کد خبر: ۸۹۹۸۰
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۵/۱۰

ادعای جهت دهی آتی سکه به بازار نقد تکذیب شد
توسط مدیرعامل بورس کالا :

ادعای جهت دهی آتی سکه به بازار نقد تکذیب شد

مدیرعامل بورس کالا با رد ادعای خط دهی معاملات آتی سکه به بازار نقد گفت: بازار آتی ابزاری برای مهار قیمت سکه به شمار می رود و از مزایای راه اندازی آن، دور نگه داشتن افراد سفته باز از بازار نقد است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حامد سلطانی نژاد با رد ادعای خط دهی معاملات آتی سکه به بازار نقد که منجر به نوسان قیمت و افزایش می شود به ایرنا گفت: این ادعا نه از لحاظ نظری و نه عملی درست نیست. مطالعات علمی دانشگاهی نشان می‌دهد بازار نقد به بازار آتی جهت می‌دهد.

وی افزود: بازار آتی و مشتقه در آمریکا بیش از 150 سال قدمت دارد و سایر کشورها نیز بازارهای آتی با عمر طولانی دارند که نشان دهنده اهمیت آن در عرصه اقتصاد است.باید توجه داشت که ساعت کار بازار آتی سکه در ایران پس از بازگشایی بازار نقد است، بنابراین نمی تواند بر بازار نقد تاثیر گذار باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: مجموع فعالان بازار آتی بیش از 24 هزار نفر است که موقعیت های محدود خرید یا فروش می گذارند اما شمار زیادی از افراد در بازار نقد سکه فعالیت داشته و سکه معامله می کنند.مشخص است که بازار نقد بزرگ تر است و بر بازار آتی تاثیر می گذارد نه برعکس.بخش قابل توجهی از افرادی که دنبال سفته بازی اند، در بازار آتی فعالیت می کنند که باعث می شود وارد بازار نقد نشوند.

سلطانی نژاد گفت: تجربه نشان داده هر جا کالا در مقابل حجم پول قرار گرفته،بازنده شده و پول همه کالا را بلعیده است که نتیجه آن افزایش بی رویه قیمت می شود.اکنون نیز حجم عظیم نقدینگی را داریم که در مقابل هر کالایی قرار گیرد آن را می بلعد و راهکار دنیا برای رفع این مشکل، راه اندازی بازار مشتقه و آتی است.

وی افزود: در بازار آتی کالا در مقابل پول قرار نمی گیرد بلکه به تعبیری از قدرت پول در مقابل پول بهره می گیرد که باعث کاهش نیاز به کالای واقعی می شود.همچنین باید توجه داشت در بازار مشتقه، بسیاری از قراردادها به تحویل کالا منجر نمی شوند.این تصور کارساز نیست که با هدف مدیریت بازار و اشباع بازارهایی مانند طلا و سکه، آنقدر سکه و طلای فیزیکی به بازار عرضه کنیم تا همه تقاضاها پاسخ داده شود.

سلطانی نژاد گفت: تجربه ثابت کرده هر چه کالا به بازار عرضه شود، پول و نقدینگی موجود در جامعه آن را می خرد و می بلعد حتی اگر کالا زیر قیمت بازار نیز عرضه شود، باز پول آن را می بلعد.زمانی که رشد اقتصادی چین زیاد شد، مسئولان این کشور به توسعه بازارهای مشتقه کالاهای مختلف توجه نشان دادند، زیرا می دانستند زمانی که رشد اقتصادی آنها رونق بگیرد، این بازارهای مشتقه به مدیریت بازار کمک می کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ