کد خبر: ۱۸۰۰۵۳
۱۱:۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۷

رویه جدید شناسایی تخلفات و دلیل ظن دستکاری/ یک کارشناس برای ۱۵ سهم
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس مطرح کرد:

رویه جدید شناسایی تخلفات و دلیل ظن دستکاری/ یک کارشناس برای ۱۵ سهم

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با اعلام دلیل ظن دستکاری برخی نمادها گفت:با سیستماتیک کردن حوزه نظارت نیازی به توقف نمادها و هشدارها نخواهد بود و کد افراد قبل از تخلف بسته می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی پارچینی درباره سفارش‌های خاص که در بازار اتفاق می‌افتد به سنا گفت: این مسائل باید بصورت سیستماتیک و پیش از ورود به سامانه، بررسی شود. متاسفانه سامانه‌ها از امکانات به‌روز برخوردار نیست تا مانع ورود سفارش‌های خاص به بازار شود و همکاران پس از ورود سفارش می‌توانند آن را در سامانه مشاهده و برخورد قانونی کنند.

وی افزود: برنامه‌ای با شرکت‌های کارگزاری در دست اجرا است تا سفارش‌های مشکوک از سمت OMS ها به سمت هسته معاملات منتقل نشود. با توجه به اینکه روابط قراردادی بین کارگزاری و OMS یک موضوع فراگیر در بین کارگزاران است، باید قاعده مشخصی وجود داشته باشد تا معاملات افراد تحت تاثیر قرار نگیرد.

این مقام مسئول به علت توقف برخی نمادها اشاره کرد و ادامه داد: بدون استثنا برای هر توقف نمادی، دلیل آن اعلام می‌شود اما موضوع مهم در این بخش، ظن دستکاری قیمت است. اطلاعات افراد را نمی‌توان به عموم افشا کرد. عده‌ای روی نماد خاصی تحرکاتی انجام می‌دهند و از گذشته پرونده داشته و قوه قضائیه هم در جریان است اما چون رأی صادر نشده، ناظر نمی‌تواند با آنها برخورد مستقیم داشته باشد.

پارچینی اضافه کرد: در همین راستا اجبار به استفاده از ابزارهای نظارتی برای ظن دستکاری رخ می دهد تا بازار روی آن سهم تحلیل و مطالعه کرده و سپس وارد سهم شده و به هشدارها توجه کنند. اگر در حوزه برخورد با این افراد سرعت لازم صورت گیرد بطور قطع زمان از دست نخواهد رفت و نیازی به توقف نمادها و هشدارها نخواهد بود. زیرا کد این افراد قبل از انجام تخلف بسته شده و مانع اختلال بیشتر در بازار می‌شود.

وی عنوان کرد: بیشترین شکل برخورد با تخلفات بصورت مستقیم از سوی سازمان صورت می‌گیرد و افراد به سمت محاکم قضایی معرفی نمی‌شوند و با استفاده از ابزارهای داخلی، حوزه نظارت بر تخلفات مدیریت می‌شود تا سهامداران کمتر به سوی جرم انگاری هدایت شوند. اینکه بیشتر مشکلات از دید تخلف‌یابی و پیشگیری از تخلف، حل و فصل شود و موارد اندکی به سمت قوه قضاییه برود در دستور کار است. زیرا قوه قضاییه احکام سنگینی برای آنان در نظر می گیرد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: در حوزه سازمان بورس به ازای هر ۱۰ تا ۱۵ سهم، یک کارشناس وجود دارد و این نکته حائز اهمیت است که تعداد افراد ملاک نیست و سیستماتیک کردن حوزه نظارت دنبال می شود و با افراد کمتر، بیشترین و بهترین نظارت صورت گرفته و از قالب عامل انسانی خارج شده تا بصورت سیستمی‌ تخلفات شناسایی شوند.

پارچینی افزود: با تغییر در سامانه‌ها، وقوع تخلف کاهش می‌یابد و افراد کمتری درگیر پرونده‌های نظارتی، تخلفاتی و قضایی می‌شوند و این بستگی بسیاری به همکاری کارگزاران دارد. زیرا بسیاری از افراد مشتری‌های کارگزاری‌ها هستند و کارگزاری می‌تواند با آموزش ها و دوره‌هایی که برگزار می‌کند، آگاهی بخشی کرده و میزان تخلف‌ها را کاهش دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ