کد خبر: ۱۹۵۰۵۶
۱۲:۷ - ۱۴۰۱/۶/۲۲

ضرورت همکاری بیشتر دولت با فولادسازان جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های معدنی
مدیرعامل ذوب‌آهن مطرح کرد:

ضرورت همکاری بیشتر دولت با فولادسازان جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های معدنی

مدیرعامل ذوب آهن با اشاره به عدم عملگرد مطلوب در زمینه اکتشاف گفت: دولت باید همکاری بیشتری با فولاد سازان بزرگ جهت بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های معدنی انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ایرج رخصتی در اولین همایش و نمایشگاه معدنکاری دیجیتال گفت: تحول دیجیتال در بخش های مختلف، افزایش بهره وری و مدیریت ریسک ها را به دنبال و ایران در این زمینه با شرایط مناسبی دارد و چشم انداز مناسبی نیز برای آینده ترسیم کرده است. حرکت به سمت بازارها و اکوسیستم های جدید، توسعه سبد محصولات و خدمات و افزایش سهم بازار از جمله سایر دستاوردها در این بخش است.

وی افزود: ذوب‌ آهن در استفاده از سیستم‌های هوشمند در خطوط تولید و سیستم های مدیریتی و پشتیبانی بسیار قوی عمل کرده و یکی از پیشروان این موضوع در داخل است. در نگاه به معادن باید یک تغییر رویکرد داشت. ۱۲ هزار مورد پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده که از این تعداد ۷ هزار مورد فعال هستند و مساحت آنها کمتر از ۵ درصد کل مساحت کشور است. بر این اساس از سرمایه ها در حوزه معدن به درستی استفاده نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در کشورهای پیشرفته دنیا میانگین عمق اکتشاف و بهره‌برداری از معادن ۳۰۰ متر و میانگین دنیا ۸۰ متر است اما در ایران در بهترین شرایط، ۱۰ متر است. استفاده از ابزار دیجیتال، هوشمندسازی و تجهیزات به‌روز در بهره‌برداری و اکتشاف بسیار کاربردی است و می تواند شرایط را بهبود بخشد. در زمینه اکتشاف عملکرد مطلوبی انجام نشده و نیاز است همکاری بیشتری از طرف دولت با فولاد سازان بزرگ انجام شود.

رخصتی عنوان کرد: ذوب آهن مادر معدنکاری است و نباید اولین فولادساز برای تامین مواد اولیه دچار مشکل شود. این درحالی است که پهنه های اکتشافی درخواست شده از طرف این شرکت منتظر تصمیم گیری وزیر صنعت است و تعیین تکلیف نشده است. باید تحولی در معدن ایجاد شود و دولت باید قفل انجام اکتشاف در پهنه ها و محدوده های مستعد را بگشاید.

وی تحول در معدنکاری و سرمایه گذاری جدی در زغال‌سنگ توسط حاکمیت را بسیار مهم دانست و گفت: در داخل به ۴ میلیون تن زغال سنگ نیاز است  در حالی که تنها ۲ میلیون تن تولید می شود و مابقی باید وارد شود که حل این مشکل نیاز به سرمایه‌گذاری در اکتشاف و بهره برداری از معادن زغال سنگ بصورت جدی دارد.

رخصتی با اشاره به اینکه اقتصاد معدنی امنیت اشتغال، سرمایه‌گذاری و … را به همراه دارد، توضیح داد: برای اینکه بخش معدن بتواند در اقتصاد جایگزین نفت شود نیاز است در این بخش تغییر رویکرد داشت و اکتشافات باید به سرعت انجام شود . برای اولین بار در ۵۵ سال عمر ذوب آهن تولید واقعی از برنامه ۳ میلیون تنی سال جاری ۳ درصد پیش است ولی برای ادامه، حمایت وزارت صنعت به عنوان متولی معادن ضروری است. این شرکت به عنوان یک مجموعه بورسی برای سرمایه گذاری در بخش زغالسنگ اعلام آمادگی کرده و در این زمینه باید حاکمیت  حمایت لازم را داشته باشد. زیرا تولید این کارخانه بدون یارانه انرژی انجام می گیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ