کد خبر: ۱۷۶۱۹۸
۰:۰ - ۱۴۰۰/۷/۲۵

پیش بینی تورم سرسام‌آور در صورت عدم اصلاح تصمیمات غلط اقتصادی
رئیس اتاق بازرگانی هشدار داد:

پیش بینی تورم سرسام‌آور در صورت عدم اصلاح تصمیمات غلط اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به لزوم اصلاح برخی تصمیمات غلط در سطح کلان اقتصادی ، نسبت به تورم سرسام‌آور در آینده هشدار داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامحسین شافعی در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون جهش تولید مجلس با اشاره به لزوم اصلاح برخی تصمیمات غلط در سطح کلان اقتصادی گفت: در وضعیت کنونی و در تنگنای مشکلات ، هرگونه خطای راهبردی موجب افزایش حجم نقدینگی و تورمی سرسام‌آور در آینده می شود.

وی افزود: اقتصاد فعلی نه از منظر سیاست داخلی و نه در بحث سیاست خارجی ، حرف اول را نمی‌زند و اولویت نخست هم نیست. همه این مسائل باعث می‌شود کشور در سراشیبی بحران فرو رود و رتبه آن در شاخص‌های جهانی تنزل یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: در کشوری که با محدودیت منابع مواجه است ، باید مشخص شود آیا حمایت مادام‌ العمر از برخی بخش‌های تولید ، اثرگذاری لازم را ایجاد می‌کند و اینکه کدام بخش‌ها باید در اولویت حمایت‌ها قرار بگیرند؟

شافعی درباره سیاست‌های ارزی هم گفت: ۳۵ درصد کل صادرات توسط بخش خصوصی واقعی صورت می‌گیرد و ۶۵ درصد دیگر که شرکت های دولتی، نیمه‌دولتی و خصولتی هستند در ۹۰ درصد موارد ، مواد خام و یا نیمه‌خام را صادر می‌کنند. دولت‌ها به‌جای آنکه منابع ارزی را در اقتصاد ملی استفاده کنند و عرضه ارز را به نفع بخش‌های مولد افزایش دهند، فقط سیاست کنترل قیمت را در این بخش دنبال کرده‌اند.

وی افزود: بسیاری از اقدامات و تصمیمات در قالب شعار کنترل تورم مطرح می‌شود اما در نهایت منجر به رشد بهای تمام‌شده تولید شد. آیا منطقی است درحالی‌که قیمت نهاده‌های تولید افزایش می‌یابد در ادامه زنجیره تولید به صنعتگر و تولیدکننده دستور داده شود ، قیمت را ثابت نگاه دارد؟ اصلاً در چنین شرایطی، تولید ممکن و مقرون‌ به‌ صرفه است؟

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ