کد خبر: ۱۷۶۰۷۴
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۷/۲۰

خرید و فروش ارز فقط بصورت حضوری مجاز است
رئیس کانون صرافان :

خرید و فروش ارز فقط بصورت حضوری مجاز است

رئیس کانون صرافان با اعلام اینکه خرید و فروش ارز فقط بصورت حضوری مجاز است از شناسایی ماهانه ۵۰ تا ۱۰۰ صرافی غیرمجاز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد لواسانی با اشاره به اینکه صرافی های مجازی خرید و فروش ارز قانونی نیستند به ایلنا گفت: طبق قانون ، خرید و فروش ارز فقط بصورت حضوری در صرافی مجاز است و تاکنون مجوزی از سوی بانک مرکزی به صرافی های مجازی اعطاء نشده است.

وی افزود : صرافی‌های قانونی این مجوز را دارند تا برای تبلیغات، آموزش و معرفی خدمات اقدام به راه‌اندازی پیج یا صفحه در فضای مجازی کنند. در دستور العمل جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها این اختیار داده شده در فضای مجازی بطور شفاف نرخ‌های موجود را اعلام کنند.

این مقام صنفی ادامه داد: نرخ‌های اعلامی در فضای مجازی باید مستند به تابلو صرافی مجاز و نهاد ذی‌صلاح باشد. هر صرافی که در فضای مجازی اقدام به انتشار قیمت و نرخ می‌کند هم الزاماً باید طبق نرخ اعلامی اقدام به خرید و فروش ارز کند.

لواسانی گفت: اعلام نرخ بدون تعهد به انجام معامله ممنوع است. چرا که موجب ایجاد نرخ‌های کاذب در بازار می‌شود. تمام مراحل احراز هویت و پرداخت وجه به شخص متقاضی باید صرفاً بطور حضوری انجام شود و مشتری قبل از دریافت مبلغ ارز موظف به امضای صورتحساب ارزی است.

ماهانه 50 تا 100 صرافی غیرمجاز شناسایی می‌شود

وی افزود: به طور میانگین این کانون ماهانه 50 تا 100 صرافی غیرمجاز را شناسایی و به ارگان‌های نظارتی و امنیتی معرفی می‌کند اما برخی صرافی‌ها مجدداً در پوشش و نام تقلبی دیگری به فعالیت‌های غیرقانونی ادامه می‌دهند.

رئیس کانون صرافان ادامه داد: در حال حاضر معاملات غیرمجاز ارز در دو بستر فضای مجازی و حقیقی توسط سودجویان رقم می‌خورد. حدود 600 صرافی  مجاز معاملات ارزی به شکل صرافی نقدی یا حواله مشغول به فعالیت هستند که در سایت بانک مرکزی اسامی آنان قابل مشاهده است.

لواسانی اضافه کرد: برخی صادرکنندگان به بهانه نبود صرافی در شهر محل سکونت اقدام به فروش و توزیع ارز حاصل از صادرات در بازار می‌کنند. تأسیس صرافی‌ها ضوابط و تشریفات اداری سخت‌ گیرانه‌ ای دارد که باعث کاهش صرافی مجاز و افزایش انواع غیرمجاز شده است.

وی افزود: دریافت مجوز تأسیس یک صرافی کوچک در فرودگاه نیازمند سرمایه‌ای معادل 25 میلیارد تومان است و با وجود اینکه عده‌ای زیادی از جوانان خواهان ورود به بازار قانونی خرید و فروش ارز هستند ، قوانین دست و پا گیر مانع از تحقق این امر می‌شود. مجوز تأسیس صرافی انحصاراً در اختیار بانک مرکزی است و در بسیاری شهرها صرافی وجود ندارد. لذا عزم همگانی دستگاه‌ها برای تسهیل صدور مجوز صرافی ضرورت دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ