کد خبر: ۱۷۷۹۸۴
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۸/۱۵

ابهامات و عوامل اثرگذار بر بازار و پیش بینی روند مثبت بورس در میان‌ و بلندمدت
نایب‌ رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق مطرح کرد:

ابهامات و عوامل اثرگذار بر بازار و پیش بینی روند مثبت بورس در میان‌ و بلندمدت

نایب‌ رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی با اشاره به ابهامات و عوامل اثرگذار بر بازار، پیش بینی کرد روند معاملات بورس در میان‌ و بلندمدت مثبت است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس آرگون با اشاره به حمایت‌های دولت در راستای بهبود روند معاملات بورس به ایرنا اعلام کرد: جلسه اخیر وزیر اقتصاد و صحبت‌های مطرح شده از سوی مسئولان دولتی می‌تواند ضمن تاثیر مثبت بر روند معاملات بورس، موجب افزایش اعتمادسازی بین مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام شود. دولت باید زمینه ارتقای جایگاه بازار سرمایه را فراهم کند که اکنون و در وضعیت کنونی اقتصاد دارای نقش کلیدی است و افراد زیادی به عنوان سهامدار در حال فعالیت و سرمایه‌گذاری در این بازار هستند.

راه‌های بهبود روند معاملات بورس

راه‌حل اساسی برای بهبود وضعیت بازار وابسته به تغییر شرایط اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار است که ایجاد شرایط آن با رفع تحریم و کاهش ریسک‌ های سیستماتیک رخ می‌دهد. قیمت‌گذاری دستوری در حوزه خودرو از جمله عواملی است که سهام این گروه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید تصمیمی اتخاذ شود که قیمت‌گذاری‌ها توسط ساز و کار بازار تعیین و هر چه زودتر زمینه حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد فراهم شود. سهام صنایعی که از قیمت‌ گذاری دستوری تاثیر می‌پذیرند، تحت تاثیر حذف این سیاست مثبت و باعث صعود شاخص بورس می شود.

طبق اعلام معاون اقتصادی رییس جمهور، دولت با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی روبرو است. بنابراین باید این موضوع مشخص شود که از چه طریقی قرار است این کسری بودجه تامین شود؟ بطور حتم ایجاد شفافیت در زمینه تامین کسری بودجه دولت در افزایش اعتماد سهامداران برای ورود دوباره نقدینگی به بورس و سرمایه‌گذاری در این بازار اثرگذار خواهد بود.

موضوع دیگر، مسئله نرخ حامل‌های انرژی است که بهتر است هرچه زودتر نرخ خوراک و تسعیر ارز بانک‌ها مشخص شود. زیرا این مسائل جزو عواملی هستند که بر روند معاملات بورس و قیمت سهام شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود. بهتر است چشم‌اندازی از نرخ بهره بانک‌ها در میان‌ و بلندمدت تعیین و مشخص شود قرار است نرخ بهره به چه سمت و سویی پیش برود؟ این مسایل جزو ابهاماتی هستند که بازار با آن مواجه است و سبب ایجاد برخی شک و تردیدها برای سرمایه‌گذاری در این بازار شده است.

افزایش قابل توجه نقش بازار سرمایه در اقتصاد

باید اقدامی انجام شود تا نقش بازار سرمایه در اقتصاد به نقشی قابل توجه تبدیل و زمینه تحریک سمت تقاضا فراهم شود. سال گذشته با افزایش فشار تقاضا و کاهش سمت عرضه همراه بود در حالی که اکنون عرضه از تقاضا پیشی گرفته و همین امر سبب ایجاد نوسان در معاملات شده است. برای افزایش تقاضا باید اعتباردهی و حمایت حقوقی‌ها مورد تقویت واقع شود. بازار باید از این طریق بتواند از شرایط کنونی دور شود و از طریق اعتمادسازی، ریسک حاضر در معاملات کاهش یابد.

بازار سرمایه، بازاری پُر ریسک برای سرمایه‌گذاری

بازار سرمایه پُر ریسک است و سهامداران باید صبور باشند. زیرا همیشه و در همه دوره‌ها با فراز و فرودهایی همراه بود. اصلاح دامنه نوسان جزو برنامه‌های مهم و اثرگذار بر روند معاملات است و می‌تواند علاوه بر افزایش عمق نگاه تحلیلی سهامداران به بازار، زمینه کاهش هیجان را فراهم کند. اما بهتر است اصلاح و تغییراتی در ساختارهای بازار سرمایه از سوی مسئولان انجام شود.

تورم و میزان نقدینگی حاضر هم بر معاملات بورس اثرگذار خواهند بود. در صورت وجود نگاه میان‌ و بلندمدت به بازار سرمایه، سهامداران با ضرر و زیان مواجه نخواهند شد. روند معاملات بورس در میان‌ و بلندمدت مثبت است اما بطور دقیق نمی‌توان اعلام کرد سهامداران در طول یک ماه قادر به کسب چه میزان بازدهی از این بازار خواهند بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ