کد خبر: ۹۷۷۹
۱۳:۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹

نمایندگان اوپک امید چندانی به افزایش سریع قیمت نفت ندارند

نمایندگان اوپک امید چندانی به افزایش سریع قیمت نفت ندارند

مجله گلف بیزینس عمان نوشت: به رغم اینکه بازار نفت علایمی از افزایش قیمت را بروز می دهد، شمار زیادی از نمایندگان اوپک امید چندانی به افزایش سریع قیمت ندارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از مجله گلف بیزینس عمان، یکی از نمایندگان غیر خلیج فارسی اوپک گفت: شک دارم، امسال یا سال آینده قیمت نفت به 100 دلار در هر بشکه بازگردد، این امر مشوق وابستگی کمتر بودجه کشورها به درآمد نفتی است.

این نماینده که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است: براساس عرضه و تقاضا، قیمت نفت احتمالا امسال و سال آینده به بیش از 100 دلار در هر بشکه نمی رسد و ما باید قیمت را خیلی کمتر از این سطح در نظر بگیریم و بودجه ها نباید به قیمت بالای نفت متکی باشند.

این اظهار نظر در شرایطی بیان شد که نمایندگان اوپک و کارشناسان غیراوپکی، هفته گذشته گفت و گوهای محرمانه ای در مورد استراتژی بلندمدت اوپک، در مقر این سازمان در وین داشتند.

به رغم سوءتفاهم برخی اعضا مانند ایران، صحبت های اوپک، تصمیم ماه نوامبر (آذر)این سازمان مبنی بر کاهش ندادن تولید را دنبال می کند. عربستان سعودی و متحدان خلیج فارسی وی چنین استدلال می کنند که این سازمان باید بر کاهش قیمت سوار شود و از سهم بازار خود دفاع نماید.

این تصمیم، موجب سقوط آزاد قیمت نفت شد. وسیعتر شدن ابعاد این کاهش قیمت که از ماه ژوئن (خرداد) آغاز شده است، به اقتصاد کشورهای ضعیف تر اوپک بشدت آسیب زده است.

قیمت نفت برنت که در ماه ژانویه تا حدود 45 دلار در هر بشکه (که کف قمت 6 ساله محسوب می شود) کاهش یافته اکنون افزایش پیدا کرده. با این وجود، یکی دیگر از نمایندگان اوپک از یک کشور غیر خلیج فارسی نیز نسبت به افزایش سریع قیمت خوشبین نیست.

این نماینده که نماینده یکی از 4 کشور آفریقایی عضو اوپک است، گفت: آنچه ما می خواهیم این است که ببینیم بازار رونق می گیرد. باید تا نیمه دوم امسال صبر کنیم. سپس احتمالا شاهد افزایش قیمت به دامنه 60 تا 80 دلار در هر بشکه خواهیم بود.

هرچند مقامات رسمی اوپک از جمله عبدالله البدری دبیرکل آن تاکید کرده اند که قیمت ها ممکن است حداقل خود را تجربه کرده باشند، دیگر نمایندگان اوپک از جمله برخی اعضای خلیج فارسی آن در هفته جاری گفته اند، ممکن است قیمت ها تا تابستان روند کاهشی نداشته باشند.

اوپک یک دهه پیش قیمت ها را کاهش داد. با پشتیبانی عربستان سعودی، بزرگ ترین تولید کننده اوپک، قیمت نفت در سال 2012 به 100 دلار در هر بشکه رسید. هرچند همه اعضا نیز اتفاق نظر داشتند که این قیمت مناسب است.

این گروه خیلی کم به اینکه قیمت ها در میان مدت چگونه خواهد بود اشاره کرده اما با این وجود یک سوم نمایندگان کشورهای غیر خلیج فارسی اوپک می گویند، قیمتی مورد نیاز است که نه آنقدر بالا باشد که تعداد بسیاری از تولیدکنندگان غیر اوپکی را تشویق به تولید نماید و نه آنقدر کم باشد که تولیدکنندگان پرهزینه را متضرر کند. ما به قیمتی نیاز داریم که در آن همه بتوانند سود ببرند. هیچ مصرف کننده ای نباید به دلیل کاهش قیمت نفت از بازار خارج شود.

انتهای پیام/


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ