کد خبر: ۱۶۴۲۶۹
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۶

طرح جدید مارکت ایمپکت بزودی اجرا می شود/ منع اثر رفتار سهامداران بزرگ
خبر خوش مدیرعامل بورس تهران:

طرح جدید مارکت ایمپکت بزودی اجرا می شود/ منع اثر رفتار سهامداران بزرگ

مدیرعامل بورس تهران از تصویب طرح جداسازی بازارهای معاملاتی یا مارکت ایمپکت با هدف جلوگیری از تاثیر رفتار معاملاتی سهامداران بزرگ بر خردها به زودی بصورت یکپارچه اجرا می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صحرایی درخصوص تصویب تغییر و اصلاح بهینه طرح مارکت ایمپکت در جلسه دیروز هیات مدیره شرکت بورس در توییتر اعلام کرد: طرح جداسازی بازارهای معاملاتی در بورس تهران نهایی شد و به زودی با همکاری سایر ارکان بازار سرمایه بصورت یکپارچه اجرا می شود. هدف این طرح جلوگیری از تاثیر رفتار معاملاتی سهامداران بزرگ بر سهامداران خرد است.

در این طرح حدنصاب تفکیک معاملات نهادها در دو بازار عادی و بلوکی بصورت ادواری بازبینی می‌شود و طی بازه های زمانی مشخص، اثر بخشی این ساز و کار ارتقاء خواهد یافت.

بنابراین گزارش، پیش از این نیز محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس گفته بود: طرحی تحت عنوان مارکت ایمپکت یا اثر بازار مطرح شد که هیات مدیره بورس تهران با کلیات آن موافقت کرده است. مارکت ایمپکت به دنبال این است حد نصابی را برای هر نماد تعیین کند و بر اساس تاریخچه هر سهم، اجازه ندهد خریداران و فروشندگان بالاتر از حد نصاب مشخصی معامله کنند. به عنوان مثال اگر حد نصاب سهام یک شرکت 15 میلیون سهم باشد هر شخصی بخواهد بالاتر از 15 میلیون سهم معامله کند باید در بازار بلوک یا بازار دارک معاملات را انجام دهد.

وی افزود: این طرح سابقه جهانی دارد و در دنیا بیش از 30 تا 40 درصد از معاملات دارک انجام می شود و این حد نصاب ها هم در بورس های معتبر دنیا وجود دارد. گرچه هیچ طرحی کاملا بدون عیب و نقص نیست اما این طرح بسیار مفید است و به نظر می رسد می تواند به روند معاملات سهام کمک کند تا تحت تاثیر معاملات بزرگان بازار قرار نگیرد و حدود 5 تا 10 درصد از معاملات بازار به بازار بلوک منتقل می شود که جزییات آن از طریق منابع رسمی بعد از تصویب در سازمان بورس ، اعلام خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۶
0
0
پاسخ
اینها هر کاری بخوان انجام بدن به نفع خودشون هست برای سهامدار خورد کاری نمی کنن
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ