کد خبر: ۱۶۶۳۰۹
۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱/۸

تحلیل بلومبرگ از اثر امضای سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین برای دولت بایدن

تحلیل بلومبرگ از اثر امضای سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین برای دولت بایدن

نشریه آمریکایی اعلام کرد: امضای سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین چالشی برای دولت بایدن است و باعث نقش بر آب شدن نقشه‌های آمریکا برای منزوی کردن تهران شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بلومبرگ با اشاره به امضای سند راهبردی ۲۵ ساله بین ایران و چین اعلام کرد: این توافقنامه چالشی برای دولت بایدن است که قصد دارد متحدان را علیه چین بشوراند و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از آن به عنوان بزرگترین آزمون ژئوپلتیک آمریکا ذکر کرده است.

بر اساس این گزارش، زمان‌بندی امضای برنامه همکاری‌های جامع تهران-پکن در بحبوحه تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران است و دولت بایدن تمایل آمریکا برای تعامل مجدد با ایران بعد از خروج از برجام را اعلام کرده ولی دو طرف هنوز درباره مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.

تعامل نزدیک‌تر ایران با چین می‌تواند موجب تقویت اقتصاد در برابر تحریم‌های آمریکا شود و همزمان پیام صریحی به دولت بایدن درباره تفکرات تهران بدهد. این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه اقتصادی، فرهنگی و ... را مورد بحث قرار داده است.

در سال ٩۴ ایران و چین بیانیه مشترک جامع راهبردی را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد برنامه همکاری توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات، ٧ فروردین ١۴٠٠ محمدجواد ظریف وزیر خارجه و وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین برنامه همکاری جامع مشترک را در تهران امضا کردند.

طبق اعلام نشریه وال‌استریت ژورنال، پکن در سال‌های اخیر شریک تجاری مهم برای ایران بوده و امضای سند راهبردی بین ایران و چین باعث نقش بر آب شدن نقشه‌های آمریکا برای منزوی کردن تهران شده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ