کد خبر: ۹۹۰۴۴
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۷/۱۴

پیش بینی جدید از اقتصاد ۲ سال آینده ایران و توصیه به دولت
بانک جهانی اعلام کرد:

پیش بینی جدید از اقتصاد ۲ سال آینده ایران و توصیه به دولت

بانک جهانی ضمن پیش بینی رشد اقتصادی ایران طی دو سال آتی به دولت توصیه کرد اصلاحات اقتصادی به ویژه در بخش مالی را در اولویت قرار دهد و از ظرفیت خدمات مدرن بیش‌تر بهره گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق جدیدترین گزارش بانک جهانی، نرخ رشد اقتصاد ایران در سال میلادی گذشته به ۳.۸ درصد کاهش یافته و تورم بالا، نوسانات نرخ ارز و تحریم‌های آمریکا هم باعث خواهند شد رشد اقتصادی دو سال آینده ایران منفی باشد.

میزان اثرگذاری این ریسک‌ها بر رشد اقتصادی ایران به میزان مختل شدن تجارت جهانی ایران و جدی گرفته شدن اصلاحات ساختاری اقتصادی بستگی دارد. بیش از نیمی از رشد اقتصادی سال‌های پیش‌رو برعهده بخش غیرنفتی خواهد بود و رشد بخش خدمات ۴.۴ درصد پیش‌بینی می شود. رشد بخش‌های کلیدی نظیر ساخت و ساز، تجارت، رستوران و خدمات هتلداری در دو سال اخیر خوب ارزیابی می‌شود.

باتوجه به اینکه صدور اوراق بدهی توسط دولت هنوز رقم بالایی است،این رقم از ۱۹ درصد سال گذشته به ۱۳.۹ درصد کاهش یافته است. در عین حال مازاد حساب جاری از ۳.۹ درصد به ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در سال مالی ۲۰۱۷-۱۸ کاهش یافته است. رشد صادرات کالا و خدمات در همین مدت به ۱.۸ درصد رسیده که در مقایسه با ۴۱.۳ درصد سال گذشته، افت بسیار شدیدی را نشان می‌دهد. با این حال خبر خوب این است که صادرات بخش غیرنفتی از شش درصد سال ۲۰۱۳ به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

با انتقاد از سیاست تک‌نرخی کردن دستوری ارز که از فروردین‌ماه به اجرا گذاشته شد،این اقدام به انتظار کمبود دلار در بازار آزاد دامن زد و باعث افزایش نرخ تورم به ۱۸ درصد در ماه ژوئیه شد که از مارس ۲۰۱۴ تاکنون بی‌سابقه بوده است.نرخ بیکاری تا پایان سه ماهه منتهی به ژوئن به ۱۲.۱ درصد کاهش یافته و ۷۹۰ هزار شغل ایجاد شده است. نرخ مشارکت بازار کار در این مدت ۴۱.۱ درصد بوده که بالاترین نرخ یک دهه اخیر محسوب می‌شود. برای جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال، نرخ بیکاری ۲۸.۳ درصد است که در مقایسه با میانگین منطقه‌ای و دوره‌های قبلی رقم بالایی است. با این حال نرخ مشارکت زنان در بازار کار به ۱۹.۸ درصد افزایش یافته و ایران از این نظر در کنار کشورهایی قرار می‌گیرد که فضای شغلی را برای بانوان بهبود داده‌اند.

به دولت توصیه می شود اصلاحات اقتصادی به ویژه در بخش مالی را در اولویت قرار دهد و از ظرفیت خدمات مدرن بیش‌تر بهره بگیرد. نرخ تورم ایران برای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۲۳.۸ درصد و ۳۱.۲ درصد و برای سال ۲۰۲۰ معادل ۱۹.۶ درصد تخمین زده شده است.

رشد اقتصادی نیز در این سه سال به ترتیب منفی ۱.۵ درصد، منفی 3.6 درصد و مثبت ۱.۱ درصد برآورد شده است.تا سال ۲۰۱۷، جمعیت ایران ۸۰.۶ میلیون نفر، تولید ناخالص داخلی ۴۴۷.۷ میلیارد دلار، ضریب جینی ۳۸.۸ و متوسط امید به زندگی ۷۶ سال بوده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ