کد خبر: ۱۶۶۲۴۴
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷

رشد قیمت نفت منجر به افزایش جذابیت نفت ایران در بازار جهانی شد

رشد قیمت نفت منجر به افزایش جذابیت نفت ایران در بازار جهانی شد

افزایش قیمت نفت باعث جذابیت نفت صادراتی ایران شده و در حال جایگزین شدن نفت نروژ، آنگولا و برزیل در بازار چین با خرید روزانه یک‌میلیون بشکه نفت و میعانات گازی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد: صادرات نفت ایران به چین طی هفته‌های اخیر رشد بیشتری داشته و در حال جایگزین شدن نفت نروژ، آنگولا و برزیل در بازار چین است. به طوری که به عنوان بزرگترین واردکننده نفت دنیا، روزانه حدود یک‌میلیون بشکه نفت و میعانات گازی ایران را خریداری می کند.

بر اساس این گزارش، بیشتر پالایشگاه‌ها و تاجران در سراسر دنیا به‌ دلیل تحریم‌های آمریکا و ترس از عواقب نقض آنها از جمله قطع ارتباط با سیستم بانکی آمریکا، تمایلی به خرید نفت ایران ندارند اما افزایش قیمت جهانی، نفت ایران را روز به روز برای خریداران چینی جذاب‌تر می‌کند.

در حالی که نفت برنت در پی افزایش تقاضا و عرضه کمتر نفت اوپک‌ پلاس حدود 70 دلار در هر بشکه معامله می‌شود، ادامه جریان نفت ارزان‌تر ایران شرایط را برای فروش بیشتر مهیا می‌کند .ایران عضو اوپک بوده ولی از قرارداد کاهش تولید معاف شده است.

حدود 10 میلیون بشکه نفت آنگولا برای صادرات در ماه آوریل در ابتدای هفته جاری خریداری نداشت. در حالی که معمولاً در این ماه از سال کاملاً فروش رفته بود. درجات نفتی نیجریه و کنگو هم با کاهش تمایل خریداران روبرو شده است.

سه نفتکش حامل نفت نروژ حداقل دو هفته است در آبهای چین شناور هستند و تخلیه نمی‌شوند. تنها 16 میلیون بشکه نفت دریای شمال، اروپا را در فوریه به‌سمت آسیا ترک کرده که کمترین رقم طی 4 ماه گذشته است و به‌نظر می‌رسد روند کاهشی آن ادامه دارد.

جریان نفت ایران به‌سمت چین ترکیبی از بشکه‌هایی است که مستقیماً از خلیج فارس منتقل می‌شوند و مبدأ آنها ایران است ولی باعنوان نفت خاورمیانه یا درجات نفتی مالزی نام‌گذاری می‌شوند. واردات نفت چین از ایران در این ماه به 856 هزار بشکه در روز می‌رسد که بیشترین رقم طی دو سال گذشته بوده است.

بیشتر نفت ایران توسط اتاق‌های بازرگانی داخلی چین خریداری می‌شود. چون پالایشگاه‌های خصوصی و دولتی تلاش می‌کنند از بستن قرارداد با ایران به‌ علت تحریم‌ها دوری کنند. احتمالاً بیشتر این محموله‌های نفتی موقتاً در منابع شناور ذخیره می‌شوند تا بعدها به پالایشگاه‌های داخلی فروخته شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ