کد خبر: ۹۹۱۱۴
۱۱:۱ - ۱۳۹۷/۷/۱۶

ایران درهای مذاکره با آمریکا را باز گذاشته/ شرط دیدار احتمالی ترامپ و روحانی
وزیر امور خارجه ایران:

ایران درهای مذاکره با آمریکا را باز گذاشته/ شرط دیدار احتمالی ترامپ و روحانی

وزیر امور خارجه گفت: ایران درهای مذاکره با آمریکا را نبسته‌ و باز است مشروط بر اینکه دیدار احتمالی ترامپ و روحانی قابل اطمینان باشد و توافق اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد جواد ظریف در گفت وگو با بی بی سی در نیویورک درباره احتمال فروپاشی برجام گفت: این احتمال وجود دارد اما این نه تنها گام رو به عقب برای ایران، بلکه شکست برای جامعه و قوانین بین‌المللی و سازمان ملل خواهد بود. آنچه اکنون با آن روبرو هستیم قطعنامه شورای امنیت است و یکی از اعضای دائم این شورا نه تنها قطعنامه‌ای را که خودش به آن رأی داده و درواقع، به شورای امنیت ارائه و بر سر آن مذاکره کرده نقض می کند، بلکه کشورهایی را که قصد دارند این قطعنامه را اجرا کنند، مجازات می کند. این، نخستین بار است که چنین اتفاقی رخ می دهد. بنابراین، سقوط برجام نه تنها یک پسرفت ، بلکه رویه بد بسیار جدی در نظام بین‌المللی خواهد بود.

وی در مورد خروج شرکت های بزرگی چون ایرباس و توتال از ایران و عملی شدن طرح اتحادیه اروپا برای حمایت از شرکت‌های خصوصی و نفتی و دور زدن دلار و تحریم‌های آمریکا ، گفت : این کار دشوار خواهد بود زیرا دلار آمریکا نقش فراگیر در نظام مالی بین‌الملل دارد. اما تصمیم بسیار روشن است. آیا جامعه بین المللی به آمریکا اجازه سلطه خواهد داد یا نه. البته آمریکا در گذشته سلطه داشت، اما بر اساس مجموعه ای از قوانین و نه بر اساس موارد دیکته شده که هر چند روز یک بار تغییر می کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: از سوی دیگر ایران با کسانی که در معرض تحریم های آمریکا قرار دارند، نیازی به تعامل ندارد. شمار زیادی از شرکت ها در عرصه فناوری های پیشرفته و مطرح، هیچ گونه در معرض نیستند. اگر اروپا بتواند جایگزین هایی بیابد، آنگاه ما تعامل با این شرکت ها را آغاز خواهیم کرد.اطمینان دارم به محض اینکه غول های تجاری ببینند که حضور در ایران، منطقی است و خطری ندارد، آنها نیز همین کار را خواهند کرد. زیرا ایران امن‌ترین، ایمن ترین و باثبات ترین اوضاع را در منطقه و همه به حضور در آن علاقه دارند.

بیشتر صبوری می کنیم اما...

ظریف ادامه داد: ترزا می و امانوئل مکرون و دیگران به بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی توافق تعهد داده اند که باید به ساز و کار اجرایی تبدیل شود. محک بعدی که مهم ترین و دشوارترین آزمون خواهد بود، این است که ببینیم آیا سازوکارها مؤثر است یا خیر؟ دلیلی وجود ندارد که این ساز و کارها عمل نکند. قصد داریم اندکی بیشتر شکیبایی کنیم اما این بدین معنا نیست که کاسه صبر ما هرگز لبریز نخواهد شد.

پیشنهاد ترامپ برای دیدار با حسن روحانی

وی در خصوص بهبود روابط آمریکا و ایران و پیشنهاد ترامپ برای دیدار با حسن روحانی گفت: هیچ چیزی غیرممکن نیست اما نتیجه دیدار احتمالی ترامپ با روحانی، فرصتی برای عکس گرفتن مقابل خبرنگاران و سندی دو صفحه ای خواهد بود. هم اکنون سندی 150 صفحه ای در اختیار داریم که متن توافق است که نه تنها ایران و آمریکا، بلکه 6 قدرت دیگر، بر سر تک تک واژه های آن مذاکره کردند. به عنوان فردی که بر سر این توافق مذاکره و برای مدتی طولانی درگیر این فرآیند بوده ، می توانم به ترامپ اطمینان دهم که آمریکا به توافق بهتری نخواهد رسید.

وی ادامه داد: رهبر کره شمالی به نتیجه متفاوتی رسید و از دشمن درجه یک عمومی در آمریکا به رهبری تبدیل شد که ترامپ می گوید به خاطر نامه های زیبایش، عاشق و شیفته وی شده است.روابط بین المللی به عاشق شدن ارتباطی ندارد. روابط بین الملل، مبتنی بر احترام به تعهدات است. آمریکا بر سر توافق مذاکره کرد اما با روی کار آمدن ترامپ، فقط دولت این کشور تغییر کرد و اینگونه نبود که انقلاب رخ دهد.توافق هسته ای نیز یک توافق شخصی بین من و جان کری یا بین اوباما و حسن روحانی نیست، بلکه توافقی بین المللی میان 7 کشور و اتحادیه اروپا است که در قطعنامه شورای امنیت نیز درج شده است.

ایران درهای مذاکراه با آمریکا را نبسته‌

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این که آیا ایران کاملا درها را به روی گفت‌وگو با ترامپ بسته است ، پاسخ داد: نه. درها را نبسته‌ایم و باز است، مشروط بر اینکه چنین دیداری قابل اطمینان باشد که به محض اینکه به توافق رسیدیم، اجرایی شود. آنچه برای گفت‌وگو ضروری است، اعتماد دو جانبه نیست اما احترام دوجانبه پیش شرط گفت‌وگو است که در مایک پمپئو هر چیزی دیدم به جز احترام دوجانبه.

ظریف در واکنش به این نکته که آیا اعلام ترامپ مبنی بر اینکه روحانی، مردی دوست داشتنی است، احترام نیست؟، توضیح داد:  نه این احترام نیست. احترام بدین معناست که برای خود و قول‌ها احترام قائل باشید. زمانیکه باور دارید می توانید با گروه 7 به توافق برسید و سپس سوار هواپیما شوید و این توافق را پاره کنید فقط به این علت که شخصی سخنانی بر زبان آورده که برای شما ناخوشایند بوده ، نشان نمی‌دهد مذاکره کننده‌ای قابل اطمینان هستید.

وی ادماه داد: تحریم‌ها تاکنون اثر خود را گذاشته‌اند. زیرا آثار تحریم ها بیش از اینکه جنبه واقعی داشته باشد، جنبه روانی دارد و بعد از کاهش 80 درصدی ارزش ریال ، حدود 30 درصد به دست آورد. این، یک جنگ روانی است. جنگ اقتصادی که آمریکا و برخی وابستگان آن در منطقه علیه ایران راه انداخته اند، بیش از آنکه واقعا جنگ اقتصادی باشد، جنگ روانی است.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ