کد خبر: ۱۸۰۳۱۶
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵

کاهش ۸۰ درصدی ارزش معاملات بورس و آخرین اقدامات برای سامانه بومی
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس اعلام کرد:

کاهش ۸۰ درصدی ارزش معاملات بورس و آخرین اقدامات برای سامانه بومی

مدیرعامل مدیریت فناوری بورس از کاهش ۸۰ درصدی ارزش معاملات روزانه نسبت به اوج بازار در سال ۹۹ خبر داد و گفت: اقدامات فنی سامانه معاملات بومی انجام شده‌ و برای ادامه نیاز به سیاست‌گذاری‌ دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح‌ اله دهقان درباره مشکلات سامانه معاملات که دوشنبه هم با اختلال چند دقیقه‌ای مواجه شد به ایلنا گفت: برای رفع مشکلات سامانه موجود، اقدامات نرم‌افزاری متعددی برای افزایش ظرفیت‌سازی‌ طی 2 الی 3 سال گذشته انجام شده‌ است که تمام این اقدامات با تکیه بر توان داخل بود. چراکه در شرایطی تحریمی امروز به شرکت پشتیبان اصلی دسترسی وجود ندارد.

وی افزود: در آخرین قراردادی که سال 96 با شرکت فرانسوی آتوس منعقد شد به روز رسانی سامانه انجام شد. اما در قرارداد به روز رسانی به این موضوع اشاره شده که پس از انجام به روز رسانی، قرارداد پشتیبانی با شرایط مورد نظر طرفین انجام می‌شود. پس از آخرین به روز رسانی، دور جدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز شد و قرارداد پشتیبانی به اجرا نرسید.

این مقام مسئول ادامه داد: پس از شروع تحریم‌ها قرارداد دیگری منعقد نشد. هر چند که قرارداد به روز رسانی سامانه معاملات منوط به پایان عملیات به روز رسانی بود اما تحریم‌ها اجازه ادامه قرارداد را نداد. البته در این مدت اقدامات نرم‌افزاری انجام شد و سامانه معاملاتی از نظر کارایی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. مشکل قطعی 20 دقیقه‌ای سامانه در روز دوشنبه به مشکلات سخت افزاری برمی‌گردد و مسیر ارتباطی مخابراتی به مشکل برخورد.

دهقان درباره مشکلات سامانه معاملاتی پس از افزایش تعداد کدهای سهامداری توضیح داد: وقتی این موضوع مطرح شد بطور مکتوب و بر پایه گزارشات متعدد مشکلات سامانه به سازمان اطلاع داده و اعلام شد ظرفیت پذیرش این تعداد سهامدار وجود ندارد. البته بالغ بر 20 میلیون کد سهامدار سهام عدالت با ارائه راهکارهای فنی، خارج از سامانه معاملات اصلی نگهداری می‌شود. به همین دلیل تعداد کدهای دارایی و هم تعداد کدهای سهامداری افزایش پیدا می‌کند که اساسا سامانه موجود، ظرفیت این تعداد کد را ندارد هر چند سعی در کنترل وضعیت موجود است اما گاهی اوقات مشکلاتی رخ می‌دهد. از آنجایی که تعداد معاملات کاهش یافته مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بطور تقریبی معاملات بازار سرمایه به یک پنجم روزهای اوج بازار در سال 99 رسیده است. در دوران اوج بازار روزانه حدود 5 میلیون معامله به ارزش 30 هزار میلیارد تومان انجام می‌شد که امروز تعداد معاملات با کاهش 80 درصدی به 800 هزار تا یک میلیون معامله رسیده و از نظر ارزشی حدود 5 هزار میلیارد تومان است.

دهقان درباره طراحی سامانه بومی معاملات گفت: اقدامات فنی سامانه معاملات بومی انجام شده‌ و برای ادامه نیاز به سیاست‌گذاری‌ها دارد که قاعدتا از حیطه اختیارات و وظایف شرکت مدیریت فناوری خارج است . تصمیم‌گیری در رابطه با سامانه معاملات مربوط به بورس‌ها و سازمان بورس و کارگروهی هم درباره استفاده از این سامانه  تشکیل شده است. فرایندهای مورد نیاز طی می‌شود تا مشخص شود در کدام بخش از بازار می‌تواند فعال باشد و چه بخش‌هایی از سامانه معاملاتی را پوشش می دهد. بنابر تصیماتی که گرفته می‌شود، شرکت مدیریت فناوری بورس سایر اقدامات فنی مربوط به سامانه را انجام خواهد داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ