کد خبر: ۱۹۲۹۹۳
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۵/۲۱

برنامه عرضه اولیه سهام دو پترو پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای با مشارکت مردمی
وزیر نفت مطرح کرد:

برنامه عرضه اولیه سهام دو پترو پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای با مشارکت مردمی

وزیر نفت با اشاره به دستور کار ساخت دو پترو پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای سلیمانی و جاسک از برنامه عرضه اولیه سهام آنها در بازار سرمایه برای جلب مشارکت مردمی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد اوجی درباره ساخت دو پترو پالایشگاه گفت: این پترو پالایشگاه‌ها با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه یکی به نام سلیمانی در کنار پالایشگاه خلیج فارس و دیگری در منطقه جاسک است که برای ۴ هزار نفر اشتغال ایجاد کرد.

وی افزود: این پترو پالایشگاه‌ها در کنار تولید نفت خام و گاز، تولید خوراک برای منطقه پایین دست پتروشیمی‌ها هم فراهم می‌کنند که از خام فروشی جلوگیری و نفت خام به ارزش افزوده تبدیل می‌شود.

اوجی ادامه داد: ساخت دو پتروپالایشگاه سلیمانی و جاسک با سرمایه ۱۱ و ۷ میلیارد دلاری با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران داخلی و بانک‌ها و هلدینگ‌های داخلی انجام شد. بخشی از سهام این پترو پالایشگاه‌ها در بازار سرمایه عرضه می‌شود تا مشارکت مردمی را به همراه داشته باشد و از نقدینگی بالا جلوگیری می‌شود.

براساس این گزارش، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، گروه توسعه انرژی تدبیر، سرمایه گذاری اهداف، صندوق توسعه ملی سهامداران پتروپالایشگاه شهید سلیمانی را تشکیل می‌‍دهند که در جوار پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس احداث می شود.

پتروپالایشگاه جاسک نیز ظرفیت پالایش 300 هزار بشکه نفت خام سنگین را در روز دارد که به همین جهت به لحاظ مقیاس در حد پالایشگاه ستاره خلیج فارس بوده اما ماهیت آن متفاوت است. خوراک این پتروپالایشگاه نفت خام سنگین و فوق سنگین ایران است که در دنیا مشتری ندارد و پالایش آن بسیار پیچیده بوده و احداث این مجموعه ها هم بسیار هزینه بر است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ