کد خبر: ۹۱۱۶۴
۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۵/۱۶

برنامه ویژه‌ ترامپ برای تقویت معامله قرن

برنامه ویژه‌ ترامپ برای تقویت معامله قرن

ترامپ برای پیشبرد سریعتر پروژه های خاورمیانه از جمله معامله قرن، تیم خاورمیانه کاخ ‌سفید را تقویت می کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از آسوشیتدپرس،معامله قرن، این نام طرح آمریکا برای صلح فلسطین و اسرائیل است. طرحی که اگرچه گمانه‌‌ها درباره آن بسیارند و تحلیلگران زیادی آن را ایده‌ای شکست‌ خورده می‌دانند اما جزئیات آن به‌صورت رسمی هنوز اعلام نشده است.

درحالی‌که هنوز تمام ابعاد این طرح مشخص نشده و مقامات آمریکایی می‌گویند در حال آماده‌شدن است، گزارش‌های جدید حاکی از تقویت تیم خاورمیانه دولت آمریکا است.

دولت ترامپ در حال تشکیل تیم ویژه‌ای در کاخ سفید به‌ منظور معرفی و پیشبرد طرح ایالات متحده برای تحقق صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیل است. استخدام افرادی برای این تیم در آستانه رونمایی احتمالی از طرح صلح آمریکا برای اسرائیل و فلسطین است، طرح صلحی مبهم که تیم خاورمیانه دولت آمریکا ماه‌ها در حال فراهم‌کردن آن است.

به گفته مقامات آمریکایی، شورای امنیت ملی ایالات‌متحده هفته گذشته برای جست‌وجو و جذب افراد مناسب با سازمان‌های دیگر آمریکا تماس گرفته و به‌دنبال افرادی بوده که داوطلب پیوستن به تیم خاورمیانه کاخ‌سفید باشند، افرادی که براساس این گزارش باید زیر نظر جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ و جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه ترامپ به منطقه خاورمیانه کار کنند. مسئولیت عمده این تیم، سازماندهی و برنامه‌ریزی برای ارائه طرح صلح دولت ترامپ به افکار عمومی است و شامل سه واحد می‌شود، واحدی متمرکز بر جزئیات سیاسی و امنیتی طرح، یکی با تمرکز بر اقتصاد و دیگری متمرکز بر ارتباطات استراتژیک. 

خبر تشکیل تیم خاورمیانه کاخ سفید نخستین نشانه پیشرفت در طرح صلح اسرائیل و فلسطین است. اگرچه مقامات دولت ترامپ مدتی است درباره جامع‌ترین بسته پیشنهادی صلح صحبت می‌کنند و وعده می‌دهند اما کوشنر، گرینبلانت و دیگر مقامات آمریکایی کوچک‌ترین جزئیاتی از این طرح ارائه نکردند. هنوز برای معرفی جزئیات طرح صلح کاخ سفید، که بیشتر بر گام‌های عملی تمرکز دارد تا مفاهیم کلی، زمان مشخصی در نظر گرفته نشده است. 

به گفته مقامات آمریکایی که به شرط ناشناس‌ماندن اطلاعاتی ارائه کردند، از وزارت امور خارجه آمریکا، پنتاگون، سازمان‌های اطلاعاتی و کنگره آمریکا خواسته شده که برای 6 ماه تا یک سال آینده افرادی را برای تیم خاورمیانه کاخ سفید معرفی کنند.  اگرچه ترامپ در دیداری که بهار سال گذشته با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی داشت، گفت که رسیدن به صلح در خاورمیانه شاید آن‌قدر که برخی‌ فکر می‌کنند دشوار نباشد اما رهبران فلسطینی پیشاپیش مخالفت را با هرگونه طرح صلحی که دولت ترامپ ارائه کند، ابراز کردند.

مخالفت‌ها با سیاست آمریکا در قبال صلح خاورمیانه به‌ویژه بعد از آن بالا گرفت که آمریکا در ماه دسامبر در اقدامی جنجال‌برانگیز اورشلیم را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و در ماه می‌ هم سفارت آمریکا را از تل‌آویو به اورشلیم منتقل کرد. از آن زمان مقامات فلسطینی و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ارتباط را با آمریکا قطع کردند و گروه مذاکره‌کننده آمریکا با کارشناسان فلسطینی مذاکره می‌کند. 

اقدامی علیه آوارگان فلسطینی

هم‌زمان با انتشار خبر تشکیل تیم خاورمیانه کاخ سفید، خبر جنجالی دیگری منتشر شد، خبری که نشریه فارن‌پالسی براساس ایمیل‌هایی که در اختیار داشت، آن را منتشر کرد. جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ و دیگر مقامات دولت وی به دنبال انحلال آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاورنزدیک هستند. این سازمان در سال‌های گذشته کمک‌هایی را به ‌میلیون‌ها نفر از آوارگان فلسطینی ارائه کرد که پس از اشغال سرزمین‌های فلسطینی در سال ۱۹۴۹ میلادی از وطن رانده شده بودند. 

به گفته مقامات آمریکایی و فلسطینی، این طرح بخشی از تلاش گسترده‌تر دولت ترامپ و متحدانش در کنگره برای بیرون‌کشیدن مسئله بازگشت آوارگان فلسطینی و شرایط آنها از محورهای مذاکره صلح است. براساس این گزارش درحال‌حاضر دست‌کم دو لایحه درباره این موضوع در کنگره ارائه شده است. 
کوشنر که از سوی ترامپ برای پیشبرد طرح صلح خاورمیانه منصوب شده، هیچ‌گاه ابعاد دیپلماسی را در خاورمیانه بازگو نکرده است و طرح صلحی که وی به همراه دیگر مقامات آمریکایی 18 ماه است در حال تدوین آن هستند، یکی از محرمانه‌ترین طرح‌های دولت ترامپ باقی مانده است.

بااین‌حال ایمیل‌هایی که میان برخی مقامات دولت ترامپ ردوبدل شده و یک نسخه از آن نیز به رؤیت فارن‌پالسی رسیده از این امر حکایت دارد که شخص کوشنر در مقام مشاور ارشد ترامپ برای قطع کامل بودجه این آژانس و هدایت این بودجه به سمت اردن و دیگر کشورهایی که پذیرای آوارگان فلسطینی هستند، تلاش مداومی کرده است.

بنابراین گزارش، قطع بودجه آژانس امداد و اقدام سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی و اعطای آن به این کشورها، ایده‌ای است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ماه مارس در دیدار با دبیرکل سازمان ملل مطرح کرده بود. بسیاری از طرفداران رژیم اسرائیل در آمریکا بر این باورند که وجود این سازمان به این طرز تفکر که آوارگان فلسطینی سرانجام یک روز بازمی‌گردد، تداوم می‌بخشد. دولت آمریکا بودجه آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک را در ماه ژانویه گذشته به نصف بودجه سال قبل کاهش داد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ