کد خبر: ۱۹۳۳۲۴
۲:۲ - ۱۴۰۱/۵/۳۱

تبعات بلاتکلیفی وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی در افزایش مهاجرت و قیمت خانه
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

تبعات بلاتکلیفی وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی در افزایش مهاجرت و قیمت خانه

کارشناس بازار سرمایه گفت: بلاتکلیفی وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، موجب افزایش مهاجرت از روستا و قیمت خانه در شهرها می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن ذوالفقاری با بیان اینکه بلاتکلیفی وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی موجب افزایش مهاجرت از روستا شده در فضای مجازی اعلام کرد: آبان سال گذشته، مقرر شد وام صد میلیون تومانی مسکن روستایی با تنفس ۲ ساله و بازپرداخت بیست ساله به دلیل افزایش نهاده های ساختمانی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد . اما کمتر از یک ماه بنیاد مسکن اعلام کرد هنوز این افزایش لحاظ نشده و بخشنامه ای در این خصوص دریافت نکرده است.

حال با گذشت ده ماه از دستور رییس جمهور، چند روز پیش رییس بنیاد مسکن اعلام کرد مردم برای دریافت وام مسکن روستایی صبر کنند. تحقیقات میدانی در این راستا نشان می دهد افراد دارای دو مسکن که یکی محل سکونت دایمی آنها و دیگری در روستا به عنوان زادگاه آنها است، اقدام به فروش مسکن دوم کردند.

همچنین جوانانی که به تازگی ازدواج کردند به جای خرید زمین و ساخت مسکن در روستا اقدام به مهاجرت به شهرها می کنند. با طرح پرسش از برخی مهاجرین و فروشندگان علت این رویداد، عدم افزایش وام مسکن روستایی و گرانتر شدن مصالح ساختمانی اعلام شد.

به عنوان مثال جوانی که به تازگی ازدواج کرده گفت: ساخت مسکن با زیر بنا ۸۰ متر بدون دیوارکشی کل ساختمان به ازای هر متر مربع ۷ میلیون تومان هزینه در بر دارد که با احتساب هزینه دیوار کشی و درب ورودی و خرید زمین حدود متری ۱۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع و در مجموع ۸۰۰ میلیون تومان بودجه لازم دارد که وام ۱۰۰ میلیونی نهایتا ۱۵ درصد از کل هزینه را پوشش می دهد.

بنابراین اگر بخواهد ۷۰۰ میلیون تومان در روستا هزینه کند، ترجیح می دهد در حاشیه شهرهای بزرگ با همان پول و در صورت امکان وام مسکن (اوراق)، واحدی ۷۰ متری خریداری کند. اکنون در حاشیه شهرهایی مانند کرج حوالی فاز ۷ هشتگرد و شهرهای کوچکتر چنین امکانی وجود دارد. در نتیجه مهاجرت در شرایط کنونی از هر نظر مناسب تر است.

در این بین برخی از همین جوانان بنا به دلایل شغلی و وابستگی به منطقه تمایل دارند به هر قیمتی در روستا بمانند که موجب شده افراد دارای دو مسکن خانه های دوم را به قیمتی پایین تر به این اشخاص بفروشند.

اما تمام این اتفاقات فقط یک نتیجه در پی دارد و آن هم مهاجرت به شهرها است. زیرا کسی که مسکن دوم را فروخته امکان بازگشت را سلب یا شرایط را دشوار تر کرده است و جوان تازه مهاجرت کرده نیز با خرید مسکن در شهرها امکان استفاده از وام روستایی را نخواهد داشت و عملا در شهرها ماندگار می شود.

نکته پنهان دیگری نیز وجود دارد که متاسفانه آمار نیز آن را تایید می کند. با افزایش مهاجرت و کاهش ساخت و ساز در روستاها قیمت مسکن در شهرها بالا می رود و عملا این اتفاق از سال گذشته تاکنون رخ داده است. اگر مسئولان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن هر چه زودتر نسبت به تامین اعتبار وام مسکن روستایی اقدام نکنند باید شاهد افزایش قیمت مسکن در شهرها و مهاجرت از روستا به شهر بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ