کد خبر: ۸۴۵۱۰
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۴/۱

داستان مهم‌ترین مخاطرات زمین ایران در یک کتاب

کتاب مخاطرات زمین ایران بیانگر داستان مهم‌ترین مخاطرات زمین ایران یعنی زلزله و آتشفشان است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،زمین سومین سیاره نزدیک به خورشید و تنها سیاره‌ای است که آب در آن به 3 صورت مایع، بخار و جامد یافت می‌شود. ضمنا، دما، فشار و ترکیب هوا در آن به صورتی است که امکان برقراری شرایط حیات 3.5‌ میلیارد سال گذشته در آن فراهم شده و از این نظر سیاره منحصربه‌فردی در منظومه شمسی به شمار می‌رود که سطح آن زیستگاه موجودات زنده است که با محیط‌های مختلف دریا و خشکی تطبیق داده و به نحوی با آن در حال تعادلند.

هر عاملی که این تعادل را در کوتاه‌مدت به‌هم بزند، موجب انهدام تمام یا بخشی از محیط زیست موجودات زنده می‌شود. عوامل تغییر تعادل در محیط زیست ممکن است بیرونی مثلا بروز سیل، طغیان آب دریا، زمین‌لغزش، گرمایش هوا و... یا درونی (زلزله و آتشفشان) یا حتی فرازمینی باشند.ایران علاوه‌بر مخاطرات طبیعی بیرونی، دچار مخاطرات درونی یعنی آتشفشان و زلزله است که همگان مورد دوم یعنی بروز زلزله‌های مخرب در اکثر نقاط ایران را به یاد دارند.

 مسئولان دولتی اعلام کردند در سال 96 بیش از 10‌هزار زلزله رخ داده که از مهم‌ترین زلزله‌های رخ‌داده در این سال می‌توان به زلزله 21 آبان با بزرگای 7.3 در ازگله سرپل ذهاب کرمانشاه، زلزله 29 آذر با بزرگای 5.3 در ملارد تهران، رخداد سه زلزله از 10 تا 22 آذر با بزرگای شش در شرق هجدک کرمان و زلزله‌های پی‌درپی با بزرگای بیش از پنج در سومار کرمانشاه اشاره کرد.

با توجه به لرزه‌خیزی بالای فلات ایران و افزایش ساخت‌وساز و گسترش شهرهای ایران خصوصا شهرهای تهران، تبریز و مشهد در نزدیکی پهنه‌های گسل‌های لرزه‌زا و همچنین وجود آتشفشان‌های مهم در مناطق مختلف ارزیابی خطر و ریسک مخاطرات زمینی ضروری بوده و افزایش تاب‌آوری شهرها در برابر این مخاطرات جزء چالش‌های مهم قرن پیش‌رو در ایران خواهد بود.

در این راستا، کتاب مخاطرات زمین ایران، بیرونی و درونی (زلزله و آتشفشان) بیانگر داستان مهم‌ترین مخاطرات زمین ایران یعنی زلزله و آتشفشان است. این کتاب که بر پایه آخرین دستاوردهای پژوهشی در مورد مهم‌ترین مخاطرات زمین ایران تنظیم شده، در شش فصل به عمده‌ترین این مخاطرات می‌پردازد. فصل اول کتاب به مخاطرات زمین‌شناختی ایران اختصاص دارد که در آن مهم‌ترین موارد مطالعه‌شده و شناخته‌شده مخاطرات زمین‌شناختی ایران مرور و معرفی شده‌اند.

در فصل دوم مهم‌ترین ویژگی‌های زمین‌شناختی ایران ارزیابی و معرفی شده و بر اساس ویژگی‌های ساختاری و ژئودینامیکی و زمین‌شناسی کواترنرِ ایران به مخاطرات زمین در ایران امروز پرداخته شده است. فصل سوم به آتشفشان‌های فلات ایران اختصاص دارد و به‌ترتیب آتشفشان‌های فعال و خاموش، توزیع جغرافیایی آنها در ایران و همچنین دسته‌بندی آنها از دیدگاه زمین‌شناختی را مرور می‌کند. در فصل‌های چهارم، پنجم و ششم به‌ترتیب لرزه‌خیزی ایران، مروری بر زلزله‌های تاریخی و باستانی فلات ایران و در نهایت مهم‌ترین گسل‌های ایران بررسی شده است.

بنابراین تنظیم فصول کتب به نحوی بوده که به زمین‌لرزه و آتشفشان‌ها به‌عنوان مهم‌ترین مخاطرات در فلات ایران‌زمین با تفصیل بیشتری پرداخته شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ