد معمول است و باید متعادل شود.

مخالفت با بیت کوین

وی افزود:باید تخصیص منابع ارزی بهینه شود، منابع و مصارف ارزی از تعادل خوبی برخوردار است و ورودی ارزی اعم از نفتی و غیر نفتی بالغ بر 90 میلیارد دلار است در حالی که حجم واردات ما برای کالاهای اساسی، مواد اولیه و کالاهای ضروری حدود 70 تا 75 میلیارد دلار است یعنی مازاد ارزی داریم.

رئیس بانک مرکزی گفت:نرخ دلار هم مانند نرخ کالاهای دیگر همراه با نرخ تورم افزایش پنج یا شش درصدی می یابد و این میزان همان تفاوت نرخ تورم داخل و خارج است.­

سیف با بیان اینکه ­پیمان مالی میان همواره به عنوان یکی از ابزارهای تجاری میان کشورهای گوناگون شکل می گیرد افزود:­پیش از تحریم ها با 9 کشور از جنوب شرق آسیا­ تا پاکستان هم پیمان مالی بودیم و پس از آغاز تحریم ها این پیمان مالی نتوانست به جریان خود ادامه دهد در حال حاضر بدنبال برقراری دوباره این پیمان ها هستیم.

وی گفت: در حال حاضر میان ایران و ترکیه، قرارداد سوآپ ارزی برقرار است که در روزهای اخیر اولین ال سی توسط این قرارداد انجام گرفت. در مورد پیمانهای پولی و بانکی طی اقداماتی فشرده پیشنهاداتی به آذربایجان، روسیه و چین داده شده و منتظر نظرات طرف خارجی هستیم.

رئیس بانک مرکزی در خصوص ارز دیجیتال هم گفت: هیچ بانک مرکزی در هیچ جای دنیا اقدام اجرائی صورت نداده است الزاما در چین و سوئد ملاحظاتی انجام شده البته اقدامات بانک های مرکزی به جایی ختم می شود که پول ملی هر کشور به ارز دیجیتال تبدیل شود نه این که پولی مانند بیت کوین رایج شود­ زیرا ضوابط هیچ کشوری بر این پول ها مشمول نیست.

سیف ادامه داد: رشد اقتصادی در سال 95، رتبه اول در دنیا را به خود اختصاص داد چیزی حدود 12.5 درصد البته بر پایه معاملات غیر نفتی هم رشد اقتصادی ما 3.3 درصد بود این رقم سال 94 حدود 3.1 درصد منفی بود. در نه ماهه نخست سال 96 رشد اقتصادی با احتساب معاملات نفتی 3.4 درصد و بدونه احتساب نفت 4.1 درصد است. نرخ تورم ما در سال 95 برای اولین بار در طول 26 سال، تک رقمی یعنی 9 درصد شد و این روند به سال 96 هم با نرخ 9.6 درصد قدم گذاشت. این رقم در فروردین 97 به 8 درصد رسیده که در مقایسه با نرخ 11 درصدی اسفند 96 با 3 درصد کاهش همراه بوده است. با رعایت مقررات پولی و مالی توانسته ایم به چنین نظم و آرامشی دست یابیم.

وی با طرح این سوال که آیا در رکود هستیم یا رشد اقتصادی؟ تصریح کرد: 8 ماه پیاپی در رشد اقتصادی بسر می بریم این یعنی خروج از رکود، دوم اینکه که در مسیر کنترل تورم 9.5 درصدی هم افراط نکرده ایم این در حالی است که نرخ تورم در دنیا حدود 5 درصد است. به نظر من انضباط لازم در خصوص اقتصاد اعمال شده است.

اروپایی های از آمریکا می ترسند

رئیس بانک مرکزی گفت: کارشکنی های امریکایی ها اجازه نداده که از دستاوردهای برجام استفاده های اقتصادی لازم را ببریم زیرا بانک های اروپایی هم بدلیل ترس از امریکایی ها، نتوانسته اند رابطه لازم را با ایرانیها برقرار کنند البته با حمایت دولت های اروپایی از بانک هایی خاص برای برقراری با ایران، می توان آینده ای روشن را متصور بود.

سیف در خصوص نرخ سکه هم گفت: نرخ سکه همیشه تابع دو پارامتر بوده و هست اول قیمت طلا در بازار جهانی و دیگری نرخ ارز و نسبت آن به ریال، از حاصل ضرب این دو قیمت سکه مشخص می شود اگر نرخ سکه در بازار از حاصل ضرب این دو پارامتر بالاتر رود اصطلاحا می گویند سکه حباب دارد در این مواقع بانک مرکزی اقدام به حراج سکه و رفع حباب می کند.تا زمانی که عرضه سکه با نرخ دلار چهار هزار و دویست تومان صورت نگیرد حباب سکه احساس خواهد شد.

وی گفت: بانک مرکزی در سال های اخیر برای ایجاد شفافیت در صورت های مالی بانک ها اقدام به افشای ­وضعیت مالی دیگر بانک ها کرده و در حاشیه این اقدام کارگروهی تخصصی برای رسیدگی به بدهی ها تشکیل شده که بصورت هفتگی جلساتی را برای تعیین وضعیت پرونده های کلان برگزار می کند که با همکاری جدی دستگاه قضایی همراه بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در سال قبل ششصد و چهارده هزار میلیارد تومان تسهیلات نظام بانکی پرداخت شد و از این میزان حدود 62 درصد به تسهیلات سرمایه در گردش مربوط می شود در زمانی که نرخ تورم یک رقمی است قابل قبول نیست که نرخ تسهیلات 19 تا 21 درصد باشد و می توان گفت نظام بانکی نیازمند اصلاح ساختار نظام بانکی دارد.

سیف افزود: اتفاقی که برای کاهش نرخ ارز رخ داد، نوید بخش رخداد خوبی است که استمرار پیدا خواهد کرد و می توان گفت، اقتصاد آرامش مناسبی را برای سرمایه گذاری های آتی کسب می کند.

هیچ مشکل مالی در صورت خروج آمریکا از برجام نخواهیم داشت

سیف همچنین در حاشیه ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا گفت: هیچ مشکلی درباره تامین مالی و بحث سرمایه با خروج احتمالی از برجام وجود ندارد،سناریوهای مختلف درباره برجام بررسی شده و راهکارهای مختلف نیز در دستور کار است.مسائل بر اساس روال پیش می‌رود و هیچ نگرانی وجود ندارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ