کد خبر: ۸۷۳۷۷
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۴/۲۶

بدترین سناریو برای صادرات نفت ایران : ۷۰۰ هزار بشکه
موسسه اف جی ای پیش بینی کرد:

بدترین سناریو برای صادرات نفت ایران : ۷۰۰ هزار بشکه

موسسه اف جی ای پیش بینی کرد: تحریم ها صادرات نفت ایران را به شدت کاهش خواهد داد و در بدترین سناریو صادرات نفت به کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه در روز نخواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس رویترز اعلام کرد صادرات نفت ایران به دلیل تحریم های جدید آمریکا احتمالا تا پایان سال جاری دو سوم کاهش خواهد یافت و در شرایطی که عرضه نفت سایر کشورها نیز با کاهش مواجه شده، بازار جهانی را با محدودیت های شدیدی مواجه خواهد کرد.

آمریکا ابتدا قصد داشت پس از خروج ترامپ از برجام، کل صادرات نفت ایران را قطع کند و از کلیه کشورها خواسته بود تا ماه نوامبر خرید نفت از ایران را به صفر برسانند اما پس از آن با لحنی ملایم تر اعلام کرد ممکن است به برخی کشور های وابسته به واردات نفت ایران، معافیت هایی دهد.

در این رابطه موسسه اف جی ای پیش بینی کرد، تحریم ها صادرات نفت ایران را به شدت کاهش خواهد داد و بدترین سناریو حکایت از آن دارد که ممکن است صادرات نفت ایران به 700 هزار بشکه در روز برسد و این میزان نفت عمدتا به چین صادر خواهد شد و مقدار کمی هم سهم کشورهای هند، ترکیه و سایر مشتریانی خواهد بود که از معافیت های دولت آمریکا برخوردار شدند.

همچنین 100 هزار بشکه میعانات نیز ممکن است راه را به سمت چین، خریداران مشمول معافیت و احتمالا امارات و کره باز کند.

چین، بزرگترین مشتری نفت ایران است که روزانه 650 هزار بشکه از تهران خرید می کند، ممکن است تحریم های آمریکا را نادیده بگیرد و به خرید نفت از ایران ادامه دهد.

هند که در نیمه نخست سال جاری روزانه 550 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده، هنوز موضع رسمی را در مورد تحریم های ایران اعلام نکرده است. اما به پالایشگاه های دولتی این کشور گفته شده که با یافتن جایگزین های دیگر برای کاهش شدید یا توقف خرید نفت از ایران آماده شوند.

کره جنوبی و ژاپن، که در نیمه نخست سال جاری مجموعا حدود 370 هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده اند، گفته اند، اگر از تحریم ها معاف نشوند، خرید نفت از ایران را متوقف خواهند کرد.

در نیمه نخست سال جاری بیشترین سهم از نفت صادراتی ایران برای اروپا بود و ایتالیا و ترکیه مهمترین خریداران اروپایی نفت ایران بودند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ