کد خبر: ۸۷۵۲۴
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۴/۳۱

سیاست های اشتباه احمدی نژاد تکرار شد
رئیس اسبق بانک مرکزی:

سیاست های اشتباه احمدی نژاد تکرار شد

رئیس اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه اشتباهات دولت نهم و دهم در حوزه نقدینگی در دولت کنونی تکرار شد گفت: نقدینگی رشد ۲ و نیم برابری داشته و این مسئله تورم بالقوه ای ایجاد می کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طهماسب مظاهری با بیان اینکه نقدینگی در ابتدای دولت روحانی 600 هزار میلیارد تومان بوده و اکنون به بیش از هزار و 500 هزار میلیارد تومان رسیده به باشگاه خیرنگاران جوان گفت: نقدینگی رشد 2 و نیم برابری داشته است و این مسئله تورم بالقوه ای ایجاد می کند.

وی افزود: هر وقت نقدینگی از میزان رشد تولید ناخالص داخلی بالاتر برود، تورم بالقوه ای ایجاد می کند. در 4 سال اول دولت روحانی با ابزارهایی همچون رشد سود بانکی سعی شد این نقدینگی تبدیل به افزایش تقاضای خرید کالا و خدمات نشود، اما این ابزارها کارکرد کوتاه مدت دارد.

رئیس اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه سیاست های اشتباه دولت احمدی نژاد در حوزه نقدینگی در دولت روحانی نیز تکرار شد ادامه داد: سیاست غلط دولت احمدی نژاد در 8 سال نقدینگی را از 68 هزار میلیارد تومان به 600 هزار میلیارد تومان رساند و در دولت کنونی به رقم مذکور رسید. تکثیر اشکال رفع اشکال نمی کند و این سیاست ها باید اصلاح می شد.

مظاهری گفت: رشد نقدینگی 25 درصدی و رشد اقتصادی 3 تا 4 درصدی، تورم 15 درصدی را می طلبد. اگر رشد تورم بالقوه به بالفعل نرسد یک جهش تورمی ایجاد می کند. اگر رشد تورم را به صورت مصنوعی و با سرکوب نرخ ارز در حد 8 درصد فشرده نگه داریم یک روزی فرا می رسد که این فنر فشرده جهش می کند و جهش تورم از حد طبیعی بالاتر می شود.

وی با اشاره به اینکه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی باید کاهش پیدا کند افزود: بدهی دولت به بانک ها بدهی است که بانک‌ها به بانک مرکزی دارند، با سیاست‌های اشتباه 21 فروردین‌ ماه نقدینگی به سمت ارز هجوم آورد.البته نباید گفت عامل اصلی افزایش قیمت ها نقدینگی نیست و در این رابطه بحث تحریم ها،سیاست خارجی و ارتباطات بین الملل را هم نیز می توان مطرح کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ