کد خبر: ۱۸۰۵۳۰
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱

طرف‌ غربی اراده جدی بازگشت سریع به تعهدات برجامی ندارد/ ۳ شرط اصلی
وزیر خارجه ایران:

طرف‌ غربی اراده جدی بازگشت سریع به تعهدات برجامی ندارد/ ۳ شرط اصلی

وزیر خارجه با بیان اینکه طرف‌های غربی هنوز اراده جدی برای بازگشت سریع به تعهدات ندارند ، درباه سه شرط اصلی ایران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین امیر عبدالهیان با اشاره یه اینکه مذاکرات وین در مسیر درست قرار دارد به الجزیره اعلام کرد : هنوز اراده و ابتکارات جدیدی از سوی طرف‌های غربی مشاهده نمی شود و تعلل می‌کنند . لذا به نظر نمی رسد آماده بازگشت سریع به تعهدات باشند.

منظور از لغو تحریم ها بازگشت کامل به سند برجام است که باید مورد توجه طرف‌های مقابل قرار گیرد اما در ادامه رایزنی ها ، لغو کامل تحریم ها مورد توجه ایران خواهد بود.

در خصوص ارائه تضمین ، عمده مصادیق به اقداماتی برمی گردد که ایران در حوزه اقتصادی و تجارت خارجی باید انجام دهد. در رأس آنها تسهیل فروش نفت و دریافت درآمد ارزی حاصل از آن و رفع تحریم‌ها در حوزه کشتی‌رانی، بنادر، پتروشیمی، بیمه و ... قرار دارد.

وقتی از تضمین صحبت می شود ، یعنی اولا تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشود. ثانیا تحریم های لغو شده ، مجددا به بهانه دیگری از جمله بهانه قانونی که در کنگره آمریکا تصویب شده ، بازگردانده نشوند . ضمن اینکه اسنپ بک هم یکی از موضوعاتی است که در برجام تعارض ایجاد کرده و فرصتی به طرف‌ های مقابل می دهد هر وقت مایل باشند با تصمیم سیاسی از تعهدات خارج شوند.

لذا صحبت از تضمین و تعهدات، ابعاد مختلفی دارد اما حداقل این است که فروش نفت ایران و واردات ارز توسط بانک ها بدون هیچ مشکلی انجام شود که در بحث راستی‌آزمایی هم بر آن تاکید شده است.

از نظر ایران هر زمان که طرف های مقابل به تعهدات کامل برگردند، توافق حاصل شده که هنور حسن نیت و اراده جدی از سوی غربی ها مشاهده نمی شود. اگر طرف مقابل نسبت به سقف زمانی نگرانی دارد، می تواند راحت در چارچوب بازگشت به برجام و اجرای کامل تعهدات به توافق برسد. بویژه آنکه همه چیز در سند روشن است و حتی نیاز به مذاکرات طولانی هم ندارد.

آمریکا بر خلاف تعهدات قصد دارد از دارایی های ایران نزد کره جنوبی به عنوان ابزاری برای معامله در مذاکرات استفاده کند. در این میان ، رژیم صهیونیستی هم تلاش می کند هر گونه توافق سازنده را تحت تاثیر قرار دهد. به طرف‌های مذاکره کننده هم به صراحت اعلام شده ، باید تکلیف را با صهیونیست‌ها در این خصوص روشن کنند. چرا که عضو برجام نبوده و حق مداخله ندارد.

سیاست خارجی دولت جدید ایران مبتنی بر الگوی سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و هوشمند است.  در سیاست خارجی متوازن رابطه با غرب و شرق همزمان لحاظ شده و این که برخی ادعا می کنند ایران فقط به دنبال برقراری رابطه با روسیه و چین است ، صحت ندارد.

نشست اعضای برجام و آمریکا بدون حضور ایران

بر اساس این گزارش، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان ملل هم درباره روند مذاکرات وین در توییتر اعلام کرد: در نشست دیروز ، اعضای برجام بدون حضور ایران با آمریکا برای بررسی و مقایسه متون گردهم آمدند که جلسه نسبتا کوتاهی بود.

با توجه به برخی شائبه‌ها در این زمینه ، اعلام می شود در بسیاری مواقع ، اعضای برجام از جمله ایران در غیاب آمریکا دیدار و گفت و گو می‌کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ