کد خبر: ۷۹۶۸۸
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۳/۲

 بورس کالا دو چالش بزرگ بازار زعفران را بر طرف می کند
معاون وزیر جهاد کشاورزی :

بورس کالا دو چالش بزرگ بازار زعفران را بر طرف می کند

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشریح ۲ چالش بزرگ بازار زعفران و تلاش به رفع آن از طریق بورس کالا گفت: پس از رونق معاملات زعفران در بورس کالا، نوبت به بین المللی شدن معاملات می رسد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،علی اکبر مهرفرد در مراسم راه اندازی معاملات آتی زعفران در بورس کالا گفت: سال گذشته ۳۳۶ تن زعفران در ایران تولید شده و از این مقدار ۲۳۶ تن صادر شده به طوریک ه ۲۰ تا ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف و حدود ۸۰ درصد آن نیز صادر می شود.زعفران در ایران بیشتر به عنوان خوراک و در دنیا عموما به عنوان دارو استفاده می شود،در خصوص بازار زعفران دو چالش بزرگ داریم که در تلاش هستیم با همکاری بورس کالا تا حدود زیادی این دوچالش را برطرف کنیم.

وی افزود: چالش اول به خرد بودن کشاورزان برمی گردد، این کشاورزان نقدینگی کافی ندارند و به همین دلیل به محض برداشت محصول، اقدام به فروش آن می کنند. به این ترتیب ۹۰ درصد زعفران جهان وقتی روانه بازار می شود به طور حتم با افت قیمت مواجه شده و این واسطه ها هستند که از این فرصت استفاده می کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی موظف است از این کشاورزان حمایت کند که در این راستا طی سال ۹۶ سازمان مرکزی تعاون روستای در اقدامی ویژه ۶۷ تن زعفران خریداری کرد این اتفاق مانع از افت کاذب قیمت زعفران و رسیدن سود واقعی به کشاورزان خرد شد. به عبارتی اگر این خرید بزرگ صورت نیم گرفت، تمام ۱۵۰ هزار هکتار زمین و هزاران کشاورزی که یکسال برای تولید زعفران زحمت کشیده بودند آسیب جدی می دیدند که خوشبختانه زعفران با قیمت مناسبی از آنها خریداری شد.

مهرفرد به چالش دوم در بازار زعفران اشاره کرد و گفت: رقابت منفی صادرکنندگان برای فروش زعفران در بازارهای جهانی نیز دومین مشکل است که باعث می شود محصول با ارزش ایرانی با نرخ های ارزان به دست خارجی ها برسد و سود واقعی نصیب آنها شود.متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که برخی مشتریان بزرگ خارجی در ایران کارگزار گرفته اند تا با حضور مستقیم در ایران محصول را با نرخی ارزان از کشاورزان خریداری کنند.به این ترتیب با ضعف تجارت داخلی و خارجی در حوزه زعفران مواجه هستیم که امیدواریم با رونق معاملات نقدی و آتی زعفران در بورس کالا در آینده ای نزدیک به چالش های موجود خاتمه دهیم.

وی یک ماموریت ویژه به سازمان بورس و بورس کالا برای راه اندازی معاملات بین المللی زعفران داد و گفت: پس از رونق معاملات زعفران در بورس کالا، نوبت به بین المللی شدن معاملات زعفران می رسد تا با تولید ۹۰ درصدی زعفران جهان، حرف اول را در دنیا بزنیم و تنها مرجع قیمت این محصول شویم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ