کد خبر: ۹۷۶۷۲
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۷/۲

پیش بینی مدیر وزارت راه از آینده بازار مسکن و قیمت حد اعلا

پیش بینی مدیر وزارت راه از آینده بازار مسکن و قیمت حد اعلا

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه با اشاره به پیشنهاد واگذاری راه‌اندازی سامانه ملی املاک به شهرداری‌ها گفت: با افزایش قیمت مسکن در حد اعلا، دیگر کششی نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، علی چگنی در نشست خبری با بیان اینکه هجدهمین همایش سیاست‌های مسکن 7 و 8 مهرماه با حضور وزیر راه برگزار می‌شود،گفت: تسهیل دسترسی به مسکن زمینه اصلی همایش سال 97 است، این به معنای مالکیت مسکن نیست و شکل‌های دیگری وجود دارد که می‌توان در مسکن سُکنا گزید.

وی درخصوص پیش بینی بازار مسکن گفت:‌ مسکن بخش تاثیرپذیر از اقتصاد خرد و کلان است. طی 5 سال اخیر قیمت مسکن در ثبات نسبی قرار داشت. بر اساس قیمت‌های ثابت مسکن حدود 30 درصد کاهش یافته بود. این در حالی است که در نیمه سال گذشته دچار تغییرات اساسی شد و حاصل آن افزایش قیمت بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در تهران قیمت مسکن نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد افزایش یافته، افزود:‌ تغییرات اقتصاد کلان،‌برجام، تغییرات نرخ ارز و.. که روی نهاده‌های مسکن تاثیر قابل توجهی داشته، چندین برابر رشد قیمت مسکن بوده است.افزایش قیمت مسکن طبیعی بود،مسکن زنجیره پایین و بالادستی دارد که اگر قیمت‌های آن تغییر نکند تولید و اشتغال در این بخش به طور کامل می‌خوابد.عموما تغییرات مسکن برون بخشی بوده،افزایش قیمت ارزش افزوده مسکن بعد از چند سال مثبت شد که نشان می دهد از رکود خارج شده‌ایم.

چگنی ادامه داد:‌ تقریبا افزایش قیمت مسکن در حد اعلا روی داده و کشش قیمتی در این بخش نخواهیم داشت مگر اینکه اتفاقات عجیب و غریب بین المللی روی دهد.قیمت مسکن به طور متوسط حدود 30 درصد افزایش یافته است،در تهران بالاترین رکورد معاملات در یک ماه 22 هزار فقره بوده، الان در حدود 14 تا 15 هزار معامله قرار داریم و مسکن وارد رکود نشده است.

وی با بیان اینکه درباره سامانه ملی املاک و اسکان بحث‌های مختلفی اعلام و قانونی وضع شده  که وظیفه‌ای بر عهده وزارت راه گذاشته است.درباره این سامانه حدود 70 جلسه برگزار شده، اطلاعات مربوط به املاک و مستغلات در وزارت راه وجود ندارد و یک اطلاعات فرادولتی است. علی رغم این مباحث کار را رها نکرده‌ایم و با نهاد ریاست‌جمهوری و دستگاه‌های ذی‌ربط جلسات متعددی برگزار شده است.

چگنی با تاکید بر اینکه باید اطلاعاتی وارد این سامانه شود تا بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم، گفت: بنابراین هنوز به مرحله‌ای نرسیده که قابل بهره‌برداری باشد. کار در سازمان ملی زمین و مسکن در حال پیگیری است، ضمن اینکه کمیته راهبردی نیز برای این منظور در وزارت راه تشکیل شده است.این کار قرار است به شهرداری‌ها واگذار شود.مالیات بر خانه‌های خالی اثرگذاری قابل توجهی بر بازار مسکن ندارد، اما در صورت راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات تاثیر بسیاری روی رفاه بخش مسکن خواهد داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ