کد خبر: ۱۸۶۱۰۳
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱/۱۵

پیش بینی کارشناسان از تخلیه حباب ملک و ریزش میلیونی قیمت‌ها در ۱۴۰۱

پیش بینی کارشناسان از تخلیه حباب ملک و ریزش میلیونی قیمت‌ها در ۱۴۰۱

کارشناسان بازار مسکن معتقدند جریان تخلیه حباب ملک در سال ۱۴۰۱ ادامه دارد و ریزش میلیونی قیمت‌ها در هر متر مربع با کنترل قیمت ارز و اخبار امیدوار کننده مذاکرات هسته‌ای دور از انتظار نیست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مصطفی قلی خسروی رییس اتحایه مشاوران املاک درباره قیمت مسکن در سال جدید به ایرنا گفت: با توجه به افزایش بی رویه قیمت مسکن در سال‌های گذشته و افزایش نامتعارف پیشنهادها، بازار کشش قیمت‌های نجومی جدید را نخواهد داشت و شاهد ثبات خواهد بود. مذاکرات رفع تحریم‌ها روی شرایط اقتصادی اثرگذار است و ریزش قیمت‌های پیشنهادی و بازشدن قفل گرانی از بازار مسکن را سبب می‌شود.

بنابراین گزارش، بازار مسکن معمولا در فروردین بیشتر تماشاچی دارد تا خریدار و این وضعیت ادامه دارد تا قیمت‌ها روشن شود و به اصطلاح بازار از گیجی درآید. با این حال بازار مسکن ۱۴۰۱ با شروع ماه رمضان و در آستانه اعلام قطعی نتیجه مذاکرات رفع تحریم‌ها دوره انتظار بیشتری را نسبت به سال‌های قبل برای قطعی شدن قیمت‌ها خواهد کشید.

فضای مثبت مربوط به اخبار مذاکرات به عنوان مهمترین عامل خارجی روی قیمت‌های مسکن تاکنون اجازه شوک قیمتی جدیدی به بازار مسکن نداده است. دومین تفاوت بازار مسکن با بهار سال گذشته این است که در سایه اخبار خوش کلنگ زنی پروژه‌های مسکن، تخلیه حباب قیمت ادامه دارد و فعلا از قیمت‌ های نامتعارف و افزایش‌های ناگهانی خبری نیست.

تورم بازار مسکن پایتخت پس از طی دوره تنش قیمتی از آذر سال ۹۶ تا اسفند سال ۹۹ از تابستان سال گذشته کنترل شد. مقایسه منحنی رشد قیمت سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد تورم سالانه به صفر شدن تمایل پیدا کرده و اگر شوکی به این بازار وارد نشود ریزش قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ قطعی است.

کارشناسان بازار مسکن معتقدند جریان تخلیه حباب ملک در سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت اما رنج بازار مسکن از تورم نهاده‌های ساختمانی و میزان کسری مسکن است. بازار مسکن ظرفیتی برای رشد قیمت مجدد ندارد و بازار دوره تنش قیمتی را پشت سر گذاشته است. اگر کنترل قیمت ارز و اخبار امیدوار کننده از مذاکرات هسته‌ای ادامه داشته باشد انتظار کاهش قیمت در بازار ملک تا ریزش میلیونی قیمت‌ها در هر متر مربع ادامه خواهد داشت.

 

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ