کد خبر: ۱۸۰۹۷۱
۱۰:۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳

شاخص بورس با تعیین تکلیف سه عامل مهم صعودی خواهد شد
کارشناس بازار سرمایه :

شاخص بورس با تعیین تکلیف سه عامل مهم صعودی خواهد شد

کارشناس بازار سرمایه گفت: با تعیین تکلیف سه عامل مهم، روند بورس نیز مشخص می شود اما اگر این عوامل در پرده‌‌‌ای از ابهام همچنان باقی بمانند بازار به روند فرسایشی ادامه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حامد ستاک با انتشار مطلبی با عنوان " چرا نقش عوامل بنیادی در بورس کمرنگ است؟ " در دنیای اقتصاد اعلام کرد: در نخستین روز معاملاتی بهمن‌‌‌ ماه، معاملات بازار سهام شاهد شروع مطلوب بود. به طوری که در اغلب شرکت‌ها صف‌‌‌های طولانی تقاضا شکل گرفت.

با نزدیک شدن به پایان معاملات، روند داد و ستد‌‌‌ها با تغییراتی مواجه شد. هنگامی که بازار در ابتدا شروع مطلوبی داشته باشد و در طول زمان شرایط به‌ گونه‌‌‌ای رقم ‌‌‌می‌خورد که روند داد و ستد‌‌‌ها نامساعد شود، نشان‌ می دهد روز معاملاتی مناسبی برای یکشنبه در انتظار بازار نیست.

اینکه معاملات بطور متعادل و حتی نامطلوب شروع شود اما برای پایان روز معاملاتی قیمت سهام شرکت‌ها روندی قابل ملاحظه‌‌‌ و مطلوب بگیرند بطور معمول بیشتر مورد توجه و علاقه فعالان بازار خواهد بود.

اکثر فعالان بازار از شرایط معاملات شنبه مانند روز‌‌‌های گذشته راضی نبودند. ریزش‌‌‌‌‌‌های سنگینی که در نماد‌‌‌های متفاوت روی داده تاکنون نتوانسته سرمایه‌ گذاران را برای ورود به گردونه معاملاتی بازار سهام ترغیب کند.

درست است که گزارش عملکرد مطلوبی از شرکت‌ها منتشر شد اما در شرایط فعلی نه‌تنها این موضوع از تاثیر کمتری برای ترغیب سهامداران به ورود بازار سرمایه برخوردار است، بلکه به ثبات رسیدن شرایط اقتصادی و سیاسی و چشم‌‌‌اندازی روشن آینده است که می‌تواند تا حدودی زمینه را برای ورود مهیا کند.

اخبار مختلفی که از بودجه سال ۱۴۰۱ به گوش می‌رسد و الگوی تامین نقدینگی که این‌‌‌ روز‌‌‌ها در فضای اقتصادی شکل گرفته به واقع نشان‌دهنده این موضوع نیست که بازار سرمایه در معادلات سال آینده دارای جایگاه خاص و ویژه‌‌‌ای به‌رغم اظهارنظر‌‌‌ها باشد. این مهم باعث می‌شود گزارش‌‌‌‌‌‌ شرکت‌ها رنگ خود را از دست بدهند.

اینکه گفته می‌شود آیا گزارش‌ها می‌توانند موجب تغییر روند داد و ستد‌‌‌های بازار سهام شوند هم در واقع گزارش‌های مطلوب به تنهایی نمی‌توانند در بلند مدت تحریک مناسبی در راستای ایجاد تغییر روند بازار (طرف تقاضا) ایجاد کنند. با این حال تغییر روند و ایجاد ثبات نیازمند بستری جذاب و مطلوب است.

دولت‌‌‌ها نقش بستر‌‌‌سازی و سیاست گذاری کلی دارند که باید همگام با ایجاد رونق در بازار سرمایه باشد. اگر دغدغه نهاد‌‌‌های ناظر مهیا کردن ساختار‌‌‌ها، ریزساختار‌‌‌ها، حمایت از تمامی فعالان بازار سرمایه اعم از سرمایه‌گذار عمده، سهامدار خرد و سرویس‌ دهندگان است باید در مقابل قانون‌گذاران حمایت‌‌‌های لازم از جامعه هدف صورت بگیرد و این جامعه هم باید به نحو مطلوب در بازار نقش را ایفا کنند.

با توجه به ریز‌‌‌ش‌‌‌های عمیق و بزرگی که در بازار سهام روی‌‌‌ داده همچنان ورود سرمایه به بخش مولد اقتصاد دچار اختلال شده است. سرمایه‌گذاران، بازار پر ریسک رمزارز‌‌‌ را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند اما بورس را آن‌طور که باید و شاید در سبد سرمایه‌گذاری جای نمی‌‌‌دهند. چنین رفتاری از سوی فعالان نشان‌ می دهد اغلب سرمایه‌گذاران ریسک بازار سرمایه را بالاتر از سایر بازار‌‌‌های مالی ارزیابی می‌کنند.

در مجموع اما گزارش‌های مثبت کدال، نوسان دلار در کانال فعلی و پالس‌‌‌های مثبت مذاکرات هسته‌‌‌ای به بازار همگی می‌توانند موجبات بازگرداندن اعتماد عمومی به بازار سرمایه را فراهم کنند. نباید فراموش کرد که بازار آینده‌‌‌نگر است و در صورتی که موارد فوق به واقعیت بپیوندند بازار سرمایه با یک وقفه‌‌‌، یقینا می‌تواند شرایط بهتری را تجربه کند.

زمانی که گشایش‌‌‌‌‌‌هایی در سیاست خارجه ایجاد شود و در پی حصول توافق در حوزه برنامه جامع اقدام مشترک، منابع دولت و شرکت‌ها که در خارج بلوکه هستند، آزاد می‌‌‌شوند و در نتیجه آن می‌توان کالاهای سرمایه‌‌‌‌‌‌ای برای کارخانه‌‌‌ها و شرکت‌ها خریداری کرد. در این حالت شاهد اثرگذاری مثبت در روند معاملاتی بازار نیز خواهیم بود.

به نظر می‌رسد بازار این روز‌‌‌ها صحبت‌‌‌ها و اظهاراتی که به قطعیت نرسیده را دلیلی بر عدم‌ واکنش به اخبار مثبت می‌‌‌داند. اکنون سرمایه‌گذارانی در بازار سهام فعال هستند که از ابتدای ریزش قیمت‌ها حضور داشتند و ریزش بزرگ یا به عبارتی سقوط شامل حال آنها شده به طوری که ارزش سبد دارایی آنها با افت چشمگیری مواجه شده است.

در صورتی که این دست از سرمایه‌گذاران نیاز خاصی به منابع و دارایی‌‌‌‌‌‌های سهامی ندارند، با توجه به افت سنگینی که در بازار سرمایه تجربه شد توصیه می‌شود همچنان نسبت به شرایط فعلی صبور باشند.

به دلیل اینکه دقیقا نقطه تغییر روند بازار سرمایه مشخص نیست کارشناسان توصیه می‌کنند سرمایه‌گذاران سرمایه در اختیار را به چند قسمت تقسیم کنند و در موارد و موعد‌‌‌های مختلف زمانی با توجه به فضای معاملاتی بصورت خرد اقدام به تزریق منابع به بازار کنند تا در روند داد و ستد‌‌‌ها نیز قرار بگیرند. در چنین حالتی سهامدار به‌یک‌‌‌باره در روند بازار قرار نمی‌گیرد . چرا‌‌‌که ممکن است پیامد آن موجب عدم‌ مطلوبیت در سرمایه‌گذاری شود و می‌تواند با این روش میزان ریسک سرمایه‌گذاری را تا حد قابل‌ توجهی کاهش دهد.

روند معاملاتی و فراز و فرود قیمت سهام شرکت‌ها نیز تا پایان سال یقینا به عوامل کلانی بستگی خواهد داشت که در بازار سرمایه اثر‌‌‌گذارند. در صورتی که این عوامل (نرخ دلار، سیاست خارجه، ‌‌‌شرایط بودجه سال ۱۴۰۱ و سایر موارد اثر‌‌‌گذار در بازار) تعیین‌تکلیف شوند، بورس نیز روند را مشخص خواهد کرد اما اگر این عوامل در پرده‌‌‌ای از ابهام همچنان باقی بمانند بازار به روند فرسایشی ادامه می‌دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ