کد خبر: ۱۸۰۱۳۶
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰

قیمت تولید کننده روی ۱۴ قلم کالا از هفته آینده درج می شود
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

قیمت تولید کننده روی ۱۴ قلم کالا از هفته آینده درج می شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ۵۰ تا ۸۰ درصد قیمت مصرف کننده روی کالا‌ها به واسطه‌ ها تعلق می‌گیرد از اجرای درج قیمت تولید کننده روی ۱۴ قلم کالا از هفته آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی طغیانی با اشاره به اجرای طرح حذف قیمت مصرف کننده از روی کالاها در برنامه گفت و گوی ویژه خبری اعلام کرد: درج قیمت تولید کننده روی ۱۴ قلم کالا از هفته آینده اجرایی می شود.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت های بزرگ توزیع کننده با قدرتی که دارند ، تولیدکننده را موظف به درج قیمت مورد نظر می‌کنند و برخی با اجاره خط تولید از تولیدکننده می‌خواهند قیمت تعیین شده به وسیله آن‌ها را روی کالا‌ها درج کنند.

از مشکلات جدی نظام توزیع در سال‌های گذشته، نبود شفافیت بوده و 50 درصد قیمت مصرف کننده روی کالا‌ها به واسطه‌ها تعلق می‌گیرد. این رقم درباره محصولات کشاورزی به 80 درصد هم می‌رسد. با توجه به اینکه سهم شرکت های بزرگ توزیع و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سال‌های اخیر جدی شده و به سرعت در حال افزایش است ، اجرای این طرح ضرورت دارد.

برخی توزیع کنندگان بزرگ برای چند قلم کالا تخفیف‌های قابل توجهی در نظر می‌گیرند و از این طریق مشتری جذب می‌کنند . فروشگاه‌های زنجیره‌ای نباید با قیمت سازی و تخفیف‌های صوری ، ذهن خریدار را برای خرید بیشتر فریب دهند. طرح درج قیمت مصرف کننده اگر با زنجیره‌های دیگر مانند کنترل بر قیمت‌ها تکمیل نشود مشکل گران فروشی رفع نخواهد شد.

در نظام توزیع ، مسئله چند دفتر یا دو دفتره بودن توزیع کنندگان وجود دارد که یکی دفتر رسمی و دیگری غیر رسمی بوده و اگر به سمت تولیدکنندگان برود ممکن است آن‌ها نیز دو دفتره شوند. یعنی قیمت واقعی با قیمت اعلام شده تفاوت داشته باشد.

اجرای طرح درج قیمت مصرف کننده برای حذف دلالان

عباس تابش رئیس سازمان حمایت هم در این خصوص اعلام کرد: بند 23 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر شفاف سازی فرایند قیمت گذاری، نظام توزیع و روان سازی آن تاکید کرده است. از مشکلات درج قیمت مصرف کننده روی کالا‌ها ، مسئله تخفیف‌های کف بازار و تخفیف‌های بدون مبنای 50 درصدی قیمت ها بود.

به دلیل شفاف نبودن فروش کالا از کارخانه تولید کننده و شبکه توزیع گرانی قیمت‌ها را گردن یکدیگر می‌انداختند. بنابراین چاره‌ای جز شفاف کردن زنجیره توزیع با اجرای طرح درج قیمت تولید کننده روی کالا‌ها وجود نداشت.

در طرح درج قیمت مصرف کننده روی کالا‌ها ، برخی قیمت‌ها در مقایسه با قیمت کارخانه 100 درصد افزایش داشته است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای طبق قانون باید 20 درصد سهم شبکه توزیع را در اختیار داشته باشند اما 8 درصد از سهم شبکه توزیع کالا‌ها را بر عهده دارند. این فروشگاه‌ها نمایشگاه‌های دائمی محصولات تولیدکنندگان هستند . بنابراین تولید کننده برای استفاده از این ظرفیت کالا‌ها را با قیمت پایین‌تر به این فروشگاه‌ها عرضه می‌کند.

درج قیمت تولید کننده روی کالا‌ها موجب شفاف سازی و مقابله با گرانی و گران فروشی می‌شود. البته فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمتر از 10 درصد تولیدات را عرضه می‌کنند و نمی‌توانند روی قیمت کالا‌ها اثرگذاری چندانی داشته باشند. هر چه شبکه‌های توزیع و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگتر شوند باید شفافیت آن‌ها افزایش یابد.

در قیمت 80 هزار قلم کالا سهم بری عادلانه رعایت نشده است. لذا مقابله با گرانفروشی و درج قیمت تولید کننده روی 14 قلم کالا از هفته آینده اجرا می‌ شود و به سرعت گسترش خواهد یافت. هدف از اجرای این طرح ، حذف دلالان است . با درج قیمت تولید کننده بین توزیع کنندگان رقابت ایجاد می‌شود و ممکن است برخی با سود کمتری کالا‌ها را بفروشند. سرانه سهم خرده فروشی در ایران 4 برابر میانگین دنیا بوده و بخشی از مشکل گرانفروشی به این دلیل است.

در این طرح برای بخش توزیع ، سود هر کالا متفاوت است. اگر در توزیع از شرکت‌های پخش استفاده شود ، سود شرکت 10 درصد و سود خرده فروش 10 تا 15 درصد است اما اگر کالا به وسیله عمده فروش‌ها توزیع شود برای آن‌ها حداکثر 40 درصد سود در نظر گرفته شده است.

این طرح به سامانه بهین یاب و جامع تجارت متصل می‌شود و عرضه کننده موظف است قیمت مصرف کننده را در قفسه کالا قرار دهد. دلیل ثبت نشدن قیمت مصرف کننده روی کالا‌ها در کنار قیمت تولید کننده جلوگیری از سردرگمی خریداران است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ