کد خبر: ۱۷۶۰۹۵
۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۷/۲۱

پیش بینی جدید صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ، تورم و نرخ بیکاری ایران
برای سال جاری و آینده اعلام شد :

پیش بینی جدید صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ، تورم و نرخ بیکاری ایران

صندوق بین‌المللی پول در تازه ترین گزارش، رشد اقتصادی ، تورم و نرخ بیکاری ایران در سال جاری و آینده را پیش بینی کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، صندوق بین‌المللی پول در تازه ترین گزارش از چشم‌انداز اقتصادی جهان ، رشد اقتصادی ایران در سال میلادی جاری و آینده را ۲.۵ و ۲ درصد پیش بینی کرد. همچنین نرخ تورم سال جاری و آینده ۳۹.۳ و ۲۷.۵ درصد پیش بینی شد.

بر اساس این گزارش این صندق نرخ رشد اقتصادی در سه سال گذشته را ۳.۴ ، منفی ۶.۸ و منفی ۶ درصد اعلام کرده بود .

نرخ بیکاری ایران هم در سال جاری و آینده ۱۰ و ۱۰.۵ درصد پیش‌ بینی شده و تراز حساب جاری از منفی ۰.۱ در سال ۲۰۲۰ به ۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد خواهد داشت که در سال آینده به یک درصد کاهش می یابد.

چند روز پیش، بانک جهانی هم رشد اقتصادی ایران را ۲.۱ درصد پیش بینی کرد.

همچنین طبق اعلام صندوق بین المللی پول ، تاثیر مداوم  همه گیری کرونا و توزیع نشدن واکسن در سراسر جهان، شکاف اقتصادی را بدتر و چشم انداز کشورهای در حال توسعه را تیره کرده است. در حالی که انتظار می رفت در سال جاری و آینده همچنان با تقویت روند بهبود ادامه یابد اما آمار کلی نشان می دهد ،  رشد اقتصادی جند کشور با کاهش زیاد و مداوم همراه است.

گیتا گوپینات اقتصاددان ارشد این صندوق گفت: چشم انداز کشورهای در حال توسعه با درآمد کم به دلیل وخامت همه‌گیری کرونا به طور قابل توجهی تاریک شده است. این شکست‌ها از جمله اختلاف زیاد در توزیع واکسن بر بازسازی استانداردهای زندگی تأثیر می‌گذارد و رکود طولانی مدت همه گیری بیماری می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهان را تا ۵.۳ تریلیون دلار در پنج سال آینده کاهش دهد.

وی افزود: اقتصادهای پیشرفته با چشم اندازهای دشوارتر کوتاه مدت تا حدی در عرضه با اختلال روبه رو هستند. این امر موجب افزایش قیمت ها به ویژه در آمریکا می شود. انتظار می رود اقتصادهای پیشرفته مسیر روند قبل از همه گیری را در سال ۲۰۲۲ بازیابی کرده و در سال ۲۰۲۴ حدود  ۹. ۰ درصد از آن فراتر روند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ