کد خبر: ۱۸۹۳۷۸
۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۲/۳۱

دو سئوال از درآمد و سود شرکت‌های چند صنعت بعد از جراحی اقتصادی
کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد:

دو سئوال از درآمد و سود شرکت‌های چند صنعت بعد از جراحی اقتصادی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اهمیت P/ E forward برای سهامداران، دو سئوال در مورد اثر جراحی اقتصادی در درآمد شرکت‌ها و سود شناسایی‌ شده چند صنعت مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وحیده موسوی درباره اثر حذف دلار 4200 تومانی بر بازار سرمایه با انتشار متنی با عنوان "انتفاع صنایع بورسی از تصمیم جدید دولت" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: جراحی اقتصادی فرآیندی است که مستلزم اراده دولت‌ها و آمادگی ملت‌ها است و اصولا به تفکر عاقلانه و نگرش همه‌جانبه به تمام بخش‌های اقتصادی، اراده منسجم دولت و حمایت ملت‌ها نیاز دارد.

مسلما اجرای هیچ اصلاحاتی در هیچ بخشی آسان و بدون هزینه نخواهد بود و اقتصاددانان بر این باورند دولت‌ها ابتدا باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و اذهان مردم را با توجه به تبعات اصلاحات روشن کنند تا بتوانند در مسیر اصلاحات گام‌های موثری بردارند.

اصلاحاتی بخش‌هایی از اقتصاد ایران در شرایطی شروع شده که با توجه به چرخش اخبار اقتصادی حول‌ محور بازار باید اذعان داشت سطح درآمدی دولت با توجه به هزینه‌های برآورد‌شده مطلوب نبوده و دولت ناگزیر از حذف یارانه و ارز ترجیحی و اصلاحات قیمتی بود. گرچه باید توجه داشت در شرایط کنونی که دولت به سمت حذف یارانه کالاهای اساسی و آزادسازی قیمت‌ها گام برداشته، نیازمند حذف تعرفه واردات نیز حذف است.

حذف یارانه و اصلاحات قیمتی از این حیث قابل‌اهمیت است که برخی اقلام مصرفی خانوار مشمول یارانه دولتی بوده که با توجه به حذف یارانه و نیز متعاقبا اصلاح قیمت‌ها، سرمایه‌گذاران انتظار دارند حاشیه سود این صنایع چندان دست خوش تغییر نشده و با توجه به افزایش نرخ صنایع، بتوانند به سود مورد انتظار دست یابند.

این برای سهامداران حائز اهمیت بوده که بتواند سهام را با P/ E forward مناسب شناسایی و سرمایه‌گذاری کنند. این امکان وجود دارد که درآمد شرکت‌ها دست خوش تغییر شود. بنابراین برآورد سطح درآمدی در این صنایع با توجه به تورم موجود و سطح درآمدی خانوار مهم ارزیابی می‌شود اما با حذف ارز ترجیحی آیا در صنایع مشخصا دارویی، غذایی و زراعت و خدمات که از این محل تاثیر می‌پذیرند و با توجه به افزایش نرخ همچنان در فروش موفق عمل خواهند کرد؟ عرضه و تقاضا که ماهیت اقتصاد است به چه میزان از این مهم تاثیر خواهد پذیرفت؟ 

این از جمله مسائلی است که در بلند مدت با توجه به نوع صنعت و میزان اهمیت در مصرف خانوار حتی مواد مصرفی کالای تولیدشده که داخلی است یا وارداتی و نیز نوع کالای نهایی که آیا کالای ضروری است یا جانشین می‌تواند تعیین‌کننده میزان درآمد شرکت‌ها و سود شناسایی‌شده باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ