کد خبر: ۸۷۱۴۲
۰:۰ - ۱۳۹۷/۴/۲۰

تحلیلی از
توسط یک کارگزاری بررسی شد:

تحلیلی از "پارس" آماده عرضه اولیه امروز و پیش بینی سود سال ۹۷

امروز ۵ درصد سهام پتروشیمی پارس عرضه می شود و یک کارگزاری با بررسی آخرین اطلاعات ، تحلیلی از وضعیت مالی و عملیاتی ارایه و در مورد پیش بینی سود هر سهم سال جاری این شرکت آماده ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق اعلام قبلی مقرر شده امروز چهارشنبه 5 درصد از سهام شرکت پتروشیمی پارس در بورس تهران عرضه اولیه شود.

این واگذاری شامل 300 میلیون سهم "پارس" است که محدوده سفارش خرید بین 2280 الی 2400 تومان و سهمیه هر کد برای حقیقی و حقوقی 4000 سهم تعیین شده تا این شرکت 600 میلیارد تومانی بعد از پرداخت الکترونیک سامان کیش، پتروشیمی غدیر و کشاورزی و دامپروی بینالود چهارمین شرکت تازه وارد بازار سهام در سال جاری باشد.

کلیات

در این میان، زهرا صداقت از کارشناسان کارگزاری بانک توسعه صادرات با بررسی آخرین اطلاعات و صورت های مالی ، تحلیلی از وضعیت مالی و عملیاتی ارایه و در مورد پیش بینی سود هر سهم سال جاری اظهار نظر کرد که به شرح زیر است:

شرکت پتروشیمی عسلویه به صورت سهامی عام در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است. مرکز اصلی و محل فعالیت شرکت استان بوشهر، بندرعسلویه، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است. به موجب صورتجلسه 17 اردیبهشت سال 79 مجمع فوق العاده، نام شرکت از پتروشیمی عسلویه به پتروشیمی پارس تغییر پیدا کرد. همچنین به موجب صورتجلسه مجمع فوق العاده 30 اسفند سال 95 شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. در حال حاضر شرکت پتروشیمی پارس جز واحدهای تجاری فرعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و واحد نهایی گروه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

شرکت پتروشیمی پارس جزء شرکت های فعال در زمینه تولید گاز اتان ، پروپان ، بوتان ، پنتان پلاس ، استایرن منومر ، اتیل بنزن و تولوئن با ظرفیت اسمی 4.495 هزار تن در سال در رده اول این صنعت و شرکت پتروشیمی در جهان است.  کلیه محصولات پتروشیمی پارس در داخل ایران از طریق بورس کالا و نیز از طریق بازار خارج از بورس کالا (عقد قراردادهای بلند مدت با کلیه شرکت های پتروشیمی واقع در مناطق ویژه اقتصادی و انرژی) به فروش می رسد.

فروشهای صادراتی شرکت، با توجه به نیازهای بازار جهانی و از طریق شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس به عنوان کارگزار فروش محصولات پروپان و بوتان و شرکت ناوک آسیا کیش به عنوان کارگزار فروش محصول استایرن منومر تولیدی صادر می شود. بازار اصلی فروش های شرکت شامل بازار داخل ایران و سایر تولید کنندگان صنایع پایین دستی واقع در کشورهای خارجی از قبیل امارات، چین، عمان، سنگاپور و سایر کشورها است.

سهامداران شرکت

سهامداران اصلی شرکت 600 میلیارد تومانی پارس، شرکت پتروشیمی خلیج فارس(60 درصد مالیکت)، شرکت گروه نفت و گاز پارسیان(19.78 درصد)، شرکت سرمایه گذاری غدیر(19.78 درصد) وشرکت مدبران اقتصاد(0.07 درصد) هستند.

9903cfbÙ¾1.png

ظرفیت اسمی

بهره برداری واحد استحصال اتان ( تولیدات اتان ، پروپان، بوتان و پنتان ) با ظرفیت اسمی 3,236 هزار تن ازابتدای سال 85 ،واحد اتیل بنزن با ظرفیت اسمی 645 هزار تن و واحد استایرن منومر(تولیدات استایرن منومر و تولوئن) با ظرفیت 614 هزار تن از اواسط بهمن ماه سال 88 آغاز شد. تولیدات شرکت در سال 96 اتان، پروپان، بوتان، پنتان، اتیل بنزن ، استایرن منومر و تولوئن بوده و کلیه واحدهای شرکت به مرحله بهره برداری رسیده است.

ظرفیت اسمی سالانه محصولات شرکت معادل 4495 هزار تن به شرح زیر است:

2ea2363Ù¾3.png

رقبا

دو محصول اصلی این شرکت گاز مایع LPG و استایرن منومر است. در حال حاضر 47 درصد گازمایع تولیدی ایران از سوی صنعت پتروشیمی تامین می شود که طبق برنامه باید تا سال 1404 میزان تولیدی گازمایع به 24 میلیون تن در سال برسد که عمده این افزایش تولید بر عهده پالایشگاه های گازی است. 2 میلیون تن مصرف داخلی عمدتا توسط پالایشگاه ها تامین می شود. 17 درصد از LPG تولیدی پالایشگاه های نفت، صرف مصرف داخلی این مجتمع ها می شود.

aece3e0Ù¾4.png

در حال حاضر مقدار ظرفیت اسمی LPG در شرکت های پتروشیمی، 3548 هزار تن در مجموعه هلدینگ خلیج فارس، 1998 هزار تن شرکت های پتروشیمی بندرامام و 1550 هزار تن پتروشیمی پارس، 235 هزار تن در پتروشیمی خارک و 168 هزار تن برش های پروپان در پتروشیمی مارون تولید می شود. همچنین ظرفیت فعلی کل استایرن منومر در ایران 700 هزار تن است که 600 هزار تن توسط شرکت پتروشیمی پارس و 100 هزار تن در پتروشیمی تبریز تولید می شود.

5574de1Ù¾5.png

سرمایه گذاری بلند مدت

شرکت ساسول آفریقای جنوبی (سرمایه گذار خارجی) با واگذاری کلیه سهام به شرکت پارس تامین مجد از شرکت پلیمر آریاساسول خارج شد. 60 درصد سهام شرکت پارس تامین مجد متعلق به شرکت سرمایه گذاری ساتا و 40 سهام آن متعلق به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است. شرکت پتروشیمی پارس مالکیت 50درصدی شرکت پلیمر آریاساسول را در دست دارد. 

شرکت پلیمر آریا ساسول تولیدکننده محصولات الفینی و پلی الفینی است. ظرفیت تولید این شرکت بالغ بر یک میلیون تن اتیلن بوده که بیشتر اتیلن تولید شده در زنجیره محصولات با ارزش به پلی اتیلن سبک و سنگین تبدیل شده و مازاد اتیلن تولیدی نیز به عنوان خوراک پتروشیمی پارس به این شرکت فروخته می شود. فروش محصولات به صورت بین مجتمعی، بورس کالا و صادراتی بوده که مبنای تعیین نرخ فروش صادراتی که متشکل از انواع پلی اتیلن است براساس قیمت جهانی محصولات، مندرج در نشریات معتبر بین المللی تعیین می شود.

ظرفیت اسمی سالانه تولیدات شرکت شامل اتیلن و مجموع انواع پلی اتیلن (سبک و سنگین) به ترتیب یک میلیون تن و 600 هزار تن است. مقدار فروش محصولات در سال 96 افزایش 7 درصدی نسبت به سال مالی 95 داشته است. شرکت آریا ساسول در سال مالی گذشته 303523 تن اتیلن، 357799 تن پلی اتیلن سبک و 330803 تن پلی ایتلن سنگین را فروخته است. 95 درصد از مقدار فروش اتیلن در داخل و مابقی صادراتی است.

نیمی از فروش داخلی اتیلن به عنوان خوراک به شرکت پتروشیمی پارس فروخته می شود. 90 درصد از دو محصول پلی اتیلن سبک و سنگین نیز صادر شده اند. مبلغ فروش کل در سال گذشته با افزایش 29 درصدی نسبت به سال مالی 95 به 40.5 هزار میلیارد تومان بالغ شد که دلیل افزایش مبلغ فروش، افزایش در مقدار فروش و نرخ فروش است. مبلغ فروش صادراتی 70 درصد از مبلغ فروش کل را تشکیل می دهد. مواد مستقیم مصرفی عمدتا اتان خریداری شده از شرکت پتروشیمی پارس است.

پیش بینی شرکت پارس برای سال مالی جاری کاهش 5 و 7 درصدی مقدار فروش پلی اتیلن سبک و سنگین و افزایش 4 درصدی اتیلن است.شرکت آریا ساسول از ابتدای سال جاری تا کنون 16962 تن پلی اتیلن سنگین به ارزش 93.6 میلیارد تومان را در بورس کالا به فروش رسانده است. میانگین نرخ فروش هر تن 5.5 میلیون تومان است. همچنین مقدار فروش پلی اتیلن سبک 11176 تن به ارزش 57.6 میلیارد تومان و میانگین نرخ فروش 5.15 میلیون تومان بوده است.

مشتریان شرکت

مشتریان شرکت در داخل شامل شرکت پلیمر آریاساسول، پتروشیمی جم، پتروشیمی نوری، پتروشیمی بندر امام و در سطح بین الملل به کشورهای مصر، چین، کره و امارات محصولات را صادر می کند.

بازاریابی و فروش داخلی و صادراتی پروپان و بوتان تولیدی شرکت توسط شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس(عامل صدور) و فروش استایرن منومر صادراتی توسط شرکت ناوک آسیا کیش(عامل صدور) انجام شده است. نرخ فروش محصولات داخلی بر اساس قیمت های مورد معامله در بورس کالا و در مورد فروش های صادراتی با توجه به وضعیت جهانی قیمت محصولات تعیین شده است.

نرخ اتان توسط وزارت نفت بر اساس رابطه ریاضی ابلاغ شده که فرمول پایه محاسبه نرخ گاز اتان تحویلی به مجتمع های پتروشیمی با توجه به نرخ های جهانی پلی اتیلن و نفتا به صورت ماهانه و بر حسب دلار بر تن محاسبه و اعلام می شود که نرخ اتان در سال 96 در بازه 248 تا 287 دلار در نوسان بوده که مبنای فروش به شرکت های پتروشیمی آریا ساسول و پتروشیمی جم قرار گرفته است.بر اساس ابلاغیه مزبور نرخ اتان برای هر دوره ماهانه محاسباتی تحت هیچ شرایطی نباید کمتر از 220 دلار و بیشتر از 400 دلار در هر تن شود.

کاربردهای محصولات

اتان به عنوان خوراک واحدهای الفین و سوخت مصرف می شود. بوتان به عنوان خوراک واحدهای الفین و ماده اولیه جهت مصارف صنعتی و سوخت است. پروپان به عنوان خوراک واحدهای الفین و ماده اولیه جهت مصارف صنعتی، سوخت و به عنوان سیال سردکننده است. پنتان به عنوان خوراک واحدهای الفین و ماده اولیه جهت مصارف صنعتی و سوخت و استایرن منومر به عنوان ماده اولیه استایرن، لاستیک و رزین ها، انواع چسب و در صنایع نساجی و حلال مصرف می شود.

بهای تمام شده

8dcb6c9Ù¾10.png

بیش از 85 درصد از بهای تمام شده را مواد مستقیم مصرفی تشکیل می دهد. سهم سربار نیز 15 درصد است. مواد اولیه شامل گاز غنی، بنزن، اتیلن و گاز مایع LPG است. گاز غنی از پارس جنوبی، بنزن از پتروشیمی نوری و بوعلی و بندر امام، اتیلن از پتروشیمی آریا ساسول و اتیلن از پتروشیمی نوری تامین می شود.

نرخ خرید گاز غنی بر اساس فرمول مصوب کارگزوه نمایندگان ویژه رئیس جمهور تعیین می شود.

هزینه گاز غنی= ضریب A* (مقدار پنتان* نرخ پنتان) +( قیمت بوتان * مقدار بوتان) +( قیمت پروپان *مقدار پروپان)+ ( قیمت اتان * مقدار اتان)

ضریب A  در سال های 94 تا 96 به ترتیب 0.45، 0.57 و 0.63 بوده است.

قیمت اتان در ابتدای هر سال بر اساس اعلام وزارت نفت و قیمت پروپان، بوتان و پنتان بر اساس میانگن قیمت فوب خلیج فارس است.

قیمت گاز مایع بر اساس فوب خیلیج فارس، بنزن بر اساس  فوب خلیج فارس منهای 5 درصد، اتیلن بر اساس فوب خلیج فارس منهای 5 درصد منهای 5 دلار محاسبه می شود.بیشترین مبلغ مواد مصرفی مربوط به گاز غنی با 57 درصد و سپس بنزن با 30 درصد سهم از کل مبلغ مواد است.

01599e3Ù¾11.png

وضعیت فروش سال مالی 96

کل فروش شرکت در سال مالی منتهی به 29 اسفند سال 96 به مبلغ 6.6 میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، تحت تاثیر افزایش نرخ و مقدار فروش، 29 درصد افزایش یافته است. سهم فروش محصولات این شرکت در بازارهای داخلی و صادراتی در سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 به شرح زیر است:

کل فروش داخلی در سال 96 به مبلغ 2.8 میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال قبل 46 درصد افزایش یافته که تحت تاثیر افزایش قابل توجه فروش داخلی استایرن منومر بوده است. عمده فروش داخلی این شرکت اتان و استایرن منومر است که محصول اتان به شرکت های آریاساسول و پتروشیمی جم و محصول استایرن منومر در بورس کالا و یا شرکت های مستقردر پارک استایرن به فروش می رسد. همچنین کل فروش صادراتی در سال 96 مبلغ 3.7 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 19 درصد افزایش یافته است. مبلغ فروش صادراتی 57 درصد از مبلغ فروش کل را تشکیل می دهد و از نظر مقداری فروش صادراتی 44 درصد از مقدار فروش کل است.

بیشترین سهم از فروش مربوط به استایرن منومر است که 38 درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده است. سهم پروپان 24 درصد، اتان 19 درصد و بوتان 15 درصد از کل مبلغ فروش شرکت در سال مالی 96 است.

در سال مالی 96 محصولات اتان، پنتان  تولوئن کاملا داخلی به فروش رسیده اند. 80 درصد از اتان تولیدی به پلیمر آریا ساسول و 20 درصد به پتروشیمی جم فروخته می شود. محصول پنتان به شرکت های پتروشیمی جم، برزویه و شازند و بورس انرژی به فروش رسیده است. پروپان تقریبا کاملا صادراتی و سهم فروش داخلی آن بسیار اندک است. صرفاً در حدود 0.5 درصد از کل مقدار فروش آن در داخل توسط شرکت های پتروشیمی جم، مروارید و آریا ساسول خریداری شده است. 54 درصد از استایرن و 10 درصد از بوتان نیز در داخل و مابقی در خارج به فروش رسیده است. مشتری داخلی بوتان پتروشیمی جم است.

حاشیه سود ناخالص شرکت از 35 درصد در سال مالی 95 به 31 درصد در سال مالی 96 کاهش یافته است. هزینه مالی شرکت صفر است. درآمد سرمایه گذاری ها که از محل سود نقدی شرکت آریا ساسول است رشد 21 درصدی داشته است. حاشیه سود خالص از 48 درصد در سال مالی 95 به 46 درصد در سال مالی 96 کاهش یافته است. سود هر سهم با رشد 23 درصد نسبت به سال مالی 95 به 508 تومان در سال 96 رسیده است. شرکت در سه سال اخیر روند صعودی سودآوری را داشته است.

c037106Ù¾18.png

37eae42Ù¾13.png

عملکرد سه ماهه 97

پتروشیمی پارس در فروردین ماه 319978 تن انواع محصولات را تولید کرده و 251801 تن را به فروش رسانده است. مبلغ فروش فروردین ماه بالغ بر 466.1 میلیارد تومان است. بیشترین مبلغ فروش مربوط به دو محصول اتان و استایرن منومر است. در اردیبهشت ماه 299038 تن تولید داشته و 297859 تن را به فروش رسانده است. مبلغ فروش در این ماه 732.7 میلیارد تومان بوده است. در خردادماه مجموع تولید 252323 تن و مقدار تولید 214687 تن بوده است. مبلغ فروش 557.2 میلیارد تومان است.

مجموع تولید اتان در سه ماهه ابتدای سال جاری 367150 تن و مقدار فروش 332995 تن و میانگین نرخ فروش 1.06 میلیون تومان بوده است. کل تولید استایرن منومر 143851 تن، مقدار فروش 123677 تن و میانگین نرخ فروش 5.95 میلیون تومان بوده است. مجموع تولید و فروش محصول پروپان 202444 تن و 177480 تن و میانگین نرخ فروش 375.3 هزار تومان بوده است.مجموع مبلغ فروش در عملکرد سه ماهه بالغ بر 1.75 هزار میلیارد تومان است.

7976358Ù¾14.png

نرخ فروش استایرن منومر در بورس کالا از فروردین 96 تا تیرماه 97

18c7906Ù¾15.png

مفروضات پیش بینی سود هر سهم سال مالی 97

مقدار فروش با افزایش 3 درصدی نسبت به سال مالی 96 پیش بینی شد. نسبت فروش داخلی – صادراتی همانند سال گذشته است. در محاسبه مبلغ فروش ، نرخ فروش محصولات بر اساس عملکرد سه ماهه ابتدای سال جاری، نشریه platts و قیمت نفت در کانال 70 دلاری پیش بینی شد. نرخ تسعیر دلار برای فروش بین مجتمعی و نرخ خوراک 3800 تومان و نرخ فروش در بورس کالا و صادراتی 4290 تومان برای ادامه سال در نظر گرفته شد.

در محاسبه مواد مستقیم مصرفی گاز غنی بر اساس فرمول مصوب و سایر مواد بر اساس نرخ های جهانی محاسبه و میزان مصرف مواد اولیه بر اساس عملکرد سال های اخیر محاسبه شد. در محاسبه میزان مصرف گاز غنی میزان تولید اتان، پروپان، بوتان و پنتان و در محاسبه میزان مصرف سایر مواد تولید استایرن و تولوئن بررسی شد. ضریب A با فرض عدم تغییر زیاد قیمت نفت 0.62 در نظر گرفته شد. دستمزد مستقیم 24.7 میلیارد تومان و سربار 739.1 میلیارد تومان پیش بینی شد.

سایر اقلام صورت سود و زیان با توجه به عملکرد دو سال گذشته برآورد شد. معافیت مالیاتی شرکت به مدت 10 سال دیگر تمدید شده است.

برای محاسبه سود شرکت آریا ساسول مقدار فروش کل با کاهش 3 درصدی(افزایش 4 درصدی مقدار فروش اتیلن، کاهش 5 و 7 درصدی پلی اتیلن سبک و سنگین ) پیش بینی شد. نرخ فروش محصولات بر اساس عملکرد سه ماهه ، نشریهPlatts و قیمت نفت در کانال 70 دلاری برآورد شد. ترکیب فروش بین مجتمعی، داخلی و صادراتی بر اساس ترکیب سال های گذشته در نظر گرفته شد. مبلغ فروش و بهای تمام شده به ترتیب 4.7 و 2.2 هزار میلیارد تومان برآورد شد. سود خالص شرکت آریا ساسول 2.3 هزار میلیارد تومان و درصد تقسیم سود 100 درصد پیش بینی شد.

با توجه به مفروضات مذکور مبلغ فروش و بهای تمام شده پتروشیمی پارس به ترتیب 7.8 و 5.3 هزار میلیارد تومان و سود هر سهم 5948 ریال برآورد شد. بدیهی است که هر گونه تغییر در قیمت های جهانی و نرخ تسعیر ارز، سود هر سهم شرکت را دستخوش تغییر می کند.

bf82f31Ù¾24.png

dde8079Ù¾25.png

6dc4704Ù¾23.png

e5eb664Ù¾26.png

تحلیل حساسیت سود هر سهم نسبت به تغییرات نرخ دلار ( با فرض ثبات قیمت های جهانی مواد اولیه و تولیدات شرکت) انجام شده است.

56efe5bÙ¾28.png

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ