کد خبر: ۱۸۰۴۴۵
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹

پیش بینی اقبال سهام ریالی، خودرویی و بانکی با احیای برجام
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیش بینی اقبال سهام ریالی، خودرویی و بانکی با احیای برجام

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر مذاکرات هسته‌ای بر نوسان شاخص، پیش بینی کرد با احیای برجام سهام ریالی، خودرویی و بانکی وارد مدار صعود شده و کلید رشد سهام کوچک زده شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حامد مددی با انتشار مطلبی با عنوان " خودرو و بانک ناجی بورس می‌شوند؟" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: دیروز صنایع خودروسازی و بانکی تا حدودی مسیر داد و ستدهای بورسی را تغییر دادند. درحالی‌که در هفته‌های اخیر بازار سرمایه روزهای تلخی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرده، دیروز نیز با وجود تحرکات مثبت برخی لیدرها شاخص در روندی نوسانی قرار گرفت و نتوانست خیز صعودی بردارد. به گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که در نهایت و در پایان معاملات با کاهش ۷۵۱ واحدی در کانال یک‌ میلیون و ۳۶۲ هزار واحد ایستاد.

نوسانات بازار سهام در حالی ادامه‌دار شده که همچنان سهامداران در هفته‌های اخیر به سختی شاهد سبز‌پوشی تابلو معاملات بودند. با این حال دیروز در چرخشی جدید گروه‌های خودرو و بانک سردمدار معاملات بودند. در آنسوی داد و ستدها نمادهای هلدینگ پتروشیمی خلیج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فارس و فولاد‌ مبارکه بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص بورس داشتند.

این روند از تغییرات جدیدی حکایت می‌کند. بازار سرمایه در یک سال اخیر تحت‌تاثیر عوامل بیرونی بارها تغییر جهت داده است. در این میان برخی موضوعات از جمله نتیجه مذاکرات هسته‌ای و گمانه‌زنی‌ های پیرامون این اتفاق بیشترین اثر بر نوسان بازار را داشته است. این موضوع در ‌ماه‌های اخیر چندین‌بار تکرار شده و سرمایه‌گذاران بورسی بارها تحت انتشار اخبار مرتبط با حوزه سیاست خارجی به چالش کشیده شدند.

در معاملات دیروز نیز یک‌بار دیگر به وضوح اثر اخبار برجامی بر بورس نمایان شد این در حالی است که هنوز نشانه‌های قدرتمندی از توافقات حاصل نشده است. از این‌رو به‌ نظر می‌رسد آغاز روند رشد برخی صنایع بزرگ همچنان در ابهام باشد. گرچه در یکی دو روز اخیر از سوی مسئولان سیاست خارجی در مورد احیای برجام در کوتاه‌ترین زمان ممکن اظهاراتی به میان آمده اما با توجه به اینکه شائبه‌‌هایی در این بین وجود دارد به‌ نظر می‌رسد برای رسیدن به این هدف زمان بیشتری نیاز است.

اما در صورتی‌که نشانه‌های پر رنگ‌تر از نتایج نشست‌های طرفین مذاکرات هسته‌ای بروز کند شاید بتوان بصورت پایدار شاهد رشد برخی صنایع بورسی و به‌دنبال آن رشد کلی بازار بود. احتمالا به واسطه رفع تحریم‌های برخی گروه‌ها شاهد تحرکات مثبتی از سوی صنایع پالایشی، خودرو و بانکی خواهیم بود اما از سوی دیگر در ‌ماه‌های اخیر قیمت سهام صنایع مذکور به‌شدت کاهش یافته و برخی از صنایع دلاری افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

این روند با احیای برجام می‌تواند تغییراتی را در عملکرد قیمتی صنایع مختلف بوجود آورد و صنایع دلار‌ محور به خواب زمستانی فرو روند و در کنار آن سهام ریالی، خودرویی و بانکی وارد مدار صعودی شوند. در یک سال اخیر سهام کوچک همراه با سهام بزرگ و سهام ریالی حرکت کرده‌اند. به‌ نظر می‌رسد در صورت تداوم این روند، کلید رشد سهام کوچک نیز زده شود.

در این‌صورت شاهد ورود پول به سمت سهام کوچک خواهیم بود و تغییراتی که می‌تواند بر کلیت بازار اثرگذار باشد. بازار سهام با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند و ابهامات بسیاری در این میان وجود دارد. اکنون نقدینگی جدید جرات ورود به بازار را ندارد. مگر اینکه اخبار مثبت مذاکرات برجامی بطور جدی منتشر شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ