کد خبر: ۱۷۸۲۲۸
۰:۰ - ۱۴۰۰/۸/۲۲

قراردادهای کشف پریمیوم محصولات چند شرکت فلزی و معدنی در بورس کالا
از چهارشنبه این هفته آغاز می شود:

قراردادهای کشف پریمیوم محصولات چند شرکت فلزی و معدنی در بورس کالا

برنامه ویژه وزارت صنعت در استفاده از قراردادهای کشف پریمیوم محصولاتی همچون مس کاتد، شمش فولاد ، تختال، آلومینیوم و آهن اسفنجی از چهارشنبه در بورس کالا آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طرح ویژه وزارت صنعت در استفاده از قراردادهای کشف پریمیوم محصولاتی همچون مس کاتد، شمش فولاد، تختال، آلومینیوم و آهن اسفنجی از هفته جاری در بورس کالا آغاز می شود و با این رویداد ضمن اینکه اطمینان خریداران از رسیدن به کالا و تامین به موقع خوراک ، فروشندگان نیز از فروش محصولات در تاریخ سررسید مطمئن می شوند.

به این ترتیب چهارشنبه ۲۶ آبان ۳۰ هزار تن مس کاتد از سوی شرکت ملی مس در قالب ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم بر روی تابلوی معاملات بورس کالا می رود و معامله نهایی قراردادها از ۶ دی تا ۲۳ اسفند سال جاری ادامه دارد. کشف پریمیوم مس کاتد در هر ماه از دی تا اسفند، ۴ قرارداد ۲۵۰۰ تنی نهایی و تحویل می شود.

زمان تحویل اولین قرارداد کشف پریمیوم مس کاتد، ۱۴ دی اعلام شده و تحویل در سایر قراردادها تا ۲۸ اسفند ادامه می یابد .

علاوه بر این چهارشنبه ، ۱۲۰ هزار تن شمش بلوم شرکت چادرملو و ۴۸ هزارتن شمش بلوم جهان فولاد سیرجان هر یک در قالب ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالا عرضه می شود و زمان معامله نهایی این قراردادها نیز همچون مس کاتد از ۶ دی تا ۲۳ اسفند ادامه دارد. کشف پریمیوم شمش بلوم در هر ماه از دی تا اسفند، ۴ قرارداد ۱۰ هزار تنی مربوط به شرکت چادرملو و ۴ قرارداد ۴ هزار تنی جهان فولاد سیرجان نهایی و تحویل می شود .

زمان تحویل اولین قرارداد کشف پریمیوم شمش فولاد جهان فولاد سیرجان، ۱۱ دی اعلام شده و تحویل در سایر قراردادها به ترتیب تا ۲۸ اسفند ادامه می یابد. در معاملات چادرملو هم زمان تحویل اولین قرارداد کشف پریمیوم ۱۴ دی و تحویل در سایر قراردادها به ترتیب تا ۲۸ اسفند ادامه می یابد.

۶۰ هزار تن تختال C شرکت فولاد هرمزگان هم در قالب ۳ قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالا عرضه می شود و زمان معامله نهایی قراردادها ۲۱ دی، ۱۲ بهمن و ۱۷ اسفند است. کشف پریمیوم تختال در هر ماه از دی تا اسفند، یک قرارداد ۲۰ هزار تنی نهایی و تحویل می شود.

زمان تحویل اولین قرارداد کشف پریمیوم تختال، ۲۱ بهمن اعلام شده و تحویل در سایر قراردادها به ترتیب ۱۲ اسفند و ۱۷ فروردین ۱۴۰۴ خواهد بود.

نوع تسویه معاملات به دو صورت نقدی و اعتباری بوده و مهلت تسویه کشف پریمیوم ۳ روز کاری بعد از معامله نهایی اعلام شده است . فرمول محاسبه قیمت پایانی، قیمت مبنا به اضافه پریمیوم خواهد بود. مرجع قیمت مبنا در معاملات مس کاتد میانگین موزون هفتگی معاملات ۳ هفته آخر مس کاتد در بورس کالا قبل از معامله نهایی در نظر گرفته شده است.

همچنین مرجع قیمت مبنا در معاملات شمش بلوم، میانگین موزون هفتگی معاملات سه هفته آخر شمش بلوم در بورس کالا قبل از معامله نهایی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این مرجع قیمت مبنا در معاملات تختال میانگین موزون معاملات ۳ هفته آخر گروه تختال در بورس کالا قبل از معامله نهایی در نظر گرفته شده است.

شرایط پیش پرداخت خریداران

در این معاملات خریداران ۶ درصد ارزش علی الحساب تقریبی بهای تقریبی قرارداد کشف پریمیوم را به عنوان پیش پرداخت باید نزد اتاق پایاپای به عنوان تضمین تودیع کنند. تودیع این تضمین یا به صورت وجه نقد و از طریق حساب وکالتی بوده یا از طریق واریز وجه نقد به حساب تضامین اتاق پایاپای است و یا اینکه از طریق ارائه ضمانت نامه حسن انجام تعهدات به میزان همان ۶ درصد به ذی نفعی شرکت بورس کالای ایران خواهد بود.

علاوه بر این عرضه کنندگانی که قبلا جهت عرضه تضامینی را به اتاق پایاپای ارائه کرده باشند از مانده تضامین آزاد می توانند جهت این پیش پرداخت استفاده کنند. 

دریافت اطلاعات بیشتر برای عرضه های چهارشنبه ۲۶ آبان  www.ime.co.ir/premium.html#

مزایای قراردادهای کشف پریمیوم و صادرات

یکی از محاسن قراردادهای کشف پریمیوم علاوه بر اینکه طرفین را از تامین و فروش مواد اولیه خود مطمئن می کند، بحث صادرات شرکت ها را نیز حل می کند. طبق اعلام وزارت صنعت اگر محصولات عرضه شده به فروش نرسند و در بازار داخل در قالب قراردادهای کشف پریمیوم معامله نشوند، سهمیه صادراتی شرکت ها در ماه های عرضه شده لحاظ خواهند شد و لذا امکان برنامه ریزی صادراتی را برای شرکت ها از هم اکنون فراهم خواهد کرد.

مزیت کشف پریمیوم نسبت به معاملات سلف

حسن قراردادهای کشف پریمیوم نسبت به معاملات سلف این است که در معاملات سلف، تمام مبلغ قرارداد در زمان معامله پرداخت می شود هر چند که کالا در زمان دیگری تحویل می شود که در حالت کاهش یا افزایش قیمت در زمان تحویل یکی از طرفین به نوعی متضرر می شود درحالی که در قراردادهای کشف پریمیوم قیمت ها در زمان تحویل تعیین می شود و عمدتا به دلیل ماهیت بلندمدت این قراردادها، تولیدکنندگان اصلی و واقعی وارد بازار می شوند و آنهایی که به دنبال نوسانات مقطعی بازار هستند و تقاضای آنها مقطعی است، احتمالا در این بازار ورود نخواهند کرد.

تاریخچه کشف پریمیوم در بورس کالا

قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا طی ۵ سال گذشته در حوزه وکیوم باتوم مورد استفاده قرار گرفته که تجربیات آن در حال تسری به سایر بازارها است. بعد از آنکه دوره آزمایشی برای محصولات اعلام شده اجرا شد سایر محصولات و تولیدات هم در قالب قرارداد کشف پریمیوم عرضه خواهند شد تا معاملات آنها به صورت بلندمدت در بورس کالا شکل بگیرد.

در این قرارداد قیمتی که در روز معاملات پیشنهاد می شود در نهایت در سررسید لحاظ می شوود که بر این اساس ممکن است این پرمیوم صفر باشد یا ممکن است رقابتی در آنها نیز صورت گیرد.

انتهای پیام

 

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ