کد خبر: ۱۷۴۸۷۶
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۶/۱۶

معاملات اختیار خرید و فروش
از امروز:

معاملات اختیار خرید و فروش "فرابورس" آغاز شد / معامله ۵ نماد از هفته آینده

در حالی تاکنون معاملات قراردادهای اختیار خرید و فروش دو نماد فرابورسی در بازار مشتقه آغاز شده که از امروز هم امکان معامله اوراق سهام "فرابورس" فراهم شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ، فرابورس از 19 مرداد برای اولین بار اوراق اختیار خرید و فروش ذوب‌آهن را در بازار مشتقه منتشر و معاملات آن کلید خورد تا این بازار در فرابورس بطور رسمی کار را آغاز کند.

حال با گذشت کمتر از یک ماه، فرابورس زمینه معاملات اوراق اختیار خرید و فروش 8 شرکت را در بازار فراهم کرده و قرار است از امروز معاملات اختیار نماد سهام "فرابورس" هم در بازار آغاز شود.

طی هفته آینده نیز 5 نماد معاملات اوراق اختیار خرید و فروش را آغاز می‌کنند تا جمع شرکت‌هایی که به این بازار پیوسته‌اند طی یک ماه به 8 نماد برسد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها، قرار است در راستای توسعه و عمق‌بخشی به این بازار به‌سرعت تعداد نمادهایی که شرایط انتشار اوراق اختیار را دارند افزایش یابد تا بازار آتی سهام فرابورس بتواند ابزاری جدید و جذاب با عمق مناسب را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

قراردادهای اختیار خرید و فروش روی سهام از نمونه‌ ابزارهای پرطرفدار مشتقات در دنیای مالی محسوب می‌شوند. این ابزارها با فراهم کردن امکان پوشش ریسک در بازار و نیز امکان کسب سود در شرایط مختلف بازار از جمله شرایط صعودی و نزولی (بازار دوطرفه) به تعمیق بازار، تقویت ثبات در بازار سهام از طریق انتقال رفتارهای هیجانی از بازار نقد به بازار مشتقات و نیز تنوع‌بخشی به ابزارهای موجود در بازار کمک شایانی می‌کنند.

نحوه انجام معاملات اوراق اختیار خرید و فروش

در قراردادهای اختیار، با توجه به قیمت اعمال و زمان اعمال، این قرارداد می‌تواند با قیمت‌های متنوعی مورد معامله قرار بگیرد، وجهی که در معامله قرارداد اختیار خرید از سمت خریدار به عرضه‌کننده اوراق پرداخت می‌شود برای بدست آوردن حق خرید دارایی با قیمت اعمال مشخص است و این نرخ به‌مراتب کمتر از قیمت دارایی پایه است.

سرمایه‌گذار با خرید اوراق اختیار خرید می‌تواند با پرداخت مبلغی اندک در مزایای افزایش قیمت دارایی پایه سهیم باشد و هم‌زمان از افزایش قیمت اوراق اختیار خرید خود در بازار یا امکان اعمال اختیار در سررسید، بهره‌مند شود.

قرارداد اختیار فروش به دارنده این حق را می‌دهد که مقدار معینی از دارایی درج‌ شده در قرارداد را با قیمت توافقی در دوره زمانی مشخصی بفروشد در حالی که در قرارداد اختیار خرید، سرمایه‌گذار به امید افزایش قیمت آن را می‌خرد، خریدار قرارداد اختیار فروش پیش‌بینی می‌کند که قیمت در آینده کاهش خواهد یافت.

یک توصیه مهم

البته با توجه به مخاطرات احتمالی موجود در بازار مشتقات ناشی از خاصیت اهرمی، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه حتماً بعد از آموزش‌های لازم و نیز بصورت محدود در این بازار به فعالیت بپردازند.

موج ورود اختیارها از هفته آینده

از 18 مرداد تا امروز نمادهای "ذوب و آریا" معاملات قراردادهای اختیار خرید و فروش را در بازار آغاز کرده و از امروز اختیار معامله خرید و فروش نماد "فرابورس" هم آغاز می‌شود. همچنین طی هفته آینده امکان معامله قراردادهای اختیار خرید و فروش در نمادهای "کگهر" از 20 شهریور، "زاگرس" از 21 شهریور، "شراز" از 22 شهریور، "آریان" از 23 شهریور و "شگویا" از 24 شهریور فراهم خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ