کد خبر: ۱۹۲۵۹۶
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۵

تحلیل تاجر معروف از صنعت بورسی و راهکار افزایش صادرات و توقف فروش ارزان

تحلیل تاجر معروف از صنعت بورسی و راهکار افزایش صادرات و توقف فروش ارزان

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق و تاجر معروف با تحلیل صنعت کاشی در ایران و جهان، راهکارهایی برای افزایش صادرات و توقف فروش ارزان محصولات داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، یحیی آل‌اسحاق در همایش مشترک اتاق بازرگانی ایران و عراق و انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک اعلام کرد: سالانه 16 میلیارد متر کاشی و سرامیک با سهم 8.5 میلیارد متری چین و مابقی توسط هند، ترکیه، ویتنام، اسپانیا و ایتالیا تولید می‌شود و ایران در رتبه ششم قرار دارد.

در این میان از 16 میلیارد متر تولیدی، 2.5 میلیارد متر صادر می‌‌شود که سهم چین و هند، اسپانیا و ایتالیا به ترتیب 623، 437، 422، 318 میلیون مربع و سهم ایران هم 179 میلیون متر از 400 میلیون تولیدی است اما توسعه این صنعت بی‌قاعده بوده و ا نگرانی از مصرف و صادرات تولید می‌شود.

ایران سالانه 1.2 هزار میلیارد دلار‌ تعاملات تجاری با 15 کشور همسایه دارد و با استانداردهای موجود می‌تواند حدود 300 میلیارد دلار از این بازار را به دست آورد اما فقط حدود 30 میلیارد دلار از بازار منطقه را دارد. در حالی که زمینه توسعه مخصوصا در زمینه ساختمانی در برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق بسیار زیاد وجود دارد و ماه گذشته تبادلات مالی این کشور با وجود همه محدودیت‌ها 11 میلیارد دلار بود.

مقایسه قیمت صادراتی کاشی ایران با چند کشور

قیمت پایین صادراتی هر مترمربع کاشی و سرامیک ایران از جمله انتقادات است. چراکه در برابر قیمت متوسط 15 ، 7.9 ، 6.8 و 4 دلاری صادرات هر متر مربع کاشی و سرامیک ایتالیا، اسپانیا، لهستان و مصر ، متوسط قیمت صادراتی کاشی و سرامیک ایران 1.3 دلار است. در این میان 83 درصد واردات کاشی عراق به دلیل قیمت پایین مربوط به ایران است.

صادرات این محصول به بازار آسیای میانه به دلیل رقابت‌های منفی و خود تخریبی و نبود نظام مدیریتی درست از دست رفته و حذف احتمالی بازار صادراتی کاشی و سرامیک ایران جای هشدار و نگرانی دارد و لازم است ضمن ارزیابی‌های دقیق، امکانات توسعه ظرفیت با وجود معدن، نیروی انسانی و... در نظر گرفته شود.

همچنین با توجه به سهم 70 درصدی صادرات لازم است انجمن فعلی، حرفه‌ای شده ضمن تاسیس چند شرکت مدیریت، اتحادیه صادرکنندگان کاشی و سرامیک برای رفابت با کشورهای رقیب تشکیل شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ